Sunday, May 5, 2013

PAOLO MALATESTA, conte di Giaggiolo -- Lancillotto del Lago -- Galeotto

Speranza
 
 
 
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1170
PAOLO – LANCILLOTTO — GALEOTTO.
 
Lancelot, the Knight of the Cart (Lancelot, le Chevalier de la Charrette) Old French poem by Chrétien de Troyes. Chrétien probably composed the work in the 1170s.
 
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1309
 
Dante Alighieri, Canto V dell'Inferno (“Divina Commedia”). Set by Rossini. Paolo Malatesta, conte di Giaggiolo compared to Lancillotto del Lago, as mediated by Galeotto.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1823
 
Felice Romani e Feliciano Strepponi (n. Lodi, Lombardia, 1797; m. Monza, 1832 – Verdi’s father-in-law), Francesca e Paolo Malatesta, conte di Giaggiolo: dramma per musica in due atti, tratto dal canto V dell’Inferno (Divina Commedia) di Dante Alighieri, Padova. Epigrafe del libretto: "Amor condusse noi ad una morte”. Musica scritta espressamente da Strepponi. First setting ever of Romani’s libretto. Personaggi: Guido da Polenta, Francesca, Lanciotto Malatesta, Paolo Malatesta, conte di Giaggiolo, Un Guelfo, Isaura. There probably were earlier settings since that Alighieri's "Divina Commedia" was a favourite since the tdays of Galilei Senior, of the Bardi camerata. Paolo compared to Lancillotto del Lago, as mediated by Galeotto.
 
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1825
 
Paolo Carlini, Francesca e Paolo Malatesta, conte di Giaggiolo: dramma per musica. Napoli, tratto dal canto V dell’Inferno (Divina Commedia) di Dante Alighieri.
 
 
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1828

Saverio Mercadante, Francesca e Paolo Malatesta, conte di Giaggiolo: dramma per musica. Tratto dal canto V dell’Inferno (Divina Commedia) di Dante Alighieri. The theatre it was written for burned to the ground in 1831.
 
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1829
 
 
Gaetano Quilici, "Francesca e Paolo Malatesta, conte di Giaggiolo: dramma per musica, tratto dal canto V dell’Inferno (Divina Commedia) di Dante Alighieri, Lucca.
 
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1828
Pietro Mercadetti Generali (n. Roma, ottobre 4, 1773, m. Novarra, 1832). “Francesca e Paolo Malatesta, conte di Giaggiolo: dramma per musica in due atti, su libretto di Paolo Pola, tratto dal canto V dell’Inferno (Divina Commedia)  di Dante Alighieri. Teatro La Fenice,  Venezia -- 27 dic. -- 13 recite -- In 1827, Generali assunse l'incarico di maestro di cappella della Cattedrale di Novara, carica che tenne sino alla morte. In questo periodo rappresentò ancora i melodramma di Paolo Malatesta al Teatro della Fenice Venezia per l'inaugurazione dei restauri del teatro e ripreso sia a Venezia sia a Brescia con grande successo.
 
 
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1831
Giuseppe Staffa (1807-1877). “Francesca e Paolo Malatesta, conte di Giggiolo: dramma per musica” Teatro del Fondo, Napoli. Tratto dal canto V dell’Inferno (Divina Commedia)  di Dante Alighieri. Note that Napoli had had a "Francesca" not long ago, in 1825, and one wonders if reviewers for the prima mentioned the previous item. Staffa wrote seven operas and was a teacher to Enrico Bevignani.
 
 
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1832
Giuseppe Fournier Gorre, “Francesca e Paolo Malatesta, conte di Giggiolo: dramma per musica in tre atti” su libretto di Felice Romani, Imperial Regio Teatro degli Avvalorati, Livorno, 20 luglio. Tratto dal canto V dell’Inferno (Divina Commedia) di Dante.Already musicalised by Strepponi back in 1823. Personaggi: Francesca, Isaura,  Paolo Malatesta, Guelfo, Guido Polenta e Lanciotto Malatesta.
 
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1836
Francesco Giuseppe Baldassare Morlacchi (n. Peruggia, 14 giugno 1784, m. Innsbruck, 28 ottobre 1841), Francesca e Paolo Malatesta, conte di Giggiolo: dramma per musica, su libretto di FeliceRomani, tratto dal canto V dell’Inferno (Divina Commedia) di Dante Alighieri. Il melodramma  di Morlacchi testimonia l’interesse per un tema tipicamente romantico di derivazione dantesca. Il dilemma al quale dove far fronte Morlacchi e quello di scegliere tra lo stile della vecchia scuola e il nuovo linguaggio romantico. Morlacchi tenta bensì di coniugare i due orientamenti. Il risultato e spesso incoerente o poco definito.
 
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1835
Giuseppe Tamburini (n. Rimini) Francesca e Paolo Malatesta, conte di Giaggiolo: dramma tragico per musica, su libretto di Felice Romani, Tratto dal canto V dell’Inferno (Divina Commedia) di Dante Alighieri. Rimini.
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1835
Emanuele Borgatta (n.Ovada, Piemonte, 5 ott. 1809, m. Ovada, 2 apr. 1835), Francesca e Paolo Malatesta, conte di Giaggiolo: dramma per musica in due atti, su libretto di Felice Romani, tratto dal canto V dell’Inferno (Divina Commedia) di Dante Alighieri. " Teatro Carlo Felice, Genova.
 
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1840
Gioacchino Maglioni, Francesca e Paolo Malatesta, conte di Giaggiolo: dramma per musica, tratto dal canto V dell’Inferno (Divina Commedia) di Dante Alighieri. ". Genova. Maglioni was mainly a pianist who launched a series of chamber concerts in Firenze at the Sala Maglioni in 1834. Odd that this should happen in the same city just three years after the same subject matter was brought to the  stage.
 
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1840
Eugenio Nordal, Francesca e Paolo Malatesta, conte di Giaggiolo: drama per musica in tre atti”, su libretto di Felice Romani, tatto dal canto V dell’Inferno (Divina Commedia) di Dante Alighieri.  Stadtheater, Linz, 17 febbr. It would be interesting to check when this was first shown in Italy. Paolo played by a tenor. Personaggi: Francesca, Anna, Paolo (tenore), Malatestino, e Gianciotto.
 
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1840
Salvatore Pappalardo (n. Catania, 1871, m. Napoli, 1884). Francesca e Paolo Malatesta, conte di Giaggiolo: dramma per musica, tratto dal canto V dell’Inferno (Divina Commedia) di Dante Alighieri. Genova. If it was odd that Genova would stage "Francesca" in 1840 only 3 years after a previous one, it is perhaps merely coincidental that, in the same theatre, and in the same season, as it were, ANOTHER item was presented.
 
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1843
 
Francesco Canneti, “Francesca e Paolo Malatesta, conte di Giaggiolo” libretto di Felice Romani.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1848
Gioachino Rossini, Francesca da Rimini. Tratto dal canto V dell’Inferno(Divina Commedia) di Dante Alighieri.  Not an opera, but worth mentioning since he was such a genius. This belongs more to the genre of the drawing-room ballad. O anime affannate venite a noi parlar s'altri non niega quali colombe, dal disio chiamate con l'ali alzate e ferme al dolce nido vegnon per l'aere dal voler portate cotali uscir de la schiera ov'è Dido a noi venendo per l'aere maligno, sì forte fu l'affettuoso grido o animal grazioso e benigno che visitando vai per l'aere perso noi che tignemmo il mondo di sanguigno se fosse amico il re de l'universo, noi pregheremmo lui de la tua pace, poi c'hai pietà del nostro mal perverso di quel, ch' udire e che parlar vi piace, noi udiremo e parleremo a vui, mentre che 'l vento, come fa, si tace. Siede la terra dove nata fui su la marina dove 'l Po discende per aver pace co' seguaci sui. Amor, ch'al cor gentil ratto s'apprende, prese costui de la bella persona che mi fu tolta; e 'l modo ancor m'offende. Amor, ch'a nullo amato amar perdona, mi prese del costui piacer sì forte, che, come vedi, ancor non m'abbandona: Amor condusse noi ad una morte: Caina attende chi vita ci spense.« Queste parole da lor ci fur porte. Da ch'io 'ntesi quell'anime offense; chinai 'l viso, e tanto il tenni basso, fin che 'l poeta mi disse: »Che pense?« Quando rispuosi, cominciai: »Oh lasso! quanti dolci pensier, quanto disio menò costoro al doloroso passo!«Poi mi rivolsi a loro e parla' io, e cominciai: »Francesca, i tuoi martiri a lacrimar mi fanno tristo e pio. Ma dimmi: al tempo de' dolci sospiri, a che e come concedette amore che conosceste i dubbiosi desiri?«E quella a me: »Nessun maggior dolore che ricordarsi del tempo felice ne la miseria; e ciò sa 'l tuo dottore. Ma s'a conoscer la prima radice del nostro amor tu hai cotanto affetto" -- (Dante -- also set by Donizetti).
 
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Farò come colui che piange e dice.
Noi leggevamo un giorno per diletto di Lancilotto, come Amor lo strinse:
soli eravamo e sanza alcun sospetto. Per più fiate li occhi ci sospinse quella
lettura, e scolorocci ' l viso; ma solo un punto fu quel che ci vinse.
Quando leggemmo il disiato riso esser baciato da cotanto amante, questi, che
mai da me non fia diviso, la bocca mi baciò tutto tremante. Galeotto fu il
libro e chi lo scrisse: quel giorno più non vi leggemmo avante«. Mentre che
l'uno spirto questo disse L'altro piangeva sì, che di pietade Io venni meno
come s'io morisse, E caddi come corpo morto cade.

 
 
1857
 
Giovanni Franchini, “Francesca e Paolo Malatesta” – libretto da Felice Romani.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1877
Herman Goetz e Ernesto Frank,“Francesca e Paolo Malatesta: melodramma in tre atti.
 
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1882
Ambroise Thomas, “Francesca e Paolo Malatesta, conte di Giaggiolo: melodramma in cinque atti”, su libretto di Giulio Barbier e Michele Carré, tratto dal Canto V dell’Inferno (Divina commedia) di  Dante Alighieri, 14 April  Paris Opera, Palazzo Garnier, Parigi.
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1896
Pancrazio Primo Riccitelli (n Cognoli di Campi, 8 ag. 1875, m. Giulianova, 27 mar. 1941), “Francesca e Paolo Malatesta, conte di Giaggiolo:  dramma per musica, su libretto tratto dalla tragedia di Silvio Pellico (1815), basato nel Canto V dell’Inferno (Divina Commedia) di Dante Alighieri. Pellico ottenne un grande successo la sera del 18 ag. 1815 quando venne rappresentata la nota e tragica vicenda di Francesca e Paolo Malatesta. Tradizione patria, romanticismo e accenni non sempre velati di pattriottismo decretarono un successo straordinario del dramma, uno delle più acclamato del tempo. La figura di Francesca segna la nascita in Italia di un archetipo di poesia romantica, tipizzato sulla virtù e la sfortuna. L'originalità di Pellico
consiste nel mediare i due termini sottolineando morbidamente il motivo della tentazione, della lotta contro le insidie del peccato. Molto alfieriana appare la Francesca, nell’essenzialità della trama che inizia a svolgersi già a un passo della catastrofe. Quattro sole figure occupano la scena: Francesca, Lanciotto, Paolo Malatesta, Guido Minore da Polenta. La concentrazione degli affetti drammatici è rafforzata dalla ristrettezza dell'ambito familiare. Il vero nucleo è la gelosia di Lanciotto tanto più rabbiosa in quanto impotente, perché entrambi i rei proclamano bensì di amarsi, ma assicurano di sacrificare l'amore ai rispettivi doveri di moglie e di fratello Personaggi: Lanciotto, Guido Francesca, Paggio, Paolo. Scena Quinta: Paolo solo.
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1906
Sergei Rachmaninoff, Francesca e Paolo Malatesta, conte di Giaggiolo: dramma per musica. Tratto dal canto V dell’Inferno (DivinaCommedia) di Dante Alighieri. Libretto di Tchaikovsky. Teatro del Bolshoi, Moscow, gennaio. 24. Personaggi:fantasma di Virgilio, baritone;  Dante Alighieri (tenore); Lanciotto Malatesta, baritone – creato da Giorgio Baklanoff; Francesca Malatesta, Lanciotto's wife (soprano); Paolo Malatesta, younger brother of Lanciotto (tenore). Setting: The Malatesta castle in Gradara, around the end of the 13th century. Virgil’s ghost of leads Dante to the edge of the first circle of the Inferno. They descend into the second where a wordless chorus of damned souls is heard. Virgilio tells Dante that this is the realm where sinners given over to lust are punished, buffeted by an eternal whirlwind. Dante asks two such souls, Francesca e Paolo Malatesta, conte di Giaggiolo, to tell their story. The first act is a flashback to the castle  courtyard, Lanceotto Malatesta is about to go off to war. He admits  he no longer takes pleasure in war. Lanceotto, deformed, knows that Francesca does not love him. She had been tricked into marrying Lanceotto by being led to think that she would marry Paolo. Lanceotto is suspicious of Francesca and envious of Paolo. He plans to set a trap to catch them in adultery. Francesca enters affirming obedience to her husband. She asks when he will return & Lanceotto says that he will not return  until after the end of battle. In Act II, Francesca and Paolo are together ain a room in the castle. Paolo tells the story of Sir Lancillotto del Lago of the Lake and Regina Ginebra Guinevere, which parallels his feelings. Paolo declares his love for Francesca. Francesca resists trying to remain faithful to her husband. However her own resistance erodes at Paolo's continued expressions of love. They sing of their secret love and embrace. Lanceotto returns and sees them together. He fatally stabs Paolo and Francesca. In the Epilogue, Francesca and Paolo recede into the whirlwind of the second circle. Dante is overcome with pity & terror. He and Virgilio remain with the thought, there is no greater sadness in the world than to remember a time of joy in a time of grief. S. Griffiths, Review, Musical Times 1825 148 (1995), Boosey and  Hawkes page on Rachmaninoff's Francesca da Rimini, A. Huth, Notes on Rachmaninoff's Francesca da Rimini J. Grant, Doomed Lovers, programme note on Rachmaninoff's "Francesca da Rimini" -- Performed by the Princeton Festival in a double bill with Puccini's "Gianni Schicchi".
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1907
Luigi Mancinelli (n. Orvieto, 5 febbraio 1858, m. Roma 2 febbraio 1921), Francesca e Paolo Malatesta: dramma per musica. Tratto dal canto V dell’Inferno (Divina Commedia) di Dante Alighieri. "PAOLO E FRANCESCA: drammaper musica", libretto di Arturo Colautti. Teatro Comunale, Bologna, 11 novembre, Tratto dal canto V dell’Inferno (Divina Commedia) di Dante Alighieri. Main numbers: "Un corteo di palombe" (Men's Chorus, Paolo), "Il mio falcon" (Paolo, Men'sChorus), "O dolcile mil falco" (Paolo, Il Matto), "Maggio, bel Maggio" (Francesca, Chorus), "Dite da luga stagione" (Francesca), "O superbezza (Il Matto), "Sempre, siete la rosa piu rara di Romagna" (Paolo, Francesca)/Signori miei (Il Matto,Paolo, Men's Chorus)/Cessa, matto, che fu? (Gianciotto, Il Matto)/Paolo, che recerchi (Gianciotto, Paolo)/O gelosia(Gianciotto)/Dove n'ite, Madonna? (Gianciotto, Francesca)/Ravennate, bada! (Gianciotto, Il Matto, Men's Chorus)/Sant' Uberto! Sant' Uberto (Men's Chorus, Francesca)/Alla cuna dell' Aurora (I'll Matto, Francesca)/Perche fuggite, Francesca? (Paolo, Francesca)/Ciel! (Francesca, Il Matto, Paolo)/Poi che convien (Paolo, Francesca)/Per l'inferno!(Gianciotto, Paolo, Francesca)/Paolo, dove sei? (Francesca, Paolo, Chorus)
 
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1912
 
Emil Abranyi, “Francesca e Paolo Malatesta: dramma per musica in tre atti”, Libretto da Dante di Emil Ábrányi, Sr.) Tratto dal canto V dell’Inferno (Divina Commedia) di Dante Aligheri. Royal Hungarian Opera House, Budapest, 13 January.
 
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1914
Franco Leoni, Francesca e Paolo Malatesta: dramma per musica in tre atti. Libretto by Crawford. Tratto dal Canto V dell’Inferno (Divina Commedia) di Dante Alighieri. Libretto based on the play by Francis Marion Crawford tratto dal Canto V dell’Inferno (Divina Commedia) di Dante Alighieri. An interesting item to consider since it's strictly contemporaneous to the Zandonai thing. 30 Dicembre Martedì. Prova generale pubblica. Théâtre National de l'Opéra-Comique (3° Salle Favart de la Comédie-Italienne, Théâtre Favart, Parigi (da Dante Alighieri: "Inferno" e da Gabriele d'Annunzio), traduzione francese di Marcel F.A. Schwab (da Dante Alighieri: "Inferno") Soprani Geneviève Vix  (Francesca) e Marini (page), mezzosoprano Jeanne-Marie Billa-Azéma (femme), tenori: Fernand Francell (Paolo), Eugène de Creus (jardinier) e Donval (serviteur), baritoni: Raymond Boulogne (Giovanni) e Pierre Deloger (soldat). 6
Gennaio 1914, Martedì première
 
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1914
Riccardo Zandonai, Francesca e Paolo Malatesta: dramma per musica. tragedia in quattro atti. LIBRETTO di Gabriele D’Annunzio. TITO RICORDI. Tenor role: Paolo, created by G. Crimi, Torino, Teatro Regio. Libretto di Tito Ricordi, basato su D'Annunzio. Tratto dal canto V dell’Inferno (Divina Commedia) di Dante Alighieri. Originally written for D’Annunzio’s mistress, Eleonora Duse – and the first part of a “Malatesta” trilogia (“Francesca”, “Parisina” and “Sigismondo”)., Originally written -- as a straight tragedy in four acts -- for D’Annunzio’s mistress, Eleonora Duse – and the
first part of a “Malatesta” trilogia (“Francesca”, “Parisina” and “Sigismondo”). "Tragedia in quattro atti". LIBRETTO di Gabriele D’Annunzio, 'reduced' by TITO RICORDI. Tenor role: Paolo, created by G. Crimi, Torino, Teatro Regio. Paolo (Symons's free translation:
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o mia vita,
non fu rnai tanto folle il desiderio mio di te.
sentivo gia venir meno dentro al core
gli spiriti
che vivono degli occhi tuoi
la forza mi si perdeva nella notte
uscitami dal petto
come un fiume terribile di sangue, fragorosa
e paura n'avea l’anima mia
piu e piu volte lei reclinata bacia
sui capelli appassionatamente.
vieni vieni, Francesca
ore di gaudii lunghe ci son davanti
ti trarro ti trarro dove 1'oblio ela notte et il di saran commisti  sopra la terra
come sopra un solo  origliere
piu non avr potere  sul desiderio
il tempo  fatto schiavo
dammi la bocca ancora ancora ancora !
 
 
"Life of my life never was my desire so ardent for you I felt in my heart a dying down of the bright spirits that live within your eyes my force ebbed away into the night out of my breast a flood terrible clangorous & fear took hold upon my soul come come, Francesca many hours of gladness we have before us I’ll take thee where oblivion reigns & night & day shall mingle on the earthas on a single pillow & time enslaved shall lose its power to check desire.give me your mouth again again again")
 
 
 
 
 
 
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Alessandro Cabanel, Morte di Francesca da Rimini e di Paolo Malatesta, 1871
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
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Description: File:Inf. 06 Francesco Scaramuzza, ...la bocca mi baciò tutto tremante..., (Paolo e Francesca), 1859.jpg
 
Francesco Scaramuzza, “La bocca mi baciò tutto tremante”, 1859
 
 
 
 
 
 
Description: http://www.wisdomportal.com/Romance/Cassioli-P&F(434x391).jpg
A. Cassioli, Paolo & Francesca, 1890.
 
 
Description: http://www.wisdomportal.com/Romance/Scheffer-PF(200x165).jpg
A. Scheffer, Francesca e Paolo Malatesta, veduti da Virgilio e Dante (1851)
 
Description: http://www.wisdomportal.com/Romance/Feuerbach-P&F(320x500).jpg
Anselm Feuerbach
(1829-1880)
 
 
 
 
 
 
Description: http://www.wisdomportal.com/Romance/Couperie-P&F(200x313).jpg
Marie-Philippe Coupin de la Couperie (1773-1851), “Francesca e Paolo Malatesta”
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Description: http://www.wisdomportal.com/Romance/Rossetti-PF(576x320).jpg
D. G. Rossetti, “Francesca e Paolo Malatesta, veduti da Virgilio e Dante” (1855). Galleria Tate, Londra.
Rossetti had drawn the lovers reading, possibly by reading Leigh Hunt's poem The Story of Rimini rather than Dante, as early as 1846. W. M. Rossetti records that a triptych was planned in Nov. 1849 with the same scenes as in the watercolor but differently ordered: “In the middle, Paolo and Francesca kissing; on the left, Dante and Virgil in the second circle; on the right, the spirits blowing to and fro.” Drawings of the lovers kissing survive which probably date from this time. But it was only in the autumn of 1855 that Rossetti took the subject up again and completed it as this watercolor in one week. He got 35 guineas for it from Ruskin. A finished pencil drawing showing the lovers kissing in front of a halo-shaped window must have been made slightly earlier. Paolo is in red and it can be seen that the picture in the book he is reading, which closes the circle and leads to the fateful kiss, shows Lancelot also dressed in red. A plucked red rose lies at the lovers' feet. Ruskin, who offered the watercolor to his protégé Ellen Heaton, who had herself commissioned an unspecified subject from the artist, was worried that the boldness of the scene might make it not quite a young lady's drawing: The common-pretty-timid-mistletoe bough kind of kiss was not what Dante meant. Rossetti has thoroughly understood the passage throughout. Inscribed at the foot of the left frame: “quanti dolci pensier, quanto disio”; at the foot of the right frame: “menò costoro al doloroso passo!”; at the top of central frame: “O lasso!” (Dante, InfernoV.114-116)
Quando rispuosi, cominciai: “Oh lasso,
quanti dolci pensier, quanto disio
menò costoro al doloroso passo!”

When I replied, my words began: “Alas,
how many gentle thoughts, how deep a longing,
had led them to the agonizing pass!”
 
 
 
 
 
 
Description: http://www.wisdomportal.com/Romance/Dore-P&F(365x494).jpg
Gustavo Doré “Love led the two of us unto one death.” Dante, Inferno V.108, 1882
 
 
 
 
 
 
 
 
Description: http://www.wisdomportal.com/Romance/Ingres-P&F(366x483).jpg
J. Ingres “That day we read no more.”-- Dante, Inferno V.138 (1867)
 
 
 
 
 
 
Description: http://www.settemuse.it/arte/foto_paolo_francesca/alexander_cabanel_001_paolo_e_francesca_morte_di_francesca_1870.jpg
 
 
Description: http://www.settemuse.it/arte/foto_paolo_francesca/edward_charles_halle_001_paolo_e_francesca.jpg
 
Description: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7f/Dante_Gabriel_Rossetti_-_Paolo_and_Francesca_da_Rimini_-_Google_Art_Project.jpg/493px-Dante_Gabriel_Rossetti_-_Paolo_and_Francesca_da_Rimini_-_Google_Art_Project.jpg
 
 
 
 
 
 
 
 
Description: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/93/Giuseppe_Poli%2C_Paolo_e_Francesca%2C_Olio_su_tela%2C_Accademia_Carrara%2C_Comune_di_Bergamo.jpg
 
 
 
 
 
 
Description: http://www.italica.rai.it/immagini/monografie/dante/iconografia/prot_559.jpg
 
John Flaxman, Gianciotto sorprende Paolo e Francesca, disegno, Firenze, 1851.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1848.
 
 
 
 
 
 
1906
Sergei Rachmaninoff, Francesca da Rimini: dramma per musica. Tratto dal canto V dell’Inferno (DivinaCommedia) di Dante Alighieri. Libretto di Tchaikovsky. Tratto dal canto V dell’Inferno (Divina Commedia) di Dante Alighieri. Bolshoi, Moscow, January 24. DRAMATIS PERSONAE: Ghost of Virgil ... baritone, Dante Alighieri .... tenor,Lanciotto Malatesta (baritone) Georges Baklanoff, Francesca Malatesta, Lanciotto's wife (soprano), e Paolo Malatesta, younger brother of Lanciotto (tenor) Setting: the Malatesta castle around the end of the 13th century. The ghost of Virgil leads the poet Dante to the edge of the first circle of the Inferno. They descend into the second where the wordless chorus of the damned souls is heard. Virgil tells Dante that this is the realms where sinners given over to lust are punished, buffeted by an eternal whirlwind. Dante asks two such souls, Paolo e Francesca, to tell their story. In the first act, flashback: in the castle
courtyard, Lanceotto Malatesta is about to go off to war but he admits that he no longer takes pleasure in war. Lanceotto is deformed & knows that his wife Francesca does not love him. She had been tricked into marrying Lanceotto by being led to think that she would marry Paolo Malatesta, Lanceotto's handsome younger brother. Lanceotto is suspicious of Francesca & envious of Paolo. He plans to set a trap to catch them in adultery. Francesca then enters affirming obedience to Lanceotto, but saying that she cannot love him. She asks when he will return & Lanceotto says that he will not return
until after the end of battle. When Francesca leaves Lanceotto laughs. In the second act, Paolo and Francesca are together alone in a room in the castle. Paolo tells the story of Sir Lancelot of the Lake and Queen Guinevere, which parallels their own feelings. While doing so, Paolo declares his love for Francesca. Francesca resists initially, trying to remain faithful to Lanceotto. However her own resistance erodes at Paolo's continued expressions of love & her own desire for him. They sing of their secret love & embrace. Lanceotto returns & sees the lovers together. He fatally stabs Paolo and Francesca. In the Epilogue, Paolo and Francesca recede into the whirlwind of the second circle. Dante is overcome with pity & terror, and he and Virgil remain with the thought, there is no greater sadness in the world than to remember a time of joy in a time of grief’. Recordings: Russian Season: Nikolai Rechetniak, Marina Lapina, Nikolai Vassiliev, Vitaly Tarashchenko. Orchestra and Chorus of the Bolshoi Theater; Mark Ermler, conductor. Deutsche Grammophon 453 455–2: Sergei Aleksashkin, Ilya Levinsky, Sergei Leiferkus, Maria Guleghina, Sergei Larin: Gothenburg Opera Chorus; Gothenburg Symphony Orchestra; Neeme Järvi, conductor. Russian Season: Marina Lapina, Vitaly Taraschenko, Vladimir Matorin, Nikolai Rechetniak, Nikolai Vasiliev; Russian State Choir; Bolshoi Theatre Orchestra; Andrey Chistiakov, conductor. Chandos (CHAN10442): Soloists, BBC Singers, BBC Philharmonic, Gianandrea Noseda, conductor. References: Steve Griffiths, Review of vocal scores of Rachmaninoff's Francesca da Rimini and The Miserly Knight. Musical Times, 136(1825), 148 (1995), Boosey & Hawkes page on Rachmaninoff's Francesca da Rimini, Andrew Huth, Notes and synopsis on Rachmaninoff's Francesca da Rimini for May 2007 BBC Philharmonic performance, Julian Grant, Doomed Lovers, programme note on Rachmaninoff's "Francesca da Rimini" for Opera North's 2004 production -- Performed in June 2012 by the Princeton Festival: a great success, in a double bill with Puccini's "Gianni Schicchi".
 
 
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1907
Luigi Mancinelli (n. Orvieto, 5 febbraio 1858, m. Roma 2 febbraio 1921), Francesca da Rimini: dramma per musica. Tratto dal canto V dell’Inferno (Divina Commedia) di Dante Alighieri. "PAOLO E FRANCESCA: drammaper musica", libretto di Arturo Colautti. Teatro Comunale, Bologna, 11 novembre, Tratto dal canto V dell’Inferno (Divina
Commedia) di Dante Alighieri. Main numbers: "Un corteo di palombe" (Men's Chorus, Paolo), "Il mio falcon" (Paolo, Men'sChorus), "O dolcile mil falco" (Paolo, Il Matto), "Maggio, bel Maggio" (Francesca, Chorus), "Dite da luga stagione" (Francesca), "O superbezza (Il Matto), "Sempre, siete la rosa piu rara di Romagna" (Paolo, Francesca)/Signori miei (Il Matto,Paolo, Men's Chorus)/Cessa, matto, che fu? (Gianciotto, Il Matto)/Paolo, che recerchi (Gianciotto, Paolo)/O gelosia(Gianciotto)/Dove n'ite, Madonna? (Gianciotto, Francesca)/Ravennate, bada! (Gianciotto, Il Matto, Men's Chorus)/Sant' Uberto! Sant' Uberto (Men's Chorus, Francesca)/Alla cuna dell' Aurora (I'll Matto, Francesca)/Perche fuggite, Francesca? (Paolo, Francesca)/Ciel! (Francesca, Il Matto, Paolo)/Poi che convien (Paolo, Francesca)/Per l'inferno!(Gianciotto, Paolo, Francesca)/Paolo, dove sei? (Francesca, Paolo, Chorus)
 
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1914
Riccardo Zandonai, Francesca da Rimini: dramma per musica. Libretto by Tito Ricordi, based on D'Annunzio. Tratto dal canto V dell’Inferno (Divina Commedia) di Dante Alighieri. Originally written for D’Annunzio’s mistress, Eleonora Duse – and the first part of a “Malatesta” trilogia (“Francesca”, “Parisina” and “Sigismondo”).
 
1914. Riccardo Zandonai, "Francesca da Rimini: dramma per musica" Libretto
by Tito Ricordi, based on D'Annunzio. Tratto dal canto V dell’Inferno
(Divina Commedia) di Dante Alighieri. Originally written -- as a straight
tragedy in four acts -- for D’Annunzio’s mistress, Eleonora Duse – and the
first part of a “Malatesta” trilogia (“Francesca”, “Parisina” and “
Sigismondo”). "Tragedia in quattro atti". LIBRETTO di Gabriele D’Annunzio,
'reduced' by TITO RICORDI. Tenor role: Paolo, created by G. Crimi, Torino, Teatro
Regio. For the record: Paolo's intervention in the penultimate scene: ----
"O mia vita,non fu mai tanto folle il desiderio mio di te.sentivo già
venir meno dentro al core gli spiriti che vivono degli occhi tuoi la forza mi
si perdeva nella notte uscitami dal petto come un fiume terribile di sangue,
fragorosa e paura n'avea l’anima mia più e più volte lei reclinata bacia
sui capelli appassionatamente -- vieni vieni, Francesca ore di gaudii lunghe
ci son davanti ti trarro ti trarro dove l'oblio ela notte et il di saran
commisti sopra la terra come sopra un solo origliere più non aver potere sul
desiderio il tempo fatto schiavo -- dammi la bocca ancora ancora ancora!
----(Symons's free translation: "Life of my life never was my desire so
ardent for you I felt in my heart a dying down of the bright spirits that live
within your eyes my force ebbed away into the night out of my breast a
flood terrible clangorous & fear took hold upon my soul come come,
Francesca many hours of gladness we have before us I’ll take thee where oblivion
reigns & night & day shall mingle on the earthas on a single pillow
& time enslaved shall lose its power to check desire.give me your mouth
again again again")
 
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1914
 
Riccardo Zandonai. FRANCESCA   DA   RIMINI: tragedia in quattro atti. LIBRETTO di Gabriele D’Annunzio. TITO RICORDI. Tenor role: Paolo, created by G. Crimi, Torino, Teatro Regio.
Description: http://www.juliangrant.net/wp-content/uploads/2010/07/167_Palanti_AA_.Palanti_AA__resize.jpgDescription: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/b/b8/Riccardo_Zandonai.jpg/220px-Riccardo_Zandonai.jpgDescription: http://www.grattacielo.org/img/Tito-Ricordi.jpgDescription: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/it/b/b1/D'Annunzio_4.jpg
 


o mia vita,

non fu rnai tanto folle il desiderio mio di te.

sentivo gia venir meno dentro al core

gli spiriti

che vivono degli occhi tuoi

la forza mi si perdeva nella notte

uscitami dal petto

come un fiume terribile di sangue, fragorosa

e paura n'avea l’anima mia

piu e piu volte lei reclinata bacia

sui capelli appassionatamente.

vieni vieni, Francesca

ore di gaudii lunghe ci son davanti

ti trarro ti trarro dove 1'oblio ela notte et il di saran commisti  sopra la terra

come sopra un solo  origliere

piu non avr potere  sul desiderio

il tempo  fatto schiavo

dammi la bocca ancora ancora ancora !

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Life of my life

never was my desire so ardent for you

I felt in my heart a  dying down

of the bright spirits

that live within your eyes

my force ebbed away into the night

out of my breast

a flood terrible clangorous

& fear took hold upon my soul

come come, Francesca

many hours of gladness we have before us

I’ll take thee where oblivion reigns

& night & day shall mingle on the earth

as on a single pillow & time enslaved

shall lose its power to check desire.

give me your mouth again again again.

Description: http://cdn.7static.com/static/img/sleeveart/00/016/671/0001667119_350.jpg

 

 

 

Roma

 

 

 

 

CHI E CHI: LA STORIA DI ROMA

nel melodramma italiano

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Orazio

Description: http://lamossadelcavallo.files.wordpress.com/2009/06/400px-orazi.jpg

Il giuramento dei trei Orazi in fronte al padre, Orazio il Vecchio

Orazio

Description: http://www.ioarte.org/img/artisti/Antonello-Venditti__il-giuramento-degli-orazi_g.jpg

Il giuramento dei tre Orazi in fronte al padre, Orazio il Vecchio

 

 

 

Orazio

Description: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi3sGjWnTlLuigKNEYRVlUJFXbMMbaVarzP_TPUA8DHLi7iE_at2aQt7R7U7HiFZR8oRMDZU3Xqp5Zk7g5Uc7vZ5kJQxzrd1FVi-gevJF1zlj8pyKEy9AMGZ4LlLt4O5iADQTD1ZIjvUOUo/s400/orazi_curiazi.jpg

Orazio kills Curazio

 

 

 

 

 

 

 

 

Catilina

 

Description: Viaggi nella Storia: Catilina e Cicerone

Maccari, "Cicero denuncia Catilina", Palazzo Madama, Roma

 

 

Brenno

Description: http://www.1st-art-gallery.com/thumbnail/243076/1/Geese-Save-The-Roman-Capitol-From-Gaulish-Invaders.jpg

Enea

 

Description: File:Roman conquest of Italy.PNG

 

 

 

GIULIO CESARE

assassinated on the Ides of March

Description: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7d/Eid_Mar.jpg/220px-Eid_Mar.jpg

 

 Coin ssued by Caesar's assassin, Marco Bruto in the fall of 42 BC, with the abbreviation “EID MAR (Ides of March) under a cap of freedom between two daggers

 

 

Pompeo

 

 

Description: http://locali.data.kataweb.it/kpmimages/kpm3/gloc/2008/03/12/765051.pjpeg

The statue of Pompeo under which Giulio Cesare was assassinated. Teatro di Pompeo, Roma.

 

 

 

 

Giulio Cesare

 

Description: http://www.summagallicana.it/lessico/c/Cesare%20di%20Vincenzo%20Camuccini%201798%20morte%20di%20G%20G%20C.jpg

Giulio Cesare, assassinated

 

 

 

 

Giulio Cesare

Description: http://www.incwell.com/Biographies/CaesarAssassination.jpg

 

Giunio Bruto

Description: File:David Brutus.jpg

J. Louis David, “The Lictors Bring to Bruto the Bodies of His Son, whom he had condemned to die for his conspiration” (1789). It provoked a scandal when exhibited in revolutionary France. Louvre.

Aureliano

 

Description: File:Aureliano in Palmira Act 1.jpg

Set design for Rossini, “Aureliano in Palmira”, Atto I, La Scala, Milano

 

 

 

Aureliano

Description: File:Aureliano in Palmira Act 2.jpg

Set design for Rossini, “Aureliano in Palmira”, Atto II – La Scala, Milano.

Regolo

Description: http://www.artic.edu/aic/collections/citi/images/standard/WebLarge/WebImg_000130/172725_1332976.jpg

J. L. David, “The Departure of Regolo for Cartago”. 1785.

 

Regolo

Description: http://demoweb.physics.ucla.edu/sites/default/files/images/naildeath.jpg

ATTILIO REGOLO being tortured in Cartago.

 

 

 

Regolo

Description: http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/lookandlearn-preview/M/M822/M822303.jpg

ATTILIO REGOLO about to be tortured in Carthago

 

 

REGOLO

Description: http://www.roccioso.it/roma/storia/attilioregolo.jpg

ATTILIO REGOLO asks the Roman senate to refuse Carhago’s proposal.

 

 

 

 

 

 

1645

Cavalli, “Il Romolo e’l Remo”

According to the founding myth of Rome, the city was founded on 21 April 753 BC by twin brothers Romulus and Remus, who descended from the Trojan prince Aeneas and who were grandsons of the Latin King, Numitor of Alba Longa. King Numitor was deposed from his throne by his brother, Amulius, while Numitor's daughter, Rhea Silvia, gave birth to the twins.[9][10] Because Rhea Silvia was raped and impregnated by Mars, the Roman god of war, the twins were considered half-divine. The new king feared Romulus and Remus would take back the throne, so he ordered them to be drowned.[10] A she-wolf (or a shepherd's wife in some accounts) saved and raised them, and when they were old enough, they returned the throne of Alba Longa to Numitor.[11][12] The twins then founded their own city, but Romulus killed Remus in a quarrel over the location of the Roman Kingdom, though some sources state the quarrel was about who was going to rule or give his name to the city.[13] Romulus became the source of the city's name.[14] In order to attract people to the city, Rome became a sanctuary for the indigent, exiled, and unwanted. This caused a problem for Rome, which had a large workforce but was bereft of women. Romulus traveled to the neighboring towns and tribes and attempted to secure marriage rights but as Rome was so full of undesirables they all refused. Legend says that the Latins invited the Sabines to a festival and stole their unmarried maidens, leading to the integration of the Latins and the Sabines.

 

Description: http://www.google.com/url?source=imgres&ct=img&q=http://www.bed-roma-breakfast.com/images/stories/bed-and-breakfast-roma-vaticano/romolo-e-remo-monumenti-roma.jpg&sa=X&ei=9iqCUf-vJsPq0wGv4YHQBA&ved=0CAQQ8wc4DQ&usg=AFQjCNG4y96qSxrva4dPZ73kpkEqG8aHag

1696

Mateo Noris, “Il Furio Camillo” – contra Brenno.

Description: http://farm4.staticflickr.com/3330/3569903279_3d2c8c2d81_o.jpgDescription: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhSjiLHNzQ_wN6uQlzIE8Uxd8fURcIeOgFRlYPUdzLIvGi5-dBPuMYT-rLt-oJabW37k0UWyh3Dun4Fwn59bgW_5yeI7Bos1JYJ3ClTrTYyqQHuyhtcbuvLOAIMYrSK9ibyZetCczMqqbQ/s320/oche+del+Campidoglio.jpg

 

 

 

 

 

 

1732

Metastasio/Caldara, “Adriano in Siria”. Set in Antioch after the Roman emperor “Adriano” has conquered the Parthians, the plot is a typical Metastasian intrigue of political machinations provoked by jealousy and love. The intransigent vanquished King Osroa is determined to wreak revenge upon the conqueror Adriano, who has abandoned his Roman lover Sabina and now lusts after the king’s daughter Emirena. But she and the Asian prince Farnaspe are in love and engaged to be married.

Description: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhX44mb95ZpSJLg9GizkiI9wRR67qIY9MoI7PM3URezlBgxbGSjWIRsYeueqXOSfMbB2aeDzQhVDTX-F19XaeSEAMsuHq5S-Z4BZYVXMA8GO0y0jHmVYdKxl3OfH5RUVcxMrtVGErKFlmg/s1600/adriano_piccola.jpg

 

 

 

 

1750

Metastasio/Hasse. “ATTILIO REGOLO”. Poet Pietro Metastasio found enough admiration for the courage and virtue of Attilio Regolo to craft the libretto "Attilio Regolo" from his life story. The original operatic setting, composed in 1750 by Johann Adolf Hasse, was followed by other versions, including Cimarosa's.

 

Description: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/79/First_Punic_War_264_BC.png/300px-First_Punic_War_264_BC.pngDescription: http://premiereopera.net/wp-content/uploads/2012/12/14031.jpgDescription: http://hannibalbarca.webspace.virginmedia.com/Graphics/regulus-barrel.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1781

Ascanzio/Cimarosa, “Il Giunio Bruto: tragedia per musica in due atti.  Accademia Filarmonica, Verona. Giunio Bruto had a number of grievances against his uncle the king, amongst them was the fact that Tarquinio had put to death a number of the chief men of Rome, including Brutus' brother.  Brutus avoided the distrust of Tarquinio's family by feigning slow-wittedness  -- in Latin brutus translates to dullard. Lucio Giunio -- detto "Il Bruto" -- accompanied Tarquinio's sons on a trip to the Oracle of Delphi.  Tarquinio's sons asked the oracle who would be the next ruler of Rome.  The Oracle responded the next person to kiss his mother would become king.  Bruto, rightly, took "mother" to mean the Earth, so he pretended to trip and kissed the ground.Omnium primum avidum novae libertatis populum, ne postmodum flecti precibus aut donis regiis posset, iure iurando adegit neminem Romae passuros regnare.First of all, by swearing an oath that they would suffer no man to rule Rome, it forced the people, desirous of a new liberty, not to be thereafter swayed by the entreaties or bribes of kings. The plot concerns Giunio Bruto,  founder of the Republic, and Tito, a rebel, in love with Tullia, thedaughter of KingTarquinio, and whom Bruto condemns to death, after he discovers a conspiration by Tito against his own fater.

 

Description: File:Capitoline Brutus Musei Capitolini MC1183.jpgDescription: File:David Brutus.jpg

[1]

 

 

 

1789

Reichardt, “Brenno e Camillo; ossia il sacco di Roma. ”

Description: File:Brennus mg 9724.jpg

Brenno, the Gaul who sacked Rome and was defeated by Camillo, Roma’s second father.

 

 

 

 

 

 

1789

Sartor/Anfossi, “Aureliano in Palmira”, Venezia.

Description: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0f/Impero_romano_260.png/300px-Impero_romano_260.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1790

Sartor/Paisiello, “Aureliano in Palmira” First set by Anfossi in Venezia  in 1789

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1813

Sartor/Romani/Rossini, “Aureliano in Palmira”. Tenor role:Aureliano, created by Luigi Mari.

 

a pugnar m’accinsi, o Roma,

col tuo nome incresso in cor

porgi i lauri allamia chioma

Io ritorno vincitor.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1966

S. Barber, “Antonio e Cleopatra”. Zeffirelli. Barber's Antony and Cleopatra was commissioned to open the new Metropolitan Opera House at Lincoln Center in 1966. The elaborate production designed by Franco Zeffirelli was plagued with technical disasters; it also overwhelmed and obscured Barber's music, which most critics derided as uncharacteristically weak and unoriginal.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

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