Grice e Zini: la ragione conversazionale del ivstvm qvia -- ⸠ -- ivssvm
-- filosofia italiana – Luigi Speranza, pel Gruppo di Gioco di H. P. Grice, The
Swimming-Pool Library (Firenze). Filosofo italiano. Grice: “Like me, Z. is interested in the
Graeco-Roman concept of ‘ius.’” -- Saggi: Proprietà individuale e proprietà
collettiva, Torino, Bocca, Il pentimento e la morale ascetica, Torino, Bocca; Giustizia:
storia d’una idea – cfr. Grice on ‘justice’ in Thrasymachus – Torino, Bocca, --
cf. Grice, “Justice in Plato’s Republic,” “Social justice,” The Grice Papers
--; La morale al bivio, Torino, Bocca, La doppia maschera dell'universo: filosofia
del tempo e dello spazio, Torino, Bocca, Il congresso dei morti, Roma, Partito
comunista d'Italia, ed. con introduzione di Bergami e prefazione di Nesi, Calabritto,
Mattia e Fortunato; Poesia e verità, Milano, Corbaccio, I fratelli nemici:
dialoghi e miti, Torino, Einaudi, La tragedia del proletariato in Italia:
diario, prefazione di Bergami, Milano, Feltrinelli, Appunti di vita torinese, Firenze,
Olschki, Pagine di vita torinese: note del diario, Torino, Centro studi
piemontesi. Grice enjoyed Z.’s
approach. “Z.’s philosophy on justice is divided in six parts. The first is on the
real and the ideal -- il reale e l’ideale --; the second is “la giustizia come
idea ed emozione” -- fairness as idea and as emotion --; the third, “i frutti
del lavoro e la loro distribuzione scondo giustizia,” The fruits of labour and
their distribution according to fairness; the fourth is “Libertà od
egualiglianza” -- Grice: “Note the ‘od,’ which need not be exclusive” --; the fifth
is “Analissi del merito,” an analysis of merit, and the last is “La pena
riparatrice,” literally the pain that repairs, the punishment that teaches, or
atones.” Grice: “In liberty or freedom versus equality, Zini approaches the ROMAN
attitude, rather brusque to those who rather strike an Anglo-Saxon attitude!” –
Grice: “An apt way to describe the underlying conceptual difference between
"malum in se" and "malum prohibitum" is "iussum quia
iustum" and "iustum quia iussum", namely something that is
commanded (iussum) because it is just (iustum) and something that is just
(iustum) because it is commanded (iussum). In symbols: ivstvm ⸠ ivssvm. Zini. Keywords:
ius, iustum quia iussum. Refs.: Luigi Speranza, “Grice e Zini”; H. P. Grice,
“Justice from Plato to Zini: the history of an idea, alla Berlin,” Luigi
Speranza, The Swimming-Pool Library, Villa Grice, Liguria, Italia, The Grice
Papers, BANC MSS 90/135c, The Bancroft Library, The University of California,
Berkeley.
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