Grice e Passeri: l’implicatura conversazionale
del Lizio -- filosofia italiana – Luigi Speranza (Padova). Filosofo italiano. Grice:
“He was Zabarella’s uncle – mine worked in the railways!” -- Grice: “It’s
amazing how much a little book like Aristotle’s ‘Peri psycheos’ influenced
those Renaissance and pre-Renaissance Italians! Surely they were concerned
about the immortality or other of the soul!” Essential Italian philosopher. Pubblica
commentarii al “De Anima” e alla “Fisica” – contro GALILEI (si veda). Dimostra
la perfetta convergenza fra le idee di Arstotele e Galilei sulla dottrina
dell'unità dell'intelletto. “Disputatio de intellectus humani immortalitate” (Monte
Regali: Torrentino); “De anima” (Venezia,
Iunctas Perchacinum); Paladini, “La scienza animastica”. At cum Latini
uideantur hoc negare, nosrem ita esse comprobare possumus quoniam Aristotele cum
dederit communem ANIMA. Animæ definitione subiungit et propriam cuiusque gradus
dicendam fore et prior rem natura esse vegetativam sensitiva, quod in codem
intelligitur, non autem in diversis quoniam in eodem animato posita sensiti,
uaponitur vegetativa et posita intellectiva ni mortalibus alie ponátur, quia sicut
ise habet vegetativa in sensitiva, ita et sensitiva in INTELLECTIVA, quoniam in
consequenter se habentibus polito primo non ponitur se cundum ,atposito secundo
ponicur primum. Itaque essentiæ gradum animæ cum se seconsequantur, posita posteriori
dabitur prior et per consequens communem animæ definitionem analogam esse oportet.
Secundum autem anobisposicum, ut intelligatur anima in scilicet intellectivam immortalem
fore secundum quid autem mortalem, intellectum IV modis dici, certum est I depossibili
II de in habitu III speculative et IV agente. Unus quisque horum modorum arguir
intelletum corruptibilem, quoniam omne quod incipit, necessario definit: cum autem
intellectus materialis in Sphæranon detur sed tantum in puero nuper nato, cum
inces perit in Socrate, ut ita dixerim necessario delinet. Similiter intellectus
agens in Socrate incipit, quo niáili copulatur, ut forma et cum agens ili copulatur,
intellectus in habitu, qui genitus est desinit intellectus etiam in actu
speculans, cum de non speculari transeat ad speculationem, videtur genitus cum
autem amplius non speculator actu, definit este intellectus actu speculans ita
ut intellectus quodammodo et propter diversos respectus quos suscipit, dicatur corruptibilis
et factus secundum autem substantiam cum eadem sit substantia intellectus
agentis et possibilis dicitur eternus et simpliciter immortalis, quod rationibus
ab Aristotele acceptis ita esse ostendi potest. Omne enim formas omnes materiales
recipiens estim materiale intellectus autem possibilis recipit omnes formas igitur
est immaterialis, est autem necessarium tale recipiens esse immateriale.
Quoniam quod intus est extraneum prohibet. Pomponatius [POMPONAZZI] tamenstuder
destruere hanc rationem, primum enim inquit illam non concludere proptere a quod
si intellectcus. Eus materialises et separatus sequeretur et suam operationem separatam
fore, quia operatio ipsam essentiam consequitur: at Aristotele inquit si intelligere
est sicut sentire, ecce quod comparat operationem intellectus operationi sensus,
igitur videtur hæc ratio, potius intellectum mortalem probare, quam immortalem.
Nulla est hæc ratio Pompo Ratij, quoniam sequeretur intellectum esse virtutem
materialem, quod dictum Aristotele omnino negat. Præterea videtur committere fallaciam
a secundum quid ad simpliciter, propterea quod non valet, possibilis obiective dependet,
igitur omnis intellectus. At cum Alexan, velit animam intellectiva sive
intellectum possibilem non esse formam, sed; præparationem quandam, qux et
sirecipiat omnes formas, esse tamen mortalem, peto abillo quid per
preparationem intelligat, vel intelligit puram privationem, vel privationem cum
aptitudine, non primum. Quoniam privatio sola nihil recipit, igitur privationem
cum aptitudine illum intelligere oportet, igitur erit forma si forma, ergo materialis,
quare preparation hæc non, recipiet omnes formas. Adiungit præterea
Pomponatius, intellectus unicam tan tum operationem habet, propterea quid D i j
ynius Secunda ratio, qux nostram sententiam confirmat, accipiturab Arist. In
3.de Anima. 13.& isi in quibus proposita in 13. quesstioncan intellectus sit
intelligibilis quema ad modum alia materialia intelligibilia, soluit in15. Et intelligibilis
est sicut ipsa intelligi biliain his quæ sunt sine materia idem est, quod
intelligit et quod intelligitur, quilo unius virtutis unica est operatio
cum itaque; intellectus sit una virtus, que media est inter: pure materiales et
omnino abstractas, una driteius operatio:
esse autem mediam ex eoni titur ostendere, quoniam intelligit universale in singulari
et quatenus intelligit universale, comunicat cum abstractis, quatenusin
singulari comunicat cum materialibus, primum dictum sublatum fuit, non
inconuenire quod una virtus diversi mode se habens, diversas exerce ar operationes,
secundum dictum apud me nullum est, quoniam intelligere substantiarum quæ
omnino sunt separatæ, est intelligere per essentiam, intelligere autem intellectus
est universalis per speciem, si itaque; hoc intelligere non convenit substantiis
omnino separatis, quomodo na erit media participatione extremorum, qux re erit ad
hucex hoc fundamento intelles Aus pure materialis. Tertia ratio accipitura
quodamnorabia ti, Quoniam naturalis philosophus vide turdare duo eus non est cum
LATINIS interpretandus, sed intellectum esse intelligibilem, cum possibilis habuerit
intellectum agentem ut formam, tunc est intelligibilis per speciem, qu x actu est
scilicet per formam intellectus agentis et est intelligibilis vel uti intelligere
tixet enim si intellectus intelligeretur
quem ad modum dicut LATINI, esset intellectus do terioris conditionis lapide, quoniam
lapis per suam speciem intelligitur per se, intellectus vero per accidens, intelligendo
lapidem per suam speciem. Quare intellectus materialis et si videatur intelligibilis
sicuti alia intelligibilia materialia per speciem, non tamen eodem modo quoniam
intellectus intelligibilis per suam formam sit intelligents, intelligibile autem
materias lem in imè, de quibus fufius in explanatione eius loci diximus fundamenta
Metaphy. primum quod detur abstractum in natura, nam si Metaphy., ignoraret abstractum,
eum non determinaret, alterum fundamentum est quod naturalis supponit abstractum
et quod abstractum magnitudine sic intelligens,
quod tribuit animasticus sine quo Metaphy. Non haberet, quod abstractum sitina
telligens. Ad rem si intellectus esset mortalis, non daretur Metaphy. quoniam
per nullam naturam posset haberi abstractum esse intelligens, intellectus enim
qui mortalis est non potest habere eandem operationem, cum intelligere intelligentiarum,
quare si esset mortalis, non haberetur cognitio eorum, quæ per essentiam sunt separata.
Ultima ratio quæ immortalitatem animam confirmat, est quoniam felicitatem acqui
ri posse conveniunt peripatetici omnes, quam habere esset impossibile, si intellectus
esset mortalis. Pomponatius discurrit agens de felicitates, illam contingere hominibus,
quoniam omnes libiinuicem sunt auxilio alijeni magunt secundum intellectum pra: eticum; alijautem
secundum intellectum, Speculatiuum: rectem in hoc dicit, sed, falli, tur, cum
-velit hominem esse hominem per intellectum, ideo homo exercet operationes morales
per formam, qua est homo et propterea inquit Averroes p moralis capit si, nem hominis
ineo quod homo, qui quidem finis est cogitativa, ideo foelicitas non competit homini
ut homo, fedut in coquoddam divinum reperitur.10, Ethi. cap. 9. Aliauita et
finis potior isto, ideo nos li er
nos cum homines fimus, non debemus humana curare sed peruenire ad
immortale et sempiternum, per id quod in nobis divinum est. De quibus fufius in
expositione com.; de anima diximus. Ianua. Marco Antonio Genua. Marco Antonio
Passeri. Antonio Passeri. Passeri. Keywords: peripatetici, lizii, nous,
intelletto, etimologia d’intelletto, da lego – ‘to care’, ‘to decide’.
Intelleto, nous, animus vs. anima, mens, Boezio, l’intelletto, l’anima
intelletiva, animistica, animastica. Refs.:
Luigi Speranza, "Grice e Genua," per Il Club Anglo-Italiano, The
Swimming-Pool Library, Villa Grice, Liguria, Italia.
No comments:
Post a Comment