Powered By Blogger

Welcome to Villa Speranza.

Welcome to Villa Speranza.

Search This Blog

Translate

Wednesday, June 5, 2024

GRICE E PELLEGRINI

  DE AMORE-   C A P. P R 1 M V M. '   £X didis antiquorum oHenditur , quanta fit eius vts ,  atque praeflantia .   ^S8S8©Ii R I N C I P E M in hac difputa-  ^ tione fibi locum amor vendicat,  quod fons fit atfe&ionum, quae  bonum fpe&antjiuxta illud Par-   menidis 5   Cundorumq, Deum primum quaefiuit amorem *  nec non vi atque potelVate ijs antecellat • ideo re-  rum dominus , ferorum cordium mollitor, alijsq.  honorarijs principatus nominibus appellatur •  quippe fera non eft adeo immanis , quae confpc-  fto foetu non mitefcat.antiquifsimi mortales, ho-  mines agreftes atque truces, liberorum illecebris,  & amore deiiniri coeperunt , vt cecinit Lucretius;  £f Fenus imminuit vires , pueriq. parentum  Blandicijs facile ingenium fregere fuperbum .   Plato in fympofio amorem dixit magnum dacmo  na, praefidentem rebus humanis ; quod eius du-  &uomnia gignantur . Orpheus eundem aiferuit   C' a claues    3»qKi    3 6 DE   claues habere fuperorum & inferorum, quod artis  & naturae opus quodeumque extrudat in lucem;  vnde inuentoris artium , atque magiftri appella-  tionem obtinuit, ferunt Poetae, (olis amantibus a  Plutone reditum ad nos concedi ; cum in ceteros  exiftat implacabilis; 8r folollri&o iure, vt Sopho-  cles ait , vtatqr. quid ni? cum fub tutela fint eius ,  quem claues tenere, atque inferna fuo arbitratu  referare fabulantur? Hefiodus mortalium & im-  mortalium mentes amore domari cecinit. Home-  rus louemeiufdem mancipium fecit. Plutarchus  in Amatorio amorem coparat Di&atori , quo crea  to cedant omnes magiftratus. Indices criminum,  cpnfcij vehemccifsimae perturbationis delifta no  pauca vel impunita, vel leuifsitnecaftigatadimife  runt,quod amoris impulfuadmiffa conftaret; idq.  non femel hoc feculo fa&itatum teftanturij , qui  de criminibus vindicandis confcribunt. Sclethum  Crotoniatamdepraehefum in adulterio fraternaq  vxoris,cum fc amore vi&um peccaffe diceret, a ci-  uibus fuis exulare iuifum in lib. pro mercede con-  dudis refert Lucianus , capitis poen.aremifefed  jllum,fcu pudore violatae germanitatis , Ceu legun^  amore, quas nalletlabefa&atasjin ignem fponte i  infiluitfe,ac poenam fubiilfe, quam ipfe met fta-  tuerst in adulteros. Mundus» equeftris militiae  du&or fab Tyberio, paulinam Romanam deperi-  bat;eam &uprauic in templo Ifidis ; facerdotibus  pecunia corruptis, facinore comperto ,Tyberius,  in crucem eg i :,iemplu m $uertir, fijup.    V    i A O R E .   ftituam in Ty berim coniecir ; Mundum vero exi-  lio punire faris habuit ; quod, amoris vehementia  fu peratus, peccalfet;Charmo,vim amoris edo&u$j  illi aram in Academiae ingreffuexcit.iuit. Athc-  hienfes Aatiiam dicarunt in tempk) Palladis , a-u  amico bonarum artium; remq. ei diuinam inOi-  tuerunt, Erotidia, ntincuparam:Samij in ciu/dem  honorem Eleutheria facra habuerunt.   Anterota quoque finxit,coluitq. mendax grae-  corum antiquitas, ex Venere, & Marte natum;  vt eft apud Ciceronem . 3. de natura Deorum . in  Themiftij fermonibus Themis Dea hortatur Ve-  nerem , vt Anterota gignat , fi amorem adolefce-  re,non perpetuo pufioriem elfe velit. Hinc Ouid.  \Almafkue dixi geminorum mater amorum .£& Horae.   Mater faeua cupidinum . qtio loco haeret  Lambinusob Antcrotos vel obliuionem,vel inco-  gitantiam : InGymnafio Eleorum erant vtriufq.  icones ; Eros palmaccum ramum tenebat, quem *  Anteros nitebatur eripere, ‘amicitiae, vti reor,limii  lacrum.amici enim ita fe mutuo diligfit,vtin amo  re alter alteri praeire Audeat. Crefcit Eros Antero  tos ortu; quod reciproco amore amans animatur  & accenditur magis ad amandum .   EA autem haec de amore difputatio non parui-  facienda; quam Socrates auide cofe&atur; & cum  fe reliquorum omnium profiteatur ignarum, egte  gium tamen amatorem ia&at, & haberi Audet •  Neque vero quis illu hic arguat impuritatis . adeO  enim eafte amauit,vtnec lycophantae acerbifsimi   C 3 AnirtiSi    I    $$ D E   tus,& Melitus impudicas ei obiccennt amores 5  nec Ariftophanes, eidem inimicifsimus,tali accu-  fatione hominem pupugerit ; & cum pauperem ,  loquacem, fophiftam appellairet in fcaena; impu-  rum certe amatorem dicere nec potuit , nec au r us  fuit . Phaedrus amorem maximorum bonorum  cauffam appellauit; quod ab eo {ludium in hone-  flis, verecudia in turpibus immittatur. Spartiatae  cum hoftibus congreffuri , facrificabant amori,  quafi ad fortia egregiaq.impulforijquem morem,  vtplerosq. alios,aCrerenfibus eos accepi{Te,arbi-  tror. eodem enim inftituto Cretenfes ex parte  vfos, Soficrates eft audior . Inde fa&um cenfeo, ve  /aera , quae appellabatur Thebanorum cohors ,  conflata ex amatoribus , fregerit Spartanos . nec  inutile fuerit in acie illos, qui fe mutuo diligunt,  flatuere vicinos; parentes, liberos, fratres,confan-  guineos, amicos ; exercitus enim eiufmodi aple-  risq. cenferur infuperabilis . notum eft feftiuum  illud Pammenis didum a Plutarcho in Pelopida ,  relatum ; ignoralfe Homerum vd foret acies in-  (Iruenda, cum iubet,   Et tribui tribu* , & fua curia curiae rt ad fit ,   Cum amicus apud amicum potius locandus vi-  deatur. Scribit Xenophon Aflaticos in bello cir-  cum duxi (Te vxor es & natos, vt eos defendere coa-  di , fierent pugnaciores . Eorundem occurfure-  ilitutas acies non paucas, & vidoriam confequu-  ras, legimus, demum, cum Harmoniam Marte ac  Venere prognatam fabulae tradunt, eandem amo      AMORE*   risin re bellica vim defcribunt. Verum ad (oli*'  dam amoris commendationem nihil maius , vel  accommodatius afferri poteft, quam quod ma-  gnus Areopagita protulit ; amore fuperiora ad  inferiorum prouidentiam allici ; haec vero,qua(i  fomite igneo fuccenfa , refilire , atque ad fupei na  conuerti j fieriq* circulum a bono, per bonum, in  bonum perpetuo reuolutum . Proclus quoque  pulchrum amorisprotulit elogiumjefle illum cauf  fam conuerfionis rerum omnium in primam pul-  chritudinem ;quae de purifsimo fandifsimoq. in  Deum , ipfumq bonum amore dida ,ad morta-  les fluxasq. curas traduci accomodariq. non pof-  funt. Carolus Cardinalis vim amoris erga con-  languineos perpetuo habuit fufpe&am/ eosq. ali*  quid populaturos libentius audiebat per inter-  nuncios; veritus, ne fangninis impulfu ad res ini*  quas concedendas imprudens adigeretur *   C A P. II*   Explicantur Varia nomina huius affeftionis,   & quotuplex fit , declaratur.   E laboremus ambiguitate vocum, quae  varijs amoris nominibus fubie&a notio  fit , primo loco difpiciamus ; quid fcili-  cet inter amorem , dile&ionem , carita-  tem, pietatem , cultum, amicitiam, beneuoleti-  tiam interfit. Amor eftvt genus, & quid vniuer-  fum; locum enim habettumin homine, tum in  brutis * dile &io eft amor cum ele&ione, vt nomen   C 4 indicati      40 DE   indicat; nec repentur in ijs, quae non deliberant*#  caritas fertur in res pretiofasjdiftinguere veropre-  tiofa a vulgaribus vnius eft mentis, pietas eft in fu  periores , quod bruta vt plurimum non agno-  fcunt; hi funt Deus, patria, parentes, cultus eft  fignum pietatis.amicitia eft amor mutuus, hinc in  de perfpeftus , officijs confirmatus . beneuolcn-  tia eft effedus amoris . alias pro leui amore  vfurpatur; vtlib.p. ad Nicom.cap.^.ha&enusde  nomine.   Amor duplicis generis exiftit; alter naturam fe  quitur, alter agnitionem.ille rebus omnibus ineft,  etiam inanimis; hic animantium proprius, de illo  Hefiodusintdligendus,cum in Theogonia, primo  loco fadum Caos cecinit, poft terram, & Tartaru;  tertio amorem, ex terra Caoq. ortum.quis non vi  deat hic accipi amorem pro vi rei cuilibet a natu-  ra indica, vt feipsa,quo ad poteft,expoliat,& tuea-  tur ? quod & Orpheus voluit, cum amorem irtmor  talitatis defiderium appellauit. fuit enim veterum  poetarum haec de rerum ortu fententia ; eundas  ; fpecies , in obfcura , & confufa deformitate impli-  catas, ab initio iacuifte; tu defiderio lucis, & quie-  tis, impellente amore fui, difiundas,ad fedes na-  turae conuenientes migraffe ; vnde rerum vniuer-  fitasjin ordinem difpofita, conftiterit. Empedo-  clea rerum principia, litem & amicitiam, non alio,  quam ad ifthaec poetarum commenta fpedafle  dixerim . Amor vero , qui agnitionem fequitur,  & aftedio eft animi ; fi ad henefta fertur , recinet    AMORE* 41   appellationem ; fin ad impudicitiam , vel immd-  deratum appetitum delabitur, fignificantius li-  bido, vel cupido ab effedu nuncupatur. Poe*  tae diim amorem appellant , & defcribunt**,  eam potifsime cupidinem accipiunt , quae in  Venerem fertur ; & fub inuolucris fabularum  multa recondunt ad rei, de qua agitur,notitiam*  attinentia. Puerum igitur defcribunt, nudum,  alatum , caecum , curarum plenum , arcu , &  fagittis inftrudum ; fatum Venere atque Vul-  cano . puerum conftituunt , ob infipientiam 5 '  nudum , propter infelicem condicionem ; feu  quod occultari facile nequit; alatum, quod ci-  to aduenit, citius labitur; caecum, vel ob im-  pudentiam , (eft quippe pudor in oculis ,) vel  quod mortales plerumque amant fine deledu ,  fine iudicio , fine ratione ; & quafi oculis capti  fedantur deteriora , melioribus omifsis ; ple-  num curarum, quia eius arboris hi exiftuntfru-  dus; inftrudum arcu& fagittis ; feritenim cu-  ris aegritudine plenis ; Venere demum & Vulca-  cano fatum, humore fcilicet, & calore ; quod  ea temperatio cenfetur apprime libidinofa .  Hunc eundem Cupidinem ex node atque aethe- :  re natum voluit Acufilaus; hoc eft, ex tenebrofo  & lucido; amantes enim caeci finit, & vna vi-  derit acutifsime. Simonides ex Venere, ac Mar-  te procreat ; quod viri bellicofi a Venere ple-  rumque non abhorrent. Alcaeus ex lite & Zephi-  ro; diflenfione fcilicet, ac reditu in gratiam;   Olea    4 i -/ t> E   Olcn Lycius ex Ilythia, feu Iunone Lucina, quod  ea maxime amemus, quae a nobis prodeunt*  llythia enim partubus opitulari credebatur*  Sappho demum ex caelo & Venere»* quod amo-  rem viftellarum » & gratia oris conciliari multis  fuerit perfuafum . Pidores multos pingunt amo-  res, paruulos, colludentes, curfitantes , (quos  Poetae faciunt Nympharum filios) quoniam mul  ta funt , quibus inaefcamur , & capimur; vt nota-  uit philollratus in imaginibus . Diotima mulier  faga ,fybillis a Socrate comparata, a qua aman-  di artem fe haufifte profitetur , amorem ex copia  procreat, tanquam ex patre ; & indigentia , tan-  quam matre . vt eft inopiae ac indigentiae filius ,  apparet aridus, macilentus, fquallidus, nudus  pedes , humilis , fine domicilio , fine ftramentis *  ac tegmine vllo ; perno&ans fub dio ; femper  egens . idem qua copiae filius, virilis, ferox, calli-  dus,infidiator, pulcher, fagax , venator, prudens,  facundus , per omnem vitam philofophans, po-  tens fafcinator ,*vt non immerito bi&enrn ab Or-  pheo fit appellatus , vtrefert Paufanias apud Pla-  tonem;. Huius fabulae haec eft allegoria, vulgo  amari , quae nec omnino funt in poteftace noftra  (cito enim ea vilcfcunt, ) nec diffidimus aliquan-  ' do futura . ideo copiam & indigentiam amoris  vulgaris parentes ponit Diotima . quae vero inter  f e valde pugnantia eidem adferibit, affedus indi-  cant eorum , qui re amata potiuntur , contrarios  ijs , qui infunt non potientibus . Ha&enus de fa-  bulis i   . ... - .   _ i ( J ■ ni f- r* /   • t ' ----- -BtQittz.    AMORE. 4f   bulis ; in quibus illud magnopere damnandum»  quod cupidinem Deum faciunt , vt libidini patro-  cinenrur • damnat hoc ipfum Phaedrae nutrix  apud Senecam in Hyppol.   Deum efie amorem , turpiter ritio Jauens  Finxit libido ; quoque liberior foret ,   Titulum furori nummis fklfi addidit •   Cetera vero fabulis contenta non inutiles ad hanc  luem arcendam continent admonitiones •   Admittit quoque amor, qui agnitionem fequi-  tur , aliam partitionem . eft enim amor amicitiae  didus, atque beneuolentiae,qui rei amatae com-  modum intuetur; eft amor cupiditatis, qui pro-  prium commodum refpicit.fibi enim multi amat;  eoq. amorem traducunt , vnde vtilitatis aliquid fe  percepturos confidunt ; amor ifte amicitiam pa-  ritvtili innixam; fuperior vero eam producit»  quae ab honefto J>romanat . Poftremo Amo-  rem vnum facere, qui feratur in diuinam pulchri-  tudinem , alium , qui fiftat in humana , non eft  praefentis inft ituti. agimus enim de affedionibuf  inferioris animae partis; etfi non pauca fint vtriq.  amori communia;& pleraq. vnius per analogiam»  & metaphoram » ad alium transferantur.    CAP.    i    44    t> E    C A P. III*   : Quid fitt amor \   »   P LATO amorem dixit, defiieriwn pulchri *  Arifloteles amare*ac beneuelle pro eodem ac^  cipitlib.i.de arte dicendi . id Rhetori fatis, qui  hlfe&us vti commoueantur, nofie ftudet; limatio-  rem cognitionem ad philofophum remittit •   D. Auguftinus 8* de Trin* cap. i o. cenfet efie  fturam duo copulantem*, in quam fententiam Leo  Hebraeus ait, efie -voluntarium ajfcffum qumco-  pulatijjime fi nendi ijs , quae bona iudicamws . deferi-  ptiones hae funt , ab elfe&u petitae ; non quae  amoris explicent naturam , finitiones . nam defi-  derium , benetiolcntia , appetitus copulae cum  re amata fequutur amorem; vbi enim quem amoj  eidem bene efie cupio , eiusq. confuetudinem ap-  peto . D. Thomas definit efie complacentiam ap-  petibilis . allubefcendam appellat Ludouicus Vi-  ues , qua amatum amanti allubefcic . hanc fen-  tentiam ita demum recipio, fi ailubefcenria, &  *quae minus latine, fignificantius tamen, com-  placentia dicitur, pro motione illa fumatur, quam  appetens facultas elicit circa rem , quae illi allu-  befeit ;non pro illecebra appetibilis, qua excitat  mouetq. appetitum. atfe&iones namq. animi funt  abappetitu,vta mouente moto ; quod Ariftote-  les voluifie videtur tertio de anima t. 54. Grego*»  tiu$ Nvfaenus eleganter id ipfum exprefsit ho-   tnih 8 *    AMORE. 4f   mil. 8. in Ecclefiaften, cum ait, amorem eflfe ha-  bitudinem animi intimam in id , quod animo eft  jucundum . feliciter quoque D. Auguftinus 2. de  ciu.cap.28. amorem ponderi corporum compara-  uit, inquiens, Animum ferri amore quocumque  fertur, vc corpus pondere. Neque vero exiftiman-  dum illam complacentiam efle cauffam amoris,  nam inter cauflfas rerum , & ipfarum primos effe-  rus daturneceftario medium; idq. vnum,& folu,  nempe res ipfae ; fed inter appetitionem potiundi  re amata, (haec prima eft amoris proles,adeoq.  illi affixa , vt faepe pro amore vfurpetur) & com-  placebam nihil omnino intercedit; igitur compla  centia non eft amoris caufTa,fed ipfeamor; quan-  doquidem primus amoris cffedus , eam illicofe-  quitur, adeoq. inuice haeret, vt ne tenuifsimo qui-  dem cuneo praebeant aditum . praeterea fi haec  D. Thom. finitio excludatur, nihil remanet in quo  amoris naturam conftituamus,praeterqua in defi  derio, feu cupiditate fruedi. id fi admittatur, amor  &deliderium confunduntur.at funt feparatae af-  fedionesjre enim praefente ceflat dcfideriujamor  vero natura fua magis augefcit.na fi fatictas aman  tem capit, culpa eft humani ingenij,quod vel mu-  tatione deledatur , vel voluptates impuras perfe-  quitur; fincera aute voluptas non parit faftidium,  deniq.defideriueire amoris effedii Arift.docet li.o #  Et.c.^.vbi agens de beneuoletia,vt eft leuis amor  minimeq. adulta aftedio a.it,Beneucldtia no eflam a  fflttff 'SuLTxar babst ncq. o^iv^uaa^nati.Mg    4 6 DE   confequuntur.o?i*tc defiderium eft ; feu vehemens  & acuta appetitio,quam Juuenalis cum rabie con  iunxit, inquiens, rabidam fatturus orexim . cum  igitur of t£/f confequatur amorem , ab eo necefla-  rio diftinguetur ; Quod autem fubiicit Ariftot.  cum qui forma dele&atur non continuo amare»  fed tum demum, cum abfentem defiderat, & prae  fentem cupit , ita eft accipiendum ; vt amori defi-  derium comitetur neceifario , fitq. eius indicium,  leuis enim voluptas non arguit amorem, qui vero  cupit & defiderat , fc prodit amatorem . eft igitur  amor appetitus allubefcentia , feu complacen-  tia in eo , quod vti bonum pulchrumue fuerit  perceptum •   C A P. IV. '   De caujjis Umoris.   > 'l ’ - * ■   ONVM integra eft amoris cauifa,&  omnem eius exaequat ambitum, prae-  clare igitur D. Auguftinus 8. de Trinit.  ait, non amatur nift bonum, huc pulchrum  reducitur & formofumjtum etiam vtile quodcum-  que, atque iucundum . pulchrum vero idem eft ,  quod bonum conceptum vti iucundu m ; vt Areo-  ’ pagita docet 4. de Diu. nomin . Deus quippe im-  mortalis , vt eft au&or atque feruator rerum ,  Cunfta fouensy atque ipfe ferens fuper omnia [eft*  bonum dicitur; vt vero ad fe trahit, allicitq. om-  nia , pulchrum, inde qui pulchritudine minus ca-   piuntur.     AMORE. 47   piuntur , minus amant 5 vt barbari, ruftici,& qui  duriore funt ingenio, & moribus afperis,   Aliae funt amoris caudae, quae etfi boni ambi- '   tu continentur, feparatimnihilorciinus ponuntur,  quod aliquidbono addant ; & alia , atque alia ra-  tione ad amorem conciliandum concurrant.  Similitudo igitur morum , & ingcnij amorem pa-  rit firmum , atque conftantem. docuit hoc Areo-  pagita ; fuitq. Menandri didum,a comicis & Pla-  tone vfurpatum , Deus femper fimilem ducit ad fi-  tnilem, & quidem fimilitudine inter amantes con-  uenit , vtcuin amans diligit , fui ipfius fimilitudi-  nem , ac proinde fe ipfum , in re amata diligat*,  hinc animantia omnia ducuntur ad limiles fibi  formas ; non ad fpecies al ienas . Canis cani videtur  pulcherrima , & boui bos , ait Epicharmus . & For-  mica grata ejl formicae ; cicada cicadae ; accipiter pla-  cet accipitri , Theocritus inquit in Idillijs . hoc in-  ftindu parentum amor in liberos augetur; funt  enim nati vjuentia fpirantiaq. parentum firnula-  cra.nec alia Crafsi erga Sulpitium volutatis cau£*  fa exiftir, quam quod intellexiffct, ftudere Sulpi-  tium , vt ei dicendo fimilis euaderet,   Euander apud Virgiliu Pallanta filium Aeneae ca  rii reddere nititur, quod illius fir imitator futurus.   Hunc tibi praeterea, (pes& folatianojlri ,   T * allanta adiungam ; fltb te tolerare magiflro  Militiam graue Martis opus , tua cernere faft a,   Mffucfiat; primis & te miretur ab annis .   Illud non fuerim infitiatus; ob paria vitae infliru-    0    48 DE   ta creari aliquando inuidiam , fieriq. aliquos adeo  inimicos , quam fune artificij conditione pares j  nam & figulo figulus , & fabro faber inuidet ; cuiuf-  modi genus pugnacium artificum in conuiuijs  Plutarchus coniungi vetat.verum ex euentu id eft.  cum enim lucro faciendo impediant fe mutuo, in-  ter eos oritur contentio, eadem ceffatvbi cauetur,  ne alter alterius cauffa damnum -patiatur jeiusq.  loco amicitia fuboritur. M. Cicero profelfuseft,  cum Hortenfio de eloquentiae palma ita fe  contendiffe , vt vnius ad laudem curiiis non effet  ab alio impeditus ; ac proinde viuentem amaffe ,  dolereq. vita fundum . Saepe etiam qui ftudi js  diuerfis priuatimviuunt,fed in maioris momenti  rebus conueniunt , funtamicifsimi . Pelopidas >  & Epaminundas, etfi vita priuata efient difsimi-  les , quod hic ftudijs philofbphiae , ille venationi-  bus profufius incumberent , quod tamen afferen-  da patriae libertate , incredibilem animorum con  fenfionem retinuerint, certa illis amicitia confli-  tit ab initio ad finem .   Sunt etiam ingenia inter fedifsimilia,quaenihi  lomiuus coeunt facile ad vitae focietatejhoc enim  habent,vtfimul aptari, & componi pofsint, quem-  admodum vox acuta iun&a grani certa propor-  tione , harmoniam efficit s quod fpedare licuit in  Socrate, & Alcibiade.   \Confuetudo quoque, atque conuidus amorem  gignit,:ei!dit enim homines moribus iifdem affue  tus , ac vnius mentis» eaq. vis efi confuctudims,   vt    I»    AMORE. 4P   vt habitum nedum animi, fed corporis quoque  immutet ad rei amatae formam • notauit id Piu-  tarchus in Alexandri amicis , quos leniter inflexa  ceruice, facie furfum verfus con uerfa folicos ince-  dere , fcribit, quali Alexandro attentaturos ; cum  nihilominus vi afluetudinis habitum illum impru  dentes contraxittent . Summopere igitur aduer-  tendum, quo cum vitae focietatem ineas ; praeci-  pue vero monendi adolefcentes meretricum coe-  nis, nodibus,omniq.conuidu abftineant, qui-  bus illae magnopere ftudent ; cum norint confue-  tudine amoris vincula fieri tenaciora .   Parem amoris conciliandi vim focietas in hono  ribus, & rebus, tum fecundis, tum aduerfis ha-  bet , & quandoque maiorem . vt enim maximum  amoris vinculum ducitur, plurima & maxima be-  neficia accepitte, fic fimul accepiife, proximum  iudicari debet . Qui fimul fecere naufragium, vel  vna pertulere vincula, vel canfilij alicuius,coniu-  rationisue focietate iunguntur, facile amant inui-  cem • tfnde adagium , Conciliant homines mala .  Brutum , & Cafsium inuicem infenfos Caefaria-  rius dominatus conciliauitjac fumma fide coniun  xit. M. Aemilius Lepidus, & Iulius Flaccus, cum  ettent inimicifsimi, Cenfcres renunciati , fimul-  tates illico depofuere . Tacitus, Latiaris arque  Sabini fermones, quibus vetita mifcuerant,ardae  amicitiae fpeciem fecifle , annotauic ; fpeciem  dixit; nam vr plurimum participes fcelerum non  tam amore copulantur, quam metu , atque noxa   D con-    5° E E   eonfcientiae. Sunt etiam qui exiftiment, vi qua-  dam occulta ne&i animos; vel difiungi . quidam  enim primo afpe&u amantur ab omnibus; ali j  contra contemnuntur . inter aliquos ftatim con-  uenit; alios nulla beneficiorum,officiorumq. con-  fuetudo conciliat ; nec vnde voluntatum ifthaec  difcrepancia nafcatur, liquet, nulla enim hic mo-  rum fimilitudo, nullavitae communitas . Aftro-  nomi » vt nodum hunc foluant , ad Venerem , ce-  teraq. aflra, quae benigna vocanr, confugiunt;  quibus homines ad amandum inuitari volunt,  haec, vti longe a nobis pofita , neque certam ha-  bent fidem, neque manifeftum errorem. Platqni-  cafchola Daemonibus ad'cribit,qui vitae homi-  num praefunt.facit enim daemonum, hos quidem  confimilisingenij, hos diuerfi.qui difsident in-  terfefe,d fienfionesad clientelas deducunt ; qui  vna fentiunt, amorem iis immittunt, quorum ge- •  runt procurationem, demum nonnulli gratia pol-‘  lent, & au&oritate; ali j odio habentur a collegis ;  qui vtrifque fubfunt homines , eandem quoque  gratiam inuidiamq. apud nos nancifcurur.ifthaetf f  Platonicorum commenta non aliter confutarim 9  quam quod tollunt funemum,ex euentu,peritUla immerite*  alicui creata conciliant amorem iriperpetieritem*   D $ Tacitii»    Tacitus de Nerone Germanici filio . aderat \uutnH  modcfiia , & forma principe piro digna j notis in eum  Seiani odiis , Stv, quod omnes ad fe vocet;  abiitq.in prouerbium , quo Plato vtiturin iyfide ;  quod pulchrum femper amicum ; cenfeturq. a Mufis  & gratiis primo vfurpatum , vbi ad nuptias Cad-  mi & Harmoniae,puIchrirudinenouaf nupta? ore,  fi Deo placet , immortali cecinerunt ; vr in I heo-  gnidis epigrammate , cuius haec exiftit fententia;  Mttfae , & Gratiae , filiae Iouis , quae olim Cadmi  jtl nuptias cum veoijlis, pulchrum xeciniflrs carme,  ‘ ' Quic-    AMORE. 11   Quicquid pulchrum amicum e[l , non pulchrum au-  tem non eft amicum .   Mimus dixit, formofam faciem effc mutam com-  mendationem } Ariftoteles vero ; habere illam longe  maiorem vim ad commendandum , quam accurate feri -  ptam epijiolam . Carneades appellauit  C E   hoc eft , dulce amarum . eft enim mors voluntaria V  vc mors ♦ amarorem, vt fponte fufcepta , volupta-  tem aflrert . amorem vero effe liiorcem , inde ap-  paret maxime , quod amans de fenon cogirat,  fed de alio ; in fe igitur non operatur, fed in alioj  - qui in fe non operatur, in fe non eft ; qui in fe non  eft ,in fe non viuit; amans igitur in fe mortuus  eft .quare Plato in quendam, qui perdice ama-  bat , dixit ; h'ic in proprio corpore mortuus eft ; viuit  in alieno» & Plautus in Ciftellar. Trullam mentem  animi habeo ; vbi fum , ibi non fum . vbi non fumi ibi  $1 1 animws « Cato fenior aiebat , animum effe potius  vbi amat , quam vbi animat . Quod fi amans vicit  Jim ametur , reuiuifcit in re amata j alias mortuus  cenfetur.has autem vicifsitudines atque mutatio-  nes quoad aflfe&um accipere oportet; non quo  ad ipfam eflentiam animorum . appetunt qui-  dem amates fieri re ipfa vnum , iuxra di&um Ari-  stophanis ab Ariftotele 2 . polit, cap. 2 relatum ;  fed quia illorum inde corruptio fequeretnr , quae**  runt coniunctioriem , quae faluis corporibus ob-*  tiqeri pofsit. haec autem afFe&u confuetudineq*  habetur, animis interim quo ad cupiditates per-  miftis , & in tertiam quandam temperaturam re-  da  mere contendit, quo conatu Lyfias Phaedro fimi-  lis euafit; & Macedonum proceres colli flexura,  orisq.ere&ione Alexandro fimiles redditos ex Plu  tarcho fupra retulimus .   Pulchre vero 2.Rher. monet Ariftoreles, vereri  nos turpia committere apud illos,quos amamus; 1  vt inter amoris opera pofsitreuei entia numerari;  quod maxime declarat eius aifeitionis excellen--  tiam. Crafsi illa funt;Equidem cuiri peterem ma-  gi ftratus,folebam in praehenfandodimitttre a me  Scaeuolam, cum ei ita dicerem , me velle efle ine-  ptum .Nemo quippe curat probari ijs , ejuos ne-  gligit; Et quidem apud eos, qui ius haoent pu-  niendi , veremur turpia facere ob metum legum ;  apud alios ob metum infamiae ; fedapud eos,  quos diligimus," obreuerendam & amorem .   Sed & fui, aliorumq. omnium, praeterquam'  rei amatae contemptum amor parit in amante*'  lacob , rarum amoris exemplum, quattuordecim  annos aeftu geluq. vexatur, in morem ferae, vt  pulchra Rachde potiatur; ac tria fereluftrama*  gnis tradu&a laboribus, paucas exiftimatincom  modi tolerati horas t certe diuinus Mofes paucos  ei dies prae amoris magnitudine vifos teftatur.  et ficaftifsimo amatori falaconem in exemplum*  admngerdicet,ruiCM, Autonius incertum atque   preui-    V    61 DE   pr jaifum exitium , vt Cleopatra; morem gerat, fic  fuidefertor, vt placeat concubina; falutem pro-  fundit, ne amati vultus turbet ferenitatem. Fuga-  tur demum Veteranus Imperator ab adolefcente,  atque tyrone, quod prius fuiffet dementatus ab  aegyptia Syrene . his ftipendijs faeue cupido mu-  neras eos, qui nominibus datis, tua figna fequutur.   G:gnit quoque amor magnam voluptatem,vbi  re amata potimur, cum enim affequi finem fit om-  nium iucundifsimum, quilibet eo habito, quod  amat, contentus viuit , vt Plato ait inPhaedro .  faepe autem tanta voluptas adeptionem rei ama-  tae confequitur » vt multi in complexu rerum ca-  rifsimarum exfpirarint • Ex oppofito amor vehe -  metior, fi quid afiequutionem propofiti moretur,  vel impediat , triftitiam , & moerorem affert , vo-  luptati, de qua diximus, aequalem, llafis medi-  cus am >re:n morbo melancholico proximum fa-  cit, euolant quippe fpiritus fubtiliores , & purior  fanguis per teouifsimos poros , excitati appetitio  nis impetu , erga rem amitam tendentis; fanguis  vero crafsior, quod exitus non pateat , remanet  conclufus; vnde in at-um humorem, atque bilem  facile concrefcit , cum fit meliore fanguinedeftitu  tus. inde vaporibus opplecur caput; animus tri-  ftitia premitur, ac faepe ad infaniamdeducitur*  Lucretius amator primum effe&us eftjtum de-  mens ; ad extremum fui ipfius parricida . Haec  funt vehementioris amoris , & frequentius impa -  dici ; qui amittendi quoque timorem affert, atque   trepi'    AMORE. 6 $   trepidationem 5 tum etiam furorem in eum, qui  auferre conatur; fufpicioneS vehementes , zelum  amarum , aliaq. animo lancinando , & excarnifi-  cando inftrumentacommodifsima.   In eodem ordine raptum mentis collocamus:  graecebts*^; quem amori quoque diuino Areo-  pagita tribuitjquafiDeusob amorem e&afim paf  fus fuerit, emergit quippe foras knimo,qui amat ;  tum quod ad rem amatam commeare appetit; tu  quodafsiduode illacogitat,fuioblitus;accurritq.  aliquando fanguis tenuior ad cerebrum , vt iuuec  contemplationem ; aliquando praefente re amata  adeamconuolatjfedfiftitin externis corporis par  tibus , uehiculo deftitutus . vtrumque ftupor fe- :  quitur, opprefio cerebro vi nimij caloris ,vel par-  tibus vitalibus ab eodem derelidis .   Inde fequitur amantis valetudo & imbecillitas,  debilitatur enim alendi vis recedente calore; cor  etiam , atque cerebrum vicifsim conftringuntur!  ob copiam fanguiu is, vt opem ferat parti laborati,  ab vno ad aliud comeantis . id enim ei natura in-  didit, ut inferuiat vitae principijs. Et quidem cor,,  vbi feptum efi vi fanguinis ,& quafi vallo circun-.  datum, quaerit aggerem per fufpiriaperrumpere ;  quaevel non emergunt, vel omnino emittuntur^  difficillime, ac plerumque. non integra, verum,  dimidiata , nec fine magno conatu, ab eadem con  ftridione ccrdis prodeunt cantiones interruptae ,  a E"   &ftatim dimittit ; modo aliud quaerit, & propo-  fitum illico mutat ,*paenitetq. caepti inftituti ; vt  prorfus ij faciunt , qui longo & acuto morbo de-  cumbunt . Huc maciem palloremq. amantum re-  fero ; corrupto enim calore , colorem quoque ob-  fcurari necefle eft . fOuid. de Amante •   Fugerat ore color , maciefj. obdukerat artus.  Opprefsionem vero cerebri lachrymae fequun-  tur . Sanguis enim fabrilior, cogente cerebri fri-  giditate, vertitur in lachrymas; quae , vti graues,  defcedunt per oculos ; natura quoque remmole-  ftam, nulliufq.vfus , foras propellente.   His adde oculorum tumorem, & inflationerii  labiorum . Suetonius de Tyberio . Sed & Agrip-  pinam ab egi ftc pofi diuortium doluit ; & femel omni-  no ex occurfu vi[am,adeo contentis & tumentibus ocu -  Us profecjmtus e$t , vt cuftoditum fit , ne vnquam in  ciusconfpeftum veniret . eius fa&i caufla dft , quod  ad praefentiam , vel memoriam amatae rei fpiri-  tus petunt partes extimas, quali amatum ample-*  xaturi ; maxime vero feruntur ad oculos, qui fant  afnimi internuncij, & conciliatores amoris, inde  fequitur tumor, & plerumque etiam ardor.   Nec eft praetereundum, ad praefentiam, vel re-  cordationem rei amatae commoueri pulfumvena  rum, fiue arteriarum, fieriq. concitatiorem, &  inconftantem ; idq. vel quia cor trepidat & pauet;  vel quia nititur quodammodo de loco fuo conuel-  li, & in amari pedus transferri; quo argumen-  to dcpraehen dic Galenus amici vxorem amore    r    AMORE. 6f   Pyladae cuiufdam laborare .   Denique,vt etiam quae leuiora fu nt, attingam,  amor mutat mores . ex taciturno garrulum facit ,  ex garrulo taciturnum ;ex focorde induftrium;  ex afpero mitem & fiiauem. quae omnia ftngilla-  tim profequi,eifet immenfi laboris. Antiquitas  morum comitatem amori adfcripfit, quemadmo-  dum Dionyfio mifterium , vaticinium Apollini,  Mufis poefim. Docet quoque muficen; quod Pla-  to a fpirituum vehementia deducit ; qui dum ma-  gna vi erumpere conantur, impellunt ad cantio-  nem.Quid quod poetas facere non vno depraehe-  fiim eft experimento?Plato idipfum afsignat exci  tationi, agitationi, eleuationifpirituum.ij enim co  moti, agi tatiq. apt funt aliquid parere citra com-  mune vfum;cuiufmodi eft oratio metro conftans,  minime vaga , vel foluta. Bion poeta in Bucolicis  fub perfona paftoris amorem facit fuorum carmi-  num au&orem veriibus a Stobaeo relatis,quos ad  verbum conuerfos ita legimus .   Mufae amorem non metuunt crudelem ,   Quin amant ex animo & veftigia fequuntur eius.   Quod fi quis ingenio praeditus inamabili ipfiti  comitetur ,   Illum refugiunt , & docere nolunt •   jit fi amore captum gerens animum fuauiter  cecinerit ,   o idipfum fimul omnes feflinae confluunt;   Quod autem hic fermo plxne verus fit , ego te-  flis ftim ,   )~ -v-i    E (am    06 DE   7^am fi hominum quempiam , aut immortalium &  , ' mine celebro   C efflat mea lingua ; nec yt ante folebat , canit .   •At cum in Amorem > rei in Lycidam aliquid molior.  Tunc mibi laetum ore carmen profluit.   • fli&um vecordis poetae fceleratum , quodq. fati$  indicet perditos hominis mores, ac nihil miraq-  dum iq o impudico amore ad verius fundendos  eum incitari folicum, qui meliorem non agnofce-  bat .agnouit autem Propheta Regius , iljoq. im-  pe tu, quae Deus didabat, fuaiiifsimis yerfibus ef-  fudit. Hanc de amoris effedibus tradationem  eleganti Caroli Cardinalis dido cocludam : Amo  re perfici fundiones humanas, quae enim abamg  fe prodeunt,, quam accuratifsime geruntur .   i C A P, V I h ; f   fjf. r . ;; . . . jSv * * fi 'V   De renfedijs amoris»   E M E D I A non nifi morbis quaerun-  tur, quare de impuro nobis amorehic  fermo exiltit,   prrrium igitur amorem negofia > curae,hono-  tu m cu p diras , labores , calamitates deterunt , &  corrodi unt;   Otia flt Ilus , periere cupidinis ignes .   Sed &egeitas eijvaide aduerfatur. na flue Cerere dr  Daccb-j fliget Vtnus^t ait Chremes Terentianus,  ia gr aecorum collectaneis verius legitur , qui lati—  3 ne     • AMORE. 47   «e cxprcfTus > fic habet .   Mortua res venus fine Cerere , & Baccho .  Ariftophanes apud Athenaeum lib.io. vinum lac  Veneris appellat , quod alat libidinem •   Vinum bibenti fuaue lac Cypriae Deae , .   'Apuleius in Metamorphofi ex Cerere , & Baccho  Veneris /ytarchiam confici fcribir. Sed & Menan-  dri hi exfiant Senarij .   Amorem [edat fames , aut aeris penuria ;   7\ {emo mortalium viftum mendicans amauit ;   Sed in opulentis puber hic innafcitur .   Huc fpe&at antiquum epigramma graecum an  &oris incerti , in latinum (ic verfum .   Fames amorem fidat; id fi fit minus ,   . . Tempus medetur ; fin nec i fla exttingucre  Flammam queant^ tum reflat , vt funem pares .  quod epigramma ex dido Cretetis Thebani Cy-  nici philofophi confedum ett . tria enim ab eo af-  ferebantur amoris remedia , htftfe Cfiy?s ,   id eft , fames , tempus , laqueus . digna cynica im-  manitate fententia. porro paupertatem prodefle  amori pellendo > in confefToefi;tum etiam tem-  pus, & longam diem ; nam vt ait Ouid.   lente fiunt tempore curae • 7   & Martialis ‘   Quid non longa dies , quid non confutuitis armi ?  fedti haec duo minime pro finr, a^liafunc remedia,  praeter laqueum ; a quo abftinendum natura do-  cet, & humanae diuinaeq. leges praecipifit. quan-  tum euim illud ad amorem eiiciendum valet, fi   E a quid    6Z t> E   quid vitij inre amata eft , faepc animo voluere, vfc  illa tandem apud nos vilefcat? inomnivero.hu-  mana pulchritudine aliquam deformitatem cor-  poris, vel faltim animi nancifci , facillimum vide-  turjmores fcilicet improbos, impotentiam animi»  auaritiam , faeuitiam , inconftantiam , & quando  haec defunt, foeces fub uenuftifsima forma laten-  tes , fordesq. innumeras eo conceptaculo conci u-  fas. indignatio eti^mjquod a vili foemina, vel abie  6to mancipio quis contemnatur ; vel in feipfum,  quod adeo foedum toleret feruitium,cocepta ira-  cundia tenacifsimos frangunt amores; quibus li-  beratum Heroem illum ab amore Indicae Regin^  Ludouicus Arioftus perbelle finxit; cum equitem  induxit armatum, quem indignationem poftea  nuncupauit, taedis ardentibus foedam & imma-  nem belluam, quae JReginaldum fub vnguibus,  praemebat, & moleftifsimeinfeftabat, fugantem»   & adtartarum detrudentem, quippe fera illa libi-  dinem, & amorem impuru referebat. Medici cmif-  fionem fanguinis atque defoecationem ad idem  ‘ Cenfent non inutilem; quod ea minuatur calor, &  ardor coeundi . Platonici idiptom probant ; quod  fanguis morbida qualitate affe&us eiicitur,ac fin-  cei^is de nouo gignitur . quare medici amantibus  ebrietati cenfent aliquotenus indulgcndum ; tum  vt fpiritus recentes procreentur ab illa tabe inta- I  veteribus per fudorem vino excitatum , exha-  latis ; tum, vtindudaobliuione,paulatim curae  ; iuollefcant , & amatae rei memoria deleatur.*   * Reme-    A M O R E    *9    Remedium vero illud, clauum clauo pellendum , nec  recipio , nec ferendum cenfeo ,fi clauus de nouo  adhibitus fit eiufdem cuni vetere materiei, nam  expellens, nifu tenaciore occupat expulfi locum .  . quare amantem, fi eo vtatur confilio, in peius dela  bi, non eft ambigendum, fin alterius naturae cla-  uus affumitur, & cado, vel omnino philofophico,  & quod magis ampledendum, diuino amore con  tra Venereum agitur , medicinam falutarem , ne-  mini refpuendam iudico.   Strabo lib. i o. fcripfit prope Lebcada promon-  torium cfie templum Apollinis , vbi faltus fit ad  fedandos amoris aedus; ex quo Deucalion ob Pyr  rham, Cephalus ob Pterelam, Sappho item & Ca  licaefoeminaefefe praecipites dedere, viri feruati  funt incolumes ,ab amore immunes . foeminae  interierunt; mifelfae; quod fcilicet faltus ille Leu-  chadius virilis edet, nec foeminis conueniret.  Fabulofa haec funt. Sed fi quid veri adumbrant»  illud ed ; vehementifsimo timore amorem interii  re ; quod & nos fatemur . pericula enim ad me-  liorem faepe mentem homines reddunt;   (io dat intelleftum 9    .   • l „ v .   .r   &   ifp i yJh t ii; ;   •OH ifttO   rjorr- r    hi   ibo:.» nlsr;    ritBT&J'   *> 1 '« : fyy \ £§5*? : > • r < b ftV; % i       IOC    /     ©E' '    • 1     c a p. Vrn.    0 f <»!    Vropommtur & diluuntur dubii non pauca id  * Amorem pertinentia #    P tl I M V M dubiam . An verum fit, quod So-  crates ex Diotima retulit, amorem nafci  indigentia. Plato in Lyfide affirmauit. Cicero  autem cenfet iftumefle miiiim. generofum amo-  ris & amicitiae ortum j alias lucri caufla amare-  mus, & beneficia foeneraremur ; quod fordiduol  videtur i Sed Platonis dt&um de amore, qui cu-  piditatis dicitur, intelligencfeM, Ciceronis autenii  de amore amicitiae, quae nititur honefto « fic in-  ter mentes Teparatas amor intercedit, cum nihilo-  minus non egeant -   ^ecundam.Qaibus maxime reperamentis inna  fcitur amor? Iis, quaecalore, & humare abudant.  humidumenim facile concipit externas impref*  iiones ; calidum vero fouet amorem . quod fi cali-  do fit admi xtum aliqu id ^ficcitatis,cupiditares exi  ftunt acutae, & vehemente$,qu 2 fs celerrimelrelfec  expleri , nec retinent v^lde diu ; quod fanguine  fint tenui, atque raro* & in cpntinua motione po-  lito . eiufmodi funt adoleicentes, quorum amores  leuis flammae vapori Seneca in Hyppoliro com-  parauit. Frigidioris vero naturae, ac triftioris in-  gemj homines tard^amorem admittunt, fed perfe  u crint magis, 6b crafsitiem, atque pigritiam fan-   guinis »    AKfORE. fi   gutm’s,& admixtionem atrae bilis,quae diffidi iut  recipit, led firmius reti net,quicquid imprimitur, ‘Vt  argilla non adeo tenuisset liquida, inde lenes ex-  cipiendo amori duriores videntur jquem nihilo mi  hus femel imbibitum retinent lumina firmitudi-  ne. illos dixeris ; quali ftipUlam * quae flammant  bcyfsimeconcipit, & dimittir;hos , quili ligna fo-  lidiora,quae non adeo funt ad exardescendum fa-  cilia ; fed admotam , ac tandem tecepraui flam-  mam diutius alunt;   Tertiui Qua potilsimum via cocipiatur amor;  Refpondeo , venenum illud oculis maxime hauri-  ri. vt Ariftot; docetlib.p.Eth.cap.^.tdlaturq.illc  apudPoetaifi.   Vt vidi d vt perij Ivt me maltis abftulit error d  fcd& aures aliquando funt operis tanti admini-  Urie; qua ratione Medaea lafonem ardere coepit*  lenotiniuiri per quietem abfoluente phantafia. cd  tadufi idipfurh praeftat ; vbi phanrafla pulchram  tei conta&ae formam effingit; fed in hac concert^  tione palmam oculi libi vindicant, vt quibus eunt  re ipfa commercium intercedit; qiiod aures no hal  ber,Vt Phylo noratlit lib.de ludice.iilaeenim occit  fantur circa fonos; obtutiis in rem ipfani fertur*  aclimatifsimum aeque fuperbifsimunide illa fert  iudicium;conta6his verb cralsior eft,& aptior ad  fruitionem , quam ad iudiciumde re pulchra fa-  fciendani . allerunt Platonici amorem pulchritiidi  lie potifsimum commbueri ; quae oculis maxitrid  feleipitur; contactui vero nullatenus fubiieitur j   £ 4 Itita    b E r   ideo amorem oculis potius excitari, quam ta&u*  amorem praeterea fpiritibus adminiftris gigni vo  lunt, hosq.per oculos emitti , & immitti . ex quo  fic,vr qui oculorum venuftate pollent,faci!ein alie  nis pedoribus beneuolentiam (ibi conficiant •  Hanc ego fpirituum per oculos eiaculationem ne-  gare non poffum , quod multis experimentis com  probetur.Scribit S.Bafilius lib.de Virginitate, nos  firmius aegrotos intuendo ccrrupijneque.n.irrpu  ne peltifera fpiramenta ocuiishauriutur.Teftatut  Lapndius de Afexadro Seuero,ad eius obtutu f^pe  opus fuifle oculos dimittere; id no eflet; nifi agens  vis aliqua ab oculo in ocuju e£funderetur;qux illu  afficeret, & fubigeret. laeditur.n. fenfus a fenfili ve  henrienti,vt Arilbdocuit. Auguftus,referete Sueto-  n 10,0 cui os habuit daros,ac nitidos, quib. etia exi  flimari volebat ineflfe quidda diuini vigoris;gaude  batque,fi quis fibi acrius cotuenti, quafi ad fulgo  re fblis, vultu fubmitteretjqua porro leuitare Sile-  nus apud Iulianum trasfugam facetifsime derifit.   Quartum. Afpedu ne rei amatae magis,an ofcu  lo, complexuq. amantis expletur appetitus ? Re-  fpondeo; amantem quaerere coniun&ionem cum  te amata; id vero complexu magis obtinetur, qui  intuitu, quare mater film ad fe peregre reuerfum  hon fatis habet oculis ad fatietatem intueri ; nifi  etia amplexetur, ofculodato, & repetito, quiefcit.  maxima nihilominus voluptatem oculis pefcipi,  non eft negandum; elTcq. magis perennem, quod,  cum purior exiftat, minus amantem fatiget..    A M O R t. 7$   Quintum . An amor iit erga bruta & inanima.'  Refpondet Ariftot.8.1ib*Eth.c. ideft ama   tione, in res quoque inanimas conferri, quod lata  acceptione Ariftot. loquutum crediderim. na ina-  nima etia fi timemus, non odimus, vt fulme. ergo  nec amamus, cii contraria circa idecontingat.qua  re Arift.8. Eth.cap. 2 . magis proprie loquensait;  ridiculu effe illu,qui dicat, fe vino bona euenireve!  le; fed vt qua liberalifsime agamus, dabimus ei, vt  velit vinu faluu,& incorruptum manere, vt ipfe ha  beat.cu igitur amoris effedus fit bene velle,fequi-  turcrga inanima no efle proprie amore ;& multo  minus amicitia. Ariftippus cu perdite amaret Lai  de, nec ab ipfa amaretur,ab amico reprxhefus eft,  qd eo amore traduxifiet,vnde par no acciperet.fed  cxcufabatfe Ariftip. quod etia vino & cibo vtere-  tur, pluri muq. caperet inde voluptatisjetfi no igno  raret,fe no amari ab illis.acute & appofite. neq.n.  cude vero amore fermo eflet,fe cibu amare dixit»  fedab eo multu capere iucuditatis. Quo ad anima  ta rationis expertia, certu eft cu ijs non efie amici  tia;qa comunia cu hominibus officia no obeur,nec  ferutur ad eunde fine, nec habet ele&ione,nec ho-  neftua turpi diftinguunt. Sed an hominis amor ad  illa excedatur, in dubio res eft.diligimus enim ca«  nes,& vicifsim amamur ab illis. & cum fintcapa-  eia doloris, & voluptatis, illis bene, vel male cupi-  xnus.nonulli etiam ardenti fsimo amore foeda ani  malia funtprofequuti. Glauca Cythariftria an-  ferem, fcu anatem amauic» Xenophontis filius in   Cilicia    n .* tr r \   Oilicia canem,- & quidem obftinatifsfme ; f^der  Spartiata monedulam habuere in delitijs; quid  quod adolefcens bonae fortUnae ftatuam iri Fri*  tanaeo ere&am deperi jtj eaq. pretio non obteri ti*  fibi manus intulit? quippe lapidem ilum qiiaii  anima praeditum ob mentis perturbationem exi*  ftitnauit *,qUOd ex Xerxi vifutn tu ille crediderim;  Curii infarto Flatani amote captus* ad eam extrei*  tum illum immenfuin cohfiftere * atque choreas  ducere voluit; nec ante abfcefsit , quam armillis  torquibusq. aureis amatum ornatTet ; curatore  quoque dato * qui cuftbdiret ; ac tueretur ab mili-  tia. Sed amorem proprie atque per fe&e ad ea tari  tu elfe dixerim, qux ratione polletit.eft enim amor  Appetitus coniun&iohis, atque conuictus; quis ve  to cani,vel anati, vel cuilibet manfuetifsimae bel-  luae iungi velit,vel vfiaconuiuere?qu6d fi qui de*  formes adeo praetulere cupidi taces, eos irrationali  amote du&os di xerim, & feritati, i m mani tariq. ob'  noxio ; cuius peruerfae appetitionis caullae tre*  ab Ari ftotele referuntur lib^'. £thicitap.$. Sed, (i  tationem fequimur , & naturae propenfionenT*  inanima* cara habemus j bruta adhuc noftri cauC-  fa diligimus; vt equos nobiles, vt catulos feftiuos;  fed noti qrtaecumque cara nobis funt ; continui  amamus; etfi quae amamus, necelfario etiam ca^  ra habemus ; & omnino catum elfe latius patet *  quam amari * ••mieb'»- •.*!✓** p   Sex tu . An artiare praefiantius fit, quaniamd-  ti « haec dubitatio accipienda eft formaliter ; fci-    * A M OH E. 'T   licet, an amans vc amans nobilitate antecellat  amato, vt amatur * de quo Platonici non dubi-  tant, cum, vt Phaedrus ait apud Platonem, amans  diuino furore rapiatur, videaturq.particeps fadut  diuini luminis* Equidem caeteris par.bus flatum  amantis celfiorem exiftimo. amate enim efta&u*  Caritatis, quae praedanti fsima elt omnium virtu*  tum $ tum etiam quod amare cum fundtione vir-  tutis exiftit ; amari autem eft prorfus Ociofum » il-  lud vicem habet agentis , hoc patientis *  '•'Septimum* Cur amans amati vereatur afpe&u}  vt faepe viri forti fsimi ad praefentiam vilifsimae  faeminae trepidarint,&ad infimas preces obce-  ilationesq. defcenderint . Refpondent Platonici ,  non eife quid humanum quod eos percellit, fed fui  goremdiuinitacis emicantem in humana fpecie;  quo pofito, confternationis eius cauflam fe tradi-  diflfe putanti& principium indicalfe, quo permul-  tae difficultates de a^pore diluantur, nam ad ama  ti praefentiam faepe honot , plerumque diuitiae  Contemnunturjquod fottUnae bona non fint cum  fummd bono, cuius radij pulchritudine correptus  efl amans, conferenda. Et amans cupit vnum cum  amato fieri, deferet e condicionem propriam, & fe  in amati perfonam transfefrejquia ex homine cu-  pit fieri Deus, quis enim efl,qui humanam condi-  cionem cum diuina non libentifsime commutet ?  Et amote capti vicifsim fufpiriapromunt, & gau-  dent. dolent quippe quod fe ipfos deferant^ aetan  turquod ad meliorem Ratum transferantur.   . Calene    DE ‘A M *0/R E.   Calent etiam atque frigent ; deferuntur enim ca-  lore proprio; tum fuperni radij fulgore accendun-  tur. demum timent & audent , quod calor auda-  ciam pariat, frigus metum. Ego vero Peripateti-  ca firmitate deledatus , pleraq. ex his vti fpeciofa  quidem didu, atreipfa non admodum folida reii-  cio . alia etiam, vti ad velandam turpitudinem Ve-  neris induda, damnare cogor; Amantem id cupe-  re , vt per Metamorphofim fabulofam in alienam  mucetur naturam,plane fum antea inficiatus. effc  dus vero illos amoris varios,& multiplices ab  & ebullitione fanguinis, per vim phantafiae, dedu  co; vt diximus in i j$,quae de amoris eflFedibus at  tulimus ; plura quoque in difpucatione de timore  paulo poft fubiiciemus. v     2 S 8 & 268 &      pWC2ihii P*‘t Hi 

No comments:

Post a Comment