DE AMORE- C A P. P R 1 M V M. ' £X didis antiquorum oHenditur , quanta fit eius vts , atque praeflantia . ^S8S8©Ii R I N C I P E M in hac difputa- ^ tione fibi locum amor vendicat, quod fons fit atfe&ionum, quae bonum fpe&antjiuxta illud Par- menidis 5 Cundorumq, Deum primum quaefiuit amorem * nec non vi atque potelVate ijs antecellat • ideo re- rum dominus , ferorum cordium mollitor, alijsq. honorarijs principatus nominibus appellatur • quippe fera non eft adeo immanis , quae confpc- fto foetu non mitefcat.antiquifsimi mortales, ho- mines agreftes atque truces, liberorum illecebris, & amore deiiniri coeperunt , vt cecinit Lucretius; £f Fenus imminuit vires , pueriq. parentum Blandicijs facile ingenium fregere fuperbum . Plato in fympofio amorem dixit magnum dacmo na, praefidentem rebus humanis ; quod eius du- &uomnia gignantur . Orpheus eundem aiferuit C' a claues 3»qKi 3 6 DE claues habere fuperorum & inferorum, quod artis & naturae opus quodeumque extrudat in lucem; vnde inuentoris artium , atque magiftri appella- tionem obtinuit, ferunt Poetae, (olis amantibus a Plutone reditum ad nos concedi ; cum in ceteros exiftat implacabilis; 8r folollri&o iure, vt Sopho- cles ait , vtatqr. quid ni? cum fub tutela fint eius , quem claues tenere, atque inferna fuo arbitratu referare fabulantur? Hefiodus mortalium & im- mortalium mentes amore domari cecinit. Home- rus louemeiufdem mancipium fecit. Plutarchus in Amatorio amorem coparat Di&atori , quo crea to cedant omnes magiftratus. Indices criminum, cpnfcij vehemccifsimae perturbationis delifta no pauca vel impunita, vel leuifsitnecaftigatadimife runt,quod amoris impulfuadmiffa conftaret; idq. non femel hoc feculo fa&itatum teftanturij , qui de criminibus vindicandis confcribunt. Sclethum Crotoniatamdepraehefum in adulterio fraternaq vxoris,cum fc amore vi&um peccaffe diceret, a ci- uibus fuis exulare iuifum in lib. pro mercede con- dudis refert Lucianus , capitis poen.aremifefed jllum,fcu pudore violatae germanitatis , Ceu legun^ amore, quas nalletlabefa&atasjin ignem fponte i infiluitfe,ac poenam fubiilfe, quam ipfe met fta- tuerst in adulteros. Mundus» equeftris militiae du&or fab Tyberio, paulinam Romanam deperi- bat;eam &uprauic in templo Ifidis ; facerdotibus pecunia corruptis, facinore comperto ,Tyberius, in crucem eg i :,iemplu m $uertir, fijup. V i A O R E . ftituam in Ty berim coniecir ; Mundum vero exi- lio punire faris habuit ; quod, amoris vehementia fu peratus, peccalfet;Charmo,vim amoris edo&u$j illi aram in Academiae ingreffuexcit.iuit. Athc- hienfes Aatiiam dicarunt in tempk) Palladis , a-u amico bonarum artium; remq. ei diuinam inOi- tuerunt, Erotidia, ntincuparam:Samij in ciu/dem honorem Eleutheria facra habuerunt. Anterota quoque finxit,coluitq. mendax grae- corum antiquitas, ex Venere, & Marte natum; vt eft apud Ciceronem . 3. de natura Deorum . in Themiftij fermonibus Themis Dea hortatur Ve- nerem , vt Anterota gignat , fi amorem adolefce- re,non perpetuo pufioriem elfe velit. Hinc Ouid. \Almafkue dixi geminorum mater amorum .£& Horae. Mater faeua cupidinum . qtio loco haeret Lambinusob Antcrotos vel obliuionem,vel inco- gitantiam : InGymnafio Eleorum erant vtriufq. icones ; Eros palmaccum ramum tenebat, quem * Anteros nitebatur eripere, ‘amicitiae, vti reor,limii lacrum.amici enim ita fe mutuo diligfit,vtin amo re alter alteri praeire Audeat. Crefcit Eros Antero tos ortu; quod reciproco amore amans animatur & accenditur magis ad amandum . EA autem haec de amore difputatio non parui- facienda; quam Socrates auide cofe&atur; & cum fe reliquorum omnium profiteatur ignarum, egte gium tamen amatorem ia&at, & haberi Audet • Neque vero quis illu hic arguat impuritatis . adeO enim eafte amauit,vtnec lycophantae acerbifsimi C 3 AnirtiSi I $$ D E tus,& Melitus impudicas ei obiccennt amores 5 nec Ariftophanes, eidem inimicifsimus,tali accu- fatione hominem pupugerit ; & cum pauperem , loquacem, fophiftam appellairet in fcaena; impu- rum certe amatorem dicere nec potuit , nec au r us fuit . Phaedrus amorem maximorum bonorum cauffam appellauit; quod ab eo {ludium in hone- flis, verecudia in turpibus immittatur. Spartiatae cum hoftibus congreffuri , facrificabant amori, quafi ad fortia egregiaq.impulforijquem morem, vtplerosq. alios,aCrerenfibus eos accepi{Te,arbi- tror. eodem enim inftituto Cretenfes ex parte vfos, Soficrates eft audior . Inde fa&um cenfeo, ve /aera , quae appellabatur Thebanorum cohors , conflata ex amatoribus , fregerit Spartanos . nec inutile fuerit in acie illos, qui fe mutuo diligunt, flatuere vicinos; parentes, liberos, fratres,confan- guineos, amicos ; exercitus enim eiufmodi aple- risq. cenferur infuperabilis . notum eft feftiuum illud Pammenis didum a Plutarcho in Pelopida , relatum ; ignoralfe Homerum vd foret acies in- (Iruenda, cum iubet, Et tribui tribu* , & fua curia curiae rt ad fit , Cum amicus apud amicum potius locandus vi- deatur. Scribit Xenophon Aflaticos in bello cir- cum duxi (Te vxor es & natos, vt eos defendere coa- di , fierent pugnaciores . Eorundem occurfure- ilitutas acies non paucas, & vidoriam confequu- ras, legimus, demum, cum Harmoniam Marte ac Venere prognatam fabulae tradunt, eandem amo AMORE* risin re bellica vim defcribunt. Verum ad (oli*' dam amoris commendationem nihil maius , vel accommodatius afferri poteft, quam quod ma- gnus Areopagita protulit ; amore fuperiora ad inferiorum prouidentiam allici ; haec vero,qua(i fomite igneo fuccenfa , refilire , atque ad fupei na conuerti j fieriq* circulum a bono, per bonum, in bonum perpetuo reuolutum . Proclus quoque pulchrum amorisprotulit elogiumjefle illum cauf fam conuerfionis rerum omnium in primam pul- chritudinem ;quae de purifsimo fandifsimoq. in Deum , ipfumq bonum amore dida ,ad morta- les fluxasq. curas traduci accomodariq. non pof- funt. Carolus Cardinalis vim amoris erga con- languineos perpetuo habuit fufpe&am/ eosq. ali* quid populaturos libentius audiebat per inter- nuncios; veritus, ne fangninis impulfu ad res ini* quas concedendas imprudens adigeretur * C A P. II* Explicantur Varia nomina huius affeftionis, & quotuplex fit , declaratur. E laboremus ambiguitate vocum, quae varijs amoris nominibus fubie&a notio fit , primo loco difpiciamus ; quid fcili- cet inter amorem , dile&ionem , carita- tem, pietatem , cultum, amicitiam, beneuoleti- tiam interfit. Amor eftvt genus, & quid vniuer- fum; locum enim habettumin homine, tum in brutis * dile &io eft amor cum ele&ione, vt nomen C 4 indicati 40 DE indicat; nec repentur in ijs, quae non deliberant*# caritas fertur in res pretiofasjdiftinguere veropre- tiofa a vulgaribus vnius eft mentis, pietas eft in fu periores , quod bruta vt plurimum non agno- fcunt; hi funt Deus, patria, parentes, cultus eft fignum pietatis.amicitia eft amor mutuus, hinc in de perfpeftus , officijs confirmatus . beneuolcn- tia eft effedus amoris . alias pro leui amore vfurpatur; vtlib.p. ad Nicom.cap.^.ha&enusde nomine. Amor duplicis generis exiftit; alter naturam fe quitur, alter agnitionem.ille rebus omnibus ineft, etiam inanimis; hic animantium proprius, de illo Hefiodusintdligendus,cum in Theogonia, primo loco fadum Caos cecinit, poft terram, & Tartaru; tertio amorem, ex terra Caoq. ortum.quis non vi deat hic accipi amorem pro vi rei cuilibet a natu- ra indica, vt feipsa,quo ad poteft,expoliat,& tuea- tur ? quod & Orpheus voluit, cum amorem irtmor talitatis defiderium appellauit. fuit enim veterum poetarum haec de rerum ortu fententia ; eundas ; fpecies , in obfcura , & confufa deformitate impli- catas, ab initio iacuifte; tu defiderio lucis, & quie- tis, impellente amore fui, difiundas,ad fedes na- turae conuenientes migraffe ; vnde rerum vniuer- fitasjin ordinem difpofita, conftiterit. Empedo- clea rerum principia, litem & amicitiam, non alio, quam ad ifthaec poetarum commenta fpedafle dixerim . Amor vero , qui agnitionem fequitur, & aftedio eft animi ; fi ad henefta fertur , recinet AMORE* 41 appellationem ; fin ad impudicitiam , vel immd- deratum appetitum delabitur, fignificantius li- bido, vel cupido ab effedu nuncupatur. Poe* tae diim amorem appellant , & defcribunt**, eam potifsime cupidinem accipiunt , quae in Venerem fertur ; & fub inuolucris fabularum multa recondunt ad rei, de qua agitur,notitiam* attinentia. Puerum igitur defcribunt, nudum, alatum , caecum , curarum plenum , arcu , & fagittis inftrudum ; fatum Venere atque Vul- cano . puerum conftituunt , ob infipientiam 5 ' nudum , propter infelicem condicionem ; feu quod occultari facile nequit; alatum, quod ci- to aduenit, citius labitur; caecum, vel ob im- pudentiam , (eft quippe pudor in oculis ,) vel quod mortales plerumque amant fine deledu , fine iudicio , fine ratione ; & quafi oculis capti fedantur deteriora , melioribus omifsis ; ple- num curarum, quia eius arboris hi exiftuntfru- dus; inftrudum arcu& fagittis ; feritenim cu- ris aegritudine plenis ; Venere demum & Vulca- cano fatum, humore fcilicet, & calore ; quod ea temperatio cenfetur apprime libidinofa . Hunc eundem Cupidinem ex node atque aethe- : re natum voluit Acufilaus; hoc eft, ex tenebrofo & lucido; amantes enim caeci finit, & vna vi- derit acutifsime. Simonides ex Venere, ac Mar- te procreat ; quod viri bellicofi a Venere ple- rumque non abhorrent. Alcaeus ex lite & Zephi- ro; diflenfione fcilicet, ac reditu in gratiam; Olea 4 i -/ t> E Olcn Lycius ex Ilythia, feu Iunone Lucina, quod ea maxime amemus, quae a nobis prodeunt* llythia enim partubus opitulari credebatur* Sappho demum ex caelo & Venere»* quod amo- rem viftellarum » & gratia oris conciliari multis fuerit perfuafum . Pidores multos pingunt amo- res, paruulos, colludentes, curfitantes , (quos Poetae faciunt Nympharum filios) quoniam mul ta funt , quibus inaefcamur , & capimur; vt nota- uit philollratus in imaginibus . Diotima mulier faga ,fybillis a Socrate comparata, a qua aman- di artem fe haufifte profitetur , amorem ex copia procreat, tanquam ex patre ; & indigentia , tan- quam matre . vt eft inopiae ac indigentiae filius , apparet aridus, macilentus, fquallidus, nudus pedes , humilis , fine domicilio , fine ftramentis * ac tegmine vllo ; perno&ans fub dio ; femper egens . idem qua copiae filius, virilis, ferox, calli- dus,infidiator, pulcher, fagax , venator, prudens, facundus , per omnem vitam philofophans, po- tens fafcinator ,*vt non immerito bi&enrn ab Or- pheo fit appellatus , vtrefert Paufanias apud Pla- tonem;. Huius fabulae haec eft allegoria, vulgo amari , quae nec omnino funt in poteftace noftra (cito enim ea vilcfcunt, ) nec diffidimus aliquan- ' do futura . ideo copiam & indigentiam amoris vulgaris parentes ponit Diotima . quae vero inter f e valde pugnantia eidem adferibit, affedus indi- cant eorum , qui re amata potiuntur , contrarios ijs , qui infunt non potientibus . Ha&enus de fa- bulis i . ... - . _ i ( J ■ ni f- r* / • t ' ----- -BtQittz. AMORE. 4f bulis ; in quibus illud magnopere damnandum» quod cupidinem Deum faciunt , vt libidini patro- cinenrur • damnat hoc ipfum Phaedrae nutrix apud Senecam in Hyppol. Deum efie amorem , turpiter ritio Jauens Finxit libido ; quoque liberior foret , Titulum furori nummis fklfi addidit • Cetera vero fabulis contenta non inutiles ad hanc luem arcendam continent admonitiones • Admittit quoque amor, qui agnitionem fequi- tur , aliam partitionem . eft enim amor amicitiae didus, atque beneuolentiae,qui rei amatae com- modum intuetur; eft amor cupiditatis, qui pro- prium commodum refpicit.fibi enim multi amat; eoq. amorem traducunt , vnde vtilitatis aliquid fe percepturos confidunt ; amor ifte amicitiam pa- ritvtili innixam; fuperior vero eam producit» quae ab honefto J>romanat . Poftremo Amo- rem vnum facere, qui feratur in diuinam pulchri- tudinem , alium , qui fiftat in humana , non eft praefentis inft ituti. agimus enim de affedionibuf inferioris animae partis; etfi non pauca fint vtriq. amori communia;& pleraq. vnius per analogiam» & metaphoram » ad alium transferantur. CAP. i 44 t> E C A P. III* : Quid fitt amor \ » P LATO amorem dixit, defiieriwn pulchri * Arifloteles amare*ac beneuelle pro eodem ac^ cipitlib.i.de arte dicendi . id Rhetori fatis, qui hlfe&us vti commoueantur, nofie ftudet; limatio- rem cognitionem ad philofophum remittit • D. Auguftinus 8* de Trin* cap. i o. cenfet efie fturam duo copulantem*, in quam fententiam Leo Hebraeus ait, efie -voluntarium ajfcffum qumco- pulatijjime fi nendi ijs , quae bona iudicamws . deferi- ptiones hae funt , ab elfe&u petitae ; non quae amoris explicent naturam , finitiones . nam defi- derium , benetiolcntia , appetitus copulae cum re amata fequutur amorem; vbi enim quem amoj eidem bene efie cupio , eiusq. confuetudinem ap- peto . D. Thomas definit efie complacentiam ap- petibilis . allubefcendam appellat Ludouicus Vi- ues , qua amatum amanti allubefcic . hanc fen- tentiam ita demum recipio, fi ailubefcenria, & *quae minus latine, fignificantius tamen, com- placentia dicitur, pro motione illa fumatur, quam appetens facultas elicit circa rem , quae illi allu- befeit ;non pro illecebra appetibilis, qua excitat mouetq. appetitum. atfe&iones namq. animi funt abappetitu,vta mouente moto ; quod Ariftote- les voluifie videtur tertio de anima t. 54. Grego*» tiu$ Nvfaenus eleganter id ipfum exprefsit ho- tnih 8 * AMORE. 4f mil. 8. in Ecclefiaften, cum ait, amorem eflfe ha- bitudinem animi intimam in id , quod animo eft jucundum . feliciter quoque D. Auguftinus 2. de ciu.cap.28. amorem ponderi corporum compara- uit, inquiens, Animum ferri amore quocumque fertur, vc corpus pondere. Neque vero exiftiman- dum illam complacentiam efle cauffam amoris, nam inter cauflfas rerum , & ipfarum primos effe- rus daturneceftario medium; idq. vnum,& folu, nempe res ipfae ; fed inter appetitionem potiundi re amata, (haec prima eft amoris proles,adeoq. illi affixa , vt faepe pro amore vfurpetur) & com- placebam nihil omnino intercedit; igitur compla centia non eft amoris caufTa,fed ipfeamor; quan- doquidem primus amoris cffedus , eam illicofe- quitur, adeoq. inuice haeret, vt ne tenuifsimo qui- dem cuneo praebeant aditum . praeterea fi haec D. Thom. finitio excludatur, nihil remanet in quo amoris naturam conftituamus,praeterqua in defi derio, feu cupiditate fruedi. id fi admittatur, amor &deliderium confunduntur.at funt feparatae af- fedionesjre enim praefente ceflat dcfideriujamor vero natura fua magis augefcit.na fi fatictas aman tem capit, culpa eft humani ingenij,quod vel mu- tatione deledatur , vel voluptates impuras perfe- quitur; fincera aute voluptas non parit faftidium, deniq.defideriueire amoris effedii Arift.docet li.o # Et.c.^.vbi agens de beneuoletia,vt eft leuis amor minimeq. adulta aftedio a.it,Beneucldtia no eflam a fflttff 'SuLTxar babst ncq. o^iv^uaa^nati.Mg 4 6 DE confequuntur.o?i*tc defiderium eft ; feu vehemens & acuta appetitio,quam Juuenalis cum rabie con iunxit, inquiens, rabidam fatturus orexim . cum igitur of t£/f confequatur amorem , ab eo necefla- rio diftinguetur ; Quod autem fubiicit Ariftot. cum qui forma dele&atur non continuo amare» fed tum demum, cum abfentem defiderat, & prae fentem cupit , ita eft accipiendum ; vt amori defi- derium comitetur neceifario , fitq. eius indicium, leuis enim voluptas non arguit amorem, qui vero cupit & defiderat , fc prodit amatorem . eft igitur amor appetitus allubefcentia , feu complacen- tia in eo , quod vti bonum pulchrumue fuerit perceptum • C A P. IV. ' De caujjis Umoris. > 'l ’ - * ■ ONVM integra eft amoris cauifa,& omnem eius exaequat ambitum, prae- clare igitur D. Auguftinus 8. de Trinit. ait, non amatur nift bonum, huc pulchrum reducitur & formofumjtum etiam vtile quodcum- que, atque iucundum . pulchrum vero idem eft , quod bonum conceptum vti iucundu m ; vt Areo- ’ pagita docet 4. de Diu. nomin . Deus quippe im- mortalis , vt eft au&or atque feruator rerum , Cunfta fouensy atque ipfe ferens fuper omnia [eft* bonum dicitur; vt vero ad fe trahit, allicitq. om- nia , pulchrum, inde qui pulchritudine minus ca- piuntur. AMORE. 47 piuntur , minus amant 5 vt barbari, ruftici,& qui duriore funt ingenio, & moribus afperis, Aliae funt amoris caudae, quae etfi boni ambi- ' tu continentur, feparatimnihilorciinus ponuntur, quod aliquidbono addant ; & alia , atque alia ra- tione ad amorem conciliandum concurrant. Similitudo igitur morum , & ingcnij amorem pa- rit firmum , atque conftantem. docuit hoc Areo- pagita ; fuitq. Menandri didum,a comicis & Pla- tone vfurpatum , Deus femper fimilem ducit ad fi- tnilem, & quidem fimilitudine inter amantes con- uenit , vtcuin amans diligit , fui ipfius fimilitudi- nem , ac proinde fe ipfum , in re amata diligat*, hinc animantia omnia ducuntur ad limiles fibi formas ; non ad fpecies al ienas . Canis cani videtur pulcherrima , & boui bos , ait Epicharmus . & For- mica grata ejl formicae ; cicada cicadae ; accipiter pla- cet accipitri , Theocritus inquit in Idillijs . hoc in- ftindu parentum amor in liberos augetur; funt enim nati vjuentia fpirantiaq. parentum firnula- cra.nec alia Crafsi erga Sulpitium volutatis cau£* fa exiftir, quam quod intellexiffct, ftudere Sulpi- tium , vt ei dicendo fimilis euaderet, Euander apud Virgiliu Pallanta filium Aeneae ca rii reddere nititur, quod illius fir imitator futurus. Hunc tibi praeterea, (pes& folatianojlri , T * allanta adiungam ; fltb te tolerare magiflro Militiam graue Martis opus , tua cernere faft a, Mffucfiat; primis & te miretur ab annis . Illud non fuerim infitiatus; ob paria vitae infliru- 0 48 DE ta creari aliquando inuidiam , fieriq. aliquos adeo inimicos , quam fune artificij conditione pares j nam & figulo figulus , & fabro faber inuidet ; cuiuf- modi genus pugnacium artificum in conuiuijs Plutarchus coniungi vetat.verum ex euentu id eft. cum enim lucro faciendo impediant fe mutuo, in- ter eos oritur contentio, eadem ceffatvbi cauetur, ne alter alterius cauffa damnum -patiatur jeiusq. loco amicitia fuboritur. M. Cicero profelfuseft, cum Hortenfio de eloquentiae palma ita fe contendiffe , vt vnius ad laudem curiiis non effet ab alio impeditus ; ac proinde viuentem amaffe , dolereq. vita fundum . Saepe etiam qui ftudi js diuerfis priuatimviuunt,fed in maioris momenti rebus conueniunt , funtamicifsimi . Pelopidas > & Epaminundas, etfi vita priuata efient difsimi- les , quod hic ftudijs philofbphiae , ille venationi- bus profufius incumberent , quod tamen afferen- da patriae libertate , incredibilem animorum con fenfionem retinuerint, certa illis amicitia confli- tit ab initio ad finem . Sunt etiam ingenia inter fedifsimilia,quaenihi lomiuus coeunt facile ad vitae focietatejhoc enim habent,vtfimul aptari, & componi pofsint, quem- admodum vox acuta iun&a grani certa propor- tione , harmoniam efficit s quod fpedare licuit in Socrate, & Alcibiade. \Confuetudo quoque, atque conuidus amorem gignit,:ei!dit enim homines moribus iifdem affue tus , ac vnius mentis» eaq. vis efi confuctudims, vt I» AMORE. 4P vt habitum nedum animi, fed corporis quoque immutet ad rei amatae formam • notauit id Piu- tarchus in Alexandri amicis , quos leniter inflexa ceruice, facie furfum verfus con uerfa folicos ince- dere , fcribit, quali Alexandro attentaturos ; cum nihilominus vi afluetudinis habitum illum impru dentes contraxittent . Summopere igitur aduer- tendum, quo cum vitae focietatem ineas ; praeci- pue vero monendi adolefcentes meretricum coe- nis, nodibus,omniq.conuidu abftineant, qui- bus illae magnopere ftudent ; cum norint confue- tudine amoris vincula fieri tenaciora . Parem amoris conciliandi vim focietas in hono ribus, & rebus, tum fecundis, tum aduerfis ha- bet , & quandoque maiorem . vt enim maximum amoris vinculum ducitur, plurima & maxima be- neficia accepitte, fic fimul accepiife, proximum iudicari debet . Qui fimul fecere naufragium, vel vna pertulere vincula, vel canfilij alicuius,coniu- rationisue focietate iunguntur, facile amant inui- cem • tfnde adagium , Conciliant homines mala . Brutum , & Cafsium inuicem infenfos Caefaria- rius dominatus conciliauitjac fumma fide coniun xit. M. Aemilius Lepidus, & Iulius Flaccus, cum ettent inimicifsimi, Cenfcres renunciati , fimul- tates illico depofuere . Tacitus, Latiaris arque Sabini fermones, quibus vetita mifcuerant,ardae amicitiae fpeciem fecifle , annotauic ; fpeciem dixit; nam vr plurimum participes fcelerum non tam amore copulantur, quam metu , atque noxa D con- 5° E E eonfcientiae. Sunt etiam qui exiftiment, vi qua- dam occulta ne&i animos; vel difiungi . quidam enim primo afpe&u amantur ab omnibus; ali j contra contemnuntur . inter aliquos ftatim con- uenit; alios nulla beneficiorum,officiorumq. con- fuetudo conciliat ; nec vnde voluntatum ifthaec difcrepancia nafcatur, liquet, nulla enim hic mo- rum fimilitudo, nullavitae communitas . Aftro- nomi » vt nodum hunc foluant , ad Venerem , ce- teraq. aflra, quae benigna vocanr, confugiunt; quibus homines ad amandum inuitari volunt, haec, vti longe a nobis pofita , neque certam ha- bent fidem, neque manifeftum errorem. Platqni- cafchola Daemonibus ad'cribit,qui vitae homi- num praefunt.facit enim daemonum, hos quidem confimilisingenij, hos diuerfi.qui difsident in- terfefe,d fienfionesad clientelas deducunt ; qui vna fentiunt, amorem iis immittunt, quorum ge- • runt procurationem, demum nonnulli gratia pol-‘ lent, & au&oritate; ali j odio habentur a collegis ; qui vtrifque fubfunt homines , eandem quoque gratiam inuidiamq. apud nos nancifcurur.ifthaetf f Platonicorum commenta non aliter confutarim 9 quam quod tollunt funemum,ex euentu,peritUla immerite* alicui creata conciliant amorem iriperpetieritem* D $ Tacitii» Tacitus de Nerone Germanici filio . aderat \uutnH modcfiia , & forma principe piro digna j notis in eum Seiani odiis , Stv, quod omnes ad fe vocet; abiitq.in prouerbium , quo Plato vtiturin iyfide ; quod pulchrum femper amicum ; cenfeturq. a Mufis & gratiis primo vfurpatum , vbi ad nuptias Cad- mi & Harmoniae,puIchrirudinenouaf nupta? ore, fi Deo placet , immortali cecinerunt ; vr in I heo- gnidis epigrammate , cuius haec exiftit fententia; Mttfae , & Gratiae , filiae Iouis , quae olim Cadmi jtl nuptias cum veoijlis, pulchrum xeciniflrs carme, ‘ ' Quic- AMORE. 11 Quicquid pulchrum amicum e[l , non pulchrum au- tem non eft amicum . Mimus dixit, formofam faciem effc mutam com- mendationem } Ariftoteles vero ; habere illam longe maiorem vim ad commendandum , quam accurate feri - ptam epijiolam . Carneades appellauit C E hoc eft , dulce amarum . eft enim mors voluntaria V vc mors ♦ amarorem, vt fponte fufcepta , volupta- tem aflrert . amorem vero effe liiorcem , inde ap- paret maxime , quod amans de fenon cogirat, fed de alio ; in fe igitur non operatur, fed in alioj - qui in fe non operatur, in fe non eft ; qui in fe non eft ,in fe non viuit; amans igitur in fe mortuus eft .quare Plato in quendam, qui perdice ama- bat , dixit ; h'ic in proprio corpore mortuus eft ; viuit in alieno» & Plautus in Ciftellar. Trullam mentem animi habeo ; vbi fum , ibi non fum . vbi non fumi ibi $1 1 animws « Cato fenior aiebat , animum effe potius vbi amat , quam vbi animat . Quod fi amans vicit Jim ametur , reuiuifcit in re amata j alias mortuus cenfetur.has autem vicifsitudines atque mutatio- nes quoad aflfe&um accipere oportet; non quo ad ipfam eflentiam animorum . appetunt qui- dem amates fieri re ipfa vnum , iuxra di&um Ari- stophanis ab Ariftotele 2 . polit, cap. 2 relatum ; fed quia illorum inde corruptio fequeretnr , quae** runt coniunctioriem , quae faluis corporibus ob-* tiqeri pofsit. haec autem afFe&u confuetudineq* habetur, animis interim quo ad cupiditates per- miftis , & in tertiam quandam temperaturam re- da mere contendit, quo conatu Lyfias Phaedro fimi- lis euafit; & Macedonum proceres colli flexura, orisq.ere&ione Alexandro fimiles redditos ex Plu tarcho fupra retulimus . Pulchre vero 2.Rher. monet Ariftoreles, vereri nos turpia committere apud illos,quos amamus; 1 vt inter amoris opera pofsitreuei entia numerari; quod maxime declarat eius aifeitionis excellen-- tiam. Crafsi illa funt;Equidem cuiri peterem ma- gi ftratus,folebam in praehenfandodimitttre a me Scaeuolam, cum ei ita dicerem , me velle efle ine- ptum .Nemo quippe curat probari ijs , ejuos ne- gligit; Et quidem apud eos, qui ius haoent pu- niendi , veremur turpia facere ob metum legum ; apud alios ob metum infamiae ; fedapud eos, quos diligimus," obreuerendam & amorem . Sed & fui, aliorumq. omnium, praeterquam' rei amatae contemptum amor parit in amante*' lacob , rarum amoris exemplum, quattuordecim annos aeftu geluq. vexatur, in morem ferae, vt pulchra Rachde potiatur; ac tria fereluftrama* gnis tradu&a laboribus, paucas exiftimatincom modi tolerati horas t certe diuinus Mofes paucos ei dies prae amoris magnitudine vifos teftatur. et ficaftifsimo amatori falaconem in exemplum* admngerdicet,ruiCM, Autonius incertum atque preui- V 61 DE pr jaifum exitium , vt Cleopatra; morem gerat, fic fuidefertor, vt placeat concubina; falutem pro- fundit, ne amati vultus turbet ferenitatem. Fuga- tur demum Veteranus Imperator ab adolefcente, atque tyrone, quod prius fuiffet dementatus ab aegyptia Syrene . his ftipendijs faeue cupido mu- neras eos, qui nominibus datis, tua figna fequutur. G:gnit quoque amor magnam voluptatem,vbi re amata potimur, cum enim affequi finem fit om- nium iucundifsimum, quilibet eo habito, quod amat, contentus viuit , vt Plato ait inPhaedro . faepe autem tanta voluptas adeptionem rei ama- tae confequitur » vt multi in complexu rerum ca- rifsimarum exfpirarint • Ex oppofito amor vehe - metior, fi quid afiequutionem propofiti moretur, vel impediat , triftitiam , & moerorem affert , vo- luptati, de qua diximus, aequalem, llafis medi- cus am >re:n morbo melancholico proximum fa- cit, euolant quippe fpiritus fubtiliores , & purior fanguis per teouifsimos poros , excitati appetitio nis impetu , erga rem amitam tendentis; fanguis vero crafsior, quod exitus non pateat , remanet conclufus; vnde in at-um humorem, atque bilem facile concrefcit , cum fit meliore fanguinedeftitu tus. inde vaporibus opplecur caput; animus tri- ftitia premitur, ac faepe ad infaniamdeducitur* Lucretius amator primum effe&us eftjtum de- mens ; ad extremum fui ipfius parricida . Haec funt vehementioris amoris , & frequentius impa - dici ; qui amittendi quoque timorem affert, atque trepi' AMORE. 6 $ trepidationem 5 tum etiam furorem in eum, qui auferre conatur; fufpicioneS vehementes , zelum amarum , aliaq. animo lancinando , & excarnifi- cando inftrumentacommodifsima. In eodem ordine raptum mentis collocamus: graecebts*^; quem amori quoque diuino Areo- pagita tribuitjquafiDeusob amorem e&afim paf fus fuerit, emergit quippe foras knimo,qui amat ; tum quod ad rem amatam commeare appetit; tu quodafsiduode illacogitat,fuioblitus;accurritq. aliquando fanguis tenuior ad cerebrum , vt iuuec contemplationem ; aliquando praefente re amata adeamconuolatjfedfiftitin externis corporis par tibus , uehiculo deftitutus . vtrumque ftupor fe- : quitur, opprefio cerebro vi nimij caloris ,vel par- tibus vitalibus ab eodem derelidis . Inde fequitur amantis valetudo & imbecillitas, debilitatur enim alendi vis recedente calore; cor etiam , atque cerebrum vicifsim conftringuntur! ob copiam fanguiu is, vt opem ferat parti laborati, ab vno ad aliud comeantis . id enim ei natura in- didit, ut inferuiat vitae principijs. Et quidem cor,, vbi feptum efi vi fanguinis ,& quafi vallo circun-. datum, quaerit aggerem per fufpiriaperrumpere ; quaevel non emergunt, vel omnino emittuntur^ difficillime, ac plerumque. non integra, verum, dimidiata , nec fine magno conatu, ab eadem con ftridione ccrdis prodeunt cantiones interruptae , a E" &ftatim dimittit ; modo aliud quaerit, & propo- fitum illico mutat ,*paenitetq. caepti inftituti ; vt prorfus ij faciunt , qui longo & acuto morbo de- cumbunt . Huc maciem palloremq. amantum re- fero ; corrupto enim calore , colorem quoque ob- fcurari necefle eft . fOuid. de Amante • Fugerat ore color , maciefj. obdukerat artus. Opprefsionem vero cerebri lachrymae fequun- tur . Sanguis enim fabrilior, cogente cerebri fri- giditate, vertitur in lachrymas; quae , vti graues, defcedunt per oculos ; natura quoque remmole- ftam, nulliufq.vfus , foras propellente. His adde oculorum tumorem, & inflationerii labiorum . Suetonius de Tyberio . Sed & Agrip- pinam ab egi ftc pofi diuortium doluit ; & femel omni- no ex occurfu vi[am,adeo contentis & tumentibus ocu - Us profecjmtus e$t , vt cuftoditum fit , ne vnquam in ciusconfpeftum veniret . eius fa&i caufla dft , quod ad praefentiam , vel memoriam amatae rei fpiri- tus petunt partes extimas, quali amatum ample-* xaturi ; maxime vero feruntur ad oculos, qui fant afnimi internuncij, & conciliatores amoris, inde fequitur tumor, & plerumque etiam ardor. Nec eft praetereundum, ad praefentiam, vel re- cordationem rei amatae commoueri pulfumvena rum, fiue arteriarum, fieriq. concitatiorem, & inconftantem ; idq. vel quia cor trepidat & pauet; vel quia nititur quodammodo de loco fuo conuel- li, & in amari pedus transferri; quo argumen- to dcpraehen dic Galenus amici vxorem amore r AMORE. 6f Pyladae cuiufdam laborare . Denique,vt etiam quae leuiora fu nt, attingam, amor mutat mores . ex taciturno garrulum facit , ex garrulo taciturnum ;ex focorde induftrium; ex afpero mitem & fiiauem. quae omnia ftngilla- tim profequi,eifet immenfi laboris. Antiquitas morum comitatem amori adfcripfit, quemadmo- dum Dionyfio mifterium , vaticinium Apollini, Mufis poefim. Docet quoque muficen; quod Pla- to a fpirituum vehementia deducit ; qui dum ma- gna vi erumpere conantur, impellunt ad cantio- nem.Quid quod poetas facere non vno depraehe- fiim eft experimento?Plato idipfum afsignat exci tationi, agitationi, eleuationifpirituum.ij enim co moti, agi tatiq. apt funt aliquid parere citra com- mune vfum;cuiufmodi eft oratio metro conftans, minime vaga , vel foluta. Bion poeta in Bucolicis fub perfona paftoris amorem facit fuorum carmi- num au&orem veriibus a Stobaeo relatis,quos ad verbum conuerfos ita legimus . Mufae amorem non metuunt crudelem , Quin amant ex animo & veftigia fequuntur eius. Quod fi quis ingenio praeditus inamabili ipfiti comitetur , Illum refugiunt , & docere nolunt • jit fi amore captum gerens animum fuauiter cecinerit , o idipfum fimul omnes feflinae confluunt; Quod autem hic fermo plxne verus fit , ego te- flis ftim , )~ -v-i E (am 06 DE 7^am fi hominum quempiam , aut immortalium & , ' mine celebro C efflat mea lingua ; nec yt ante folebat , canit . •At cum in Amorem > rei in Lycidam aliquid molior. Tunc mibi laetum ore carmen profluit. • fli&um vecordis poetae fceleratum , quodq. fati$ indicet perditos hominis mores, ac nihil miraq- dum iq o impudico amore ad verius fundendos eum incitari folicum, qui meliorem non agnofce- bat .agnouit autem Propheta Regius , iljoq. im- pe tu, quae Deus didabat, fuaiiifsimis yerfibus ef- fudit. Hanc de amoris effedibus tradationem eleganti Caroli Cardinalis dido cocludam : Amo re perfici fundiones humanas, quae enim abamg fe prodeunt,, quam accuratifsime geruntur . i C A P, V I h ; f fjf. r . ;; . . . jSv * * fi 'V De renfedijs amoris» E M E D I A non nifi morbis quaerun- tur, quare de impuro nobis amorehic fermo exiltit, prrrium igitur amorem negofia > curae,hono- tu m cu p diras , labores , calamitates deterunt , & corrodi unt; Otia flt Ilus , periere cupidinis ignes . Sed &egeitas eijvaide aduerfatur. na flue Cerere dr Daccb-j fliget Vtnus^t ait Chremes Terentianus, ia gr aecorum collectaneis verius legitur , qui lati— 3 ne • AMORE. 47 «e cxprcfTus > fic habet . Mortua res venus fine Cerere , & Baccho . Ariftophanes apud Athenaeum lib.io. vinum lac Veneris appellat , quod alat libidinem • Vinum bibenti fuaue lac Cypriae Deae , . 'Apuleius in Metamorphofi ex Cerere , & Baccho Veneris /ytarchiam confici fcribir. Sed & Menan- dri hi exfiant Senarij . Amorem [edat fames , aut aeris penuria ; 7\ {emo mortalium viftum mendicans amauit ; Sed in opulentis puber hic innafcitur . Huc fpe&at antiquum epigramma graecum an &oris incerti , in latinum (ic verfum . Fames amorem fidat; id fi fit minus , . . Tempus medetur ; fin nec i fla exttingucre Flammam queant^ tum reflat , vt funem pares . quod epigramma ex dido Cretetis Thebani Cy- nici philofophi confedum ett . tria enim ab eo af- ferebantur amoris remedia , htftfe Cfiy?s , id eft , fames , tempus , laqueus . digna cynica im- manitate fententia. porro paupertatem prodefle amori pellendo > in confefToefi;tum etiam tem- pus, & longam diem ; nam vt ait Ouid. lente fiunt tempore curae • 7 & Martialis ‘ Quid non longa dies , quid non confutuitis armi ? fedti haec duo minime pro finr, a^liafunc remedia, praeter laqueum ; a quo abftinendum natura do- cet, & humanae diuinaeq. leges praecipifit. quan- tum euim illud ad amorem eiiciendum valet, fi E a quid 6Z t> E quid vitij inre amata eft , faepc animo voluere, vfc illa tandem apud nos vilefcat? inomnivero.hu- mana pulchritudine aliquam deformitatem cor- poris, vel faltim animi nancifci , facillimum vide- turjmores fcilicet improbos, impotentiam animi» auaritiam , faeuitiam , inconftantiam , & quando haec defunt, foeces fub uenuftifsima forma laten- tes , fordesq. innumeras eo conceptaculo conci u- fas. indignatio eti^mjquod a vili foemina, vel abie 6to mancipio quis contemnatur ; vel in feipfum, quod adeo foedum toleret feruitium,cocepta ira- cundia tenacifsimos frangunt amores; quibus li- beratum Heroem illum ab amore Indicae Regin^ Ludouicus Arioftus perbelle finxit; cum equitem induxit armatum, quem indignationem poftea nuncupauit, taedis ardentibus foedam & imma- nem belluam, quae JReginaldum fub vnguibus, praemebat, & moleftifsimeinfeftabat, fugantem» & adtartarum detrudentem, quippe fera illa libi- dinem, & amorem impuru referebat. Medici cmif- fionem fanguinis atque defoecationem ad idem ‘ Cenfent non inutilem; quod ea minuatur calor, & ardor coeundi . Platonici idiptom probant ; quod fanguis morbida qualitate affe&us eiicitur,ac fin- cei^is de nouo gignitur . quare medici amantibus ebrietati cenfent aliquotenus indulgcndum ; tum vt fpiritus recentes procreentur ab illa tabe inta- I veteribus per fudorem vino excitatum , exha- latis ; tum, vtindudaobliuione,paulatim curae ; iuollefcant , & amatae rei memoria deleatur.* * Reme- A M O R E *9 Remedium vero illud, clauum clauo pellendum , nec recipio , nec ferendum cenfeo ,fi clauus de nouo adhibitus fit eiufdem cuni vetere materiei, nam expellens, nifu tenaciore occupat expulfi locum . . quare amantem, fi eo vtatur confilio, in peius dela bi, non eft ambigendum, fin alterius naturae cla- uus affumitur, & cado, vel omnino philofophico, & quod magis ampledendum, diuino amore con tra Venereum agitur , medicinam falutarem , ne- mini refpuendam iudico. Strabo lib. i o. fcripfit prope Lebcada promon- torium cfie templum Apollinis , vbi faltus fit ad fedandos amoris aedus; ex quo Deucalion ob Pyr rham, Cephalus ob Pterelam, Sappho item & Ca licaefoeminaefefe praecipites dedere, viri feruati funt incolumes ,ab amore immunes . foeminae interierunt; mifelfae; quod fcilicet faltus ille Leu- chadius virilis edet, nec foeminis conueniret. Fabulofa haec funt. Sed fi quid veri adumbrant» illud ed ; vehementifsimo timore amorem interii re ; quod & nos fatemur . pericula enim ad me- liorem faepe mentem homines reddunt; (io dat intelleftum 9 . • l „ v . .r & ifp i yJh t ii; ; •OH ifttO rjorr- r hi ibo:.» nlsr; ritBT&J' *> 1 '« : fyy \ £§5*? : > • r < b ftV; % i IOC / ©E' ' • 1 c a p. Vrn. 0 f <»! Vropommtur & diluuntur dubii non pauca id * Amorem pertinentia # P tl I M V M dubiam . An verum fit, quod So- crates ex Diotima retulit, amorem nafci indigentia. Plato in Lyfide affirmauit. Cicero autem cenfet iftumefle miiiim. generofum amo- ris & amicitiae ortum j alias lucri caufla amare- mus, & beneficia foeneraremur ; quod fordiduol videtur i Sed Platonis dt&um de amore, qui cu- piditatis dicitur, intelligencfeM, Ciceronis autenii de amore amicitiae, quae nititur honefto « fic in- ter mentes Teparatas amor intercedit, cum nihilo- minus non egeant - ^ecundam.Qaibus maxime reperamentis inna fcitur amor? Iis, quaecalore, & humare abudant. humidumenim facile concipit externas impref* iiones ; calidum vero fouet amorem . quod fi cali- do fit admi xtum aliqu id ^ficcitatis,cupiditares exi ftunt acutae, & vehemente$,qu 2 fs celerrimelrelfec expleri , nec retinent v^lde diu ; quod fanguine fint tenui, atque raro* & in cpntinua motione po- lito . eiufmodi funt adoleicentes, quorum amores leuis flammae vapori Seneca in Hyppoliro com- parauit. Frigidioris vero naturae, ac triftioris in- gemj homines tard^amorem admittunt, fed perfe u crint magis, 6b crafsitiem, atque pigritiam fan- guinis » AKfORE. fi gutm’s,& admixtionem atrae bilis,quae diffidi iut recipit, led firmius reti net,quicquid imprimitur, ‘Vt argilla non adeo tenuisset liquida, inde lenes ex- cipiendo amori duriores videntur jquem nihilo mi hus femel imbibitum retinent lumina firmitudi- ne. illos dixeris ; quali ftipUlam * quae flammant bcyfsimeconcipit, & dimittir;hos , quili ligna fo- lidiora,quae non adeo funt ad exardescendum fa- cilia ; fed admotam , ac tandem tecepraui flam- mam diutius alunt; Tertiui Qua potilsimum via cocipiatur amor; Refpondeo , venenum illud oculis maxime hauri- ri. vt Ariftot; docetlib.p.Eth.cap.^.tdlaturq.illc apudPoetaifi. Vt vidi d vt perij Ivt me maltis abftulit error d fcd& aures aliquando funt operis tanti admini- Urie; qua ratione Medaea lafonem ardere coepit* lenotiniuiri per quietem abfoluente phantafia. cd tadufi idipfurh praeftat ; vbi phanrafla pulchram tei conta&ae formam effingit; fed in hac concert^ tione palmam oculi libi vindicant, vt quibus eunt re ipfa commercium intercedit; qiiod aures no hal ber,Vt Phylo noratlit lib.de ludice.iilaeenim occit fantur circa fonos; obtutiis in rem ipfani fertur* aclimatifsimum aeque fuperbifsimunide illa fert iudicium;conta6his verb cralsior eft,& aptior ad fruitionem , quam ad iudiciumde re pulchra fa- fciendani . allerunt Platonici amorem pulchritiidi lie potifsimum commbueri ; quae oculis maxitrid feleipitur; contactui vero nullatenus fubiieitur j £ 4 Itita b E r ideo amorem oculis potius excitari, quam ta&u* amorem praeterea fpiritibus adminiftris gigni vo lunt, hosq.per oculos emitti , & immitti . ex quo fic,vr qui oculorum venuftate pollent,faci!ein alie nis pedoribus beneuolentiam (ibi conficiant • Hanc ego fpirituum per oculos eiaculationem ne- gare non poffum , quod multis experimentis com probetur.Scribit S.Bafilius lib.de Virginitate, nos firmius aegrotos intuendo ccrrupijneque.n.irrpu ne peltifera fpiramenta ocuiishauriutur.Teftatut Lapndius de Afexadro Seuero,ad eius obtutu f^pe opus fuifle oculos dimittere; id no eflet; nifi agens vis aliqua ab oculo in ocuju e£funderetur;qux illu afficeret, & fubigeret. laeditur.n. fenfus a fenfili ve henrienti,vt Arilbdocuit. Auguftus,referete Sueto- n 10,0 cui os habuit daros,ac nitidos, quib. etia exi flimari volebat ineflfe quidda diuini vigoris;gaude batque,fi quis fibi acrius cotuenti, quafi ad fulgo re fblis, vultu fubmitteretjqua porro leuitare Sile- nus apud Iulianum trasfugam facetifsime derifit. Quartum. Afpedu ne rei amatae magis,an ofcu lo, complexuq. amantis expletur appetitus ? Re- fpondeo; amantem quaerere coniun&ionem cum te amata; id vero complexu magis obtinetur, qui intuitu, quare mater film ad fe peregre reuerfum hon fatis habet oculis ad fatietatem intueri ; nifi etia amplexetur, ofculodato, & repetito, quiefcit. maxima nihilominus voluptatem oculis pefcipi, non eft negandum; elTcq. magis perennem, quod, cum purior exiftat, minus amantem fatiget.. A M O R t. 7$ Quintum . An amor iit erga bruta & inanima.' Refpondet Ariftot.8.1ib*Eth.c. ideft ama tione, in res quoque inanimas conferri, quod lata acceptione Ariftot. loquutum crediderim. na ina- nima etia fi timemus, non odimus, vt fulme. ergo nec amamus, cii contraria circa idecontingat.qua re Arift.8. Eth.cap. 2 . magis proprie loquensait; ridiculu effe illu,qui dicat, fe vino bona euenireve! le; fed vt qua liberalifsime agamus, dabimus ei, vt velit vinu faluu,& incorruptum manere, vt ipfe ha beat.cu igitur amoris effedus fit bene velle,fequi- turcrga inanima no efle proprie amore ;& multo minus amicitia. Ariftippus cu perdite amaret Lai de, nec ab ipfa amaretur,ab amico reprxhefus eft, qd eo amore traduxifiet,vnde par no acciperet.fed cxcufabatfe Ariftip. quod etia vino & cibo vtere- tur, pluri muq. caperet inde voluptatisjetfi no igno raret,fe no amari ab illis.acute & appofite. neq.n. cude vero amore fermo eflet,fe cibu amare dixit» fedab eo multu capere iucuditatis. Quo ad anima ta rationis expertia, certu eft cu ijs non efie amici tia;qa comunia cu hominibus officia no obeur,nec ferutur ad eunde fine, nec habet ele&ione,nec ho- neftua turpi diftinguunt. Sed an hominis amor ad illa excedatur, in dubio res eft.diligimus enim ca« nes,& vicifsim amamur ab illis. & cum fintcapa- eia doloris, & voluptatis, illis bene, vel male cupi- xnus.nonulli etiam ardenti fsimo amore foeda ani malia funtprofequuti. Glauca Cythariftria an- ferem, fcu anatem amauic» Xenophontis filius in Cilicia n .* tr r \ Oilicia canem,- & quidem obftinatifsfme ; f^der Spartiata monedulam habuere in delitijs; quid quod adolefcens bonae fortUnae ftatuam iri Fri* tanaeo ere&am deperi jtj eaq. pretio non obteri ti* fibi manus intulit? quippe lapidem ilum qiiaii anima praeditum ob mentis perturbationem exi* ftitnauit *,qUOd ex Xerxi vifutn tu ille crediderim; Curii infarto Flatani amote captus* ad eam extrei* tum illum immenfuin cohfiftere * atque choreas ducere voluit; nec ante abfcefsit , quam armillis torquibusq. aureis amatum ornatTet ; curatore quoque dato * qui cuftbdiret ; ac tueretur ab mili- tia. Sed amorem proprie atque per fe&e ad ea tari tu elfe dixerim, qux ratione polletit.eft enim amor Appetitus coniun&iohis, atque conuictus; quis ve to cani,vel anati, vel cuilibet manfuetifsimae bel- luae iungi velit,vel vfiaconuiuere?qu6d fi qui de* formes adeo praetulere cupidi taces, eos irrationali amote du&os di xerim, & feritati, i m mani tariq. ob' noxio ; cuius peruerfae appetitionis caullae tre* ab Ari ftotele referuntur lib^'. £thicitap.$. Sed, (i tationem fequimur , & naturae propenfionenT* inanima* cara habemus j bruta adhuc noftri cauC- fa diligimus; vt equos nobiles, vt catulos feftiuos; fed noti qrtaecumque cara nobis funt ; continui amamus; etfi quae amamus, necelfario etiam ca^ ra habemus ; & omnino catum elfe latius patet * quam amari * ••mieb'»- •.*!✓** p Sex tu . An artiare praefiantius fit, quaniamd- ti « haec dubitatio accipienda eft formaliter ; fci- * A M OH E. 'T licet, an amans vc amans nobilitate antecellat amato, vt amatur * de quo Platonici non dubi- tant, cum, vt Phaedrus ait apud Platonem, amans diuino furore rapiatur, videaturq.particeps fadut diuini luminis* Equidem caeteris par.bus flatum amantis celfiorem exiftimo. amate enim efta&u* Caritatis, quae praedanti fsima elt omnium virtu* tum $ tum etiam quod amare cum fundtione vir- tutis exiftit ; amari autem eft prorfus Ociofum » il- lud vicem habet agentis , hoc patientis * '•'Septimum* Cur amans amati vereatur afpe&u} vt faepe viri forti fsimi ad praefentiam vilifsimae faeminae trepidarint,&ad infimas preces obce- ilationesq. defcenderint . Refpondent Platonici , non eife quid humanum quod eos percellit, fed fui goremdiuinitacis emicantem in humana fpecie; quo pofito, confternationis eius cauflam fe tradi- diflfe putanti& principium indicalfe, quo permul- tae difficultates de a^pore diluantur, nam ad ama ti praefentiam faepe honot , plerumque diuitiae Contemnunturjquod fottUnae bona non fint cum fummd bono, cuius radij pulchritudine correptus efl amans, conferenda. Et amans cupit vnum cum amato fieri, deferet e condicionem propriam, & fe in amati perfonam transfefrejquia ex homine cu- pit fieri Deus, quis enim efl,qui humanam condi- cionem cum diuina non libentifsime commutet ? Et amote capti vicifsim fufpiriapromunt, & gau- dent. dolent quippe quod fe ipfos deferant^ aetan turquod ad meliorem Ratum transferantur. . Calene DE ‘A M *0/R E. Calent etiam atque frigent ; deferuntur enim ca- lore proprio; tum fuperni radij fulgore accendun- tur. demum timent & audent , quod calor auda- ciam pariat, frigus metum. Ego vero Peripateti- ca firmitate deledatus , pleraq. ex his vti fpeciofa quidem didu, atreipfa non admodum folida reii- cio . alia etiam, vti ad velandam turpitudinem Ve- neris induda, damnare cogor; Amantem id cupe- re , vt per Metamorphofim fabulofam in alienam mucetur naturam,plane fum antea inficiatus. effc dus vero illos amoris varios,& multiplices ab & ebullitione fanguinis, per vim phantafiae, dedu co; vt diximus in i j$,quae de amoris eflFedibus at tulimus ; plura quoque in difpucatione de timore paulo poft fubiiciemus. v 2 S 8 & 268 & pWC2ihii P*‘t Hi
No comments:
Post a Comment