FRANCISCI MARIAE SPINELLI ... DE ORIGINE MALI DISSERTATIO Francesco Maria Spinelli, Antonio Baldi FR-ANCISCI MARIAE S P I N E L L I PRINCIPIS SCALEAE ORIGINE MALI DISSER.TATIO» NEAPOLI MDCCL. E * TYPOGRAPHIA BENEDICTI , ET IGNAT1I GESSARI, SOPERiQRUlt fERltiSSV, DigiiizM ByGoogle Habet unufquifque jn voluntate f Aut eligew quae fcon» funt , & efle arbor pona / aur cligere quae mala funt, & efle arbor mala. S.AuguJlisus iib. ii. ie eUis cum Ttlice Manicbaet c.iv. ! EMINENTISSIMO.AMPLISSIMCQyE. viro DOMINICO. S.R.E. CARDINALI.PASSIONEO ERVDITIONE.INGENIO.PRVDENTLV i CVM.FAVCIS.CQMPARANDQ QUEM. CLAKO. RENERE. ORTVM PER.DIVERSOS. LEGATIONVM. ET . MUNERUM . GRADVS FIDES. DEXTERITAS.CONSTANTIA NON.MINVS.QVAM. NOBILITAS AD . ROMANAM. PV.RPVRAM .EVEXERVNT QVEM.VIX.DVM . JVVENEM . ADHVG . PRIVATVM .JVRA- ECCLESIAE . CATHOLICAE 1N. VLTR A JECT INQ.CQN V ENTV.STREN V E. VINQIG ANTEM QVAMVIS . NON EADEM . SENTIENS BATAVIA. OflSTVPVTT EVNDEM.BELVETIORVM.RESPV.flLICA PRIMVM . BADAE . QVVM . IN . CQMITIIS . AGEBATVR DE.P ACE.G ALLOS.I NTER.ET.AVSTRI ACOS .COM PO NENDA TVM.IN. FQEDERE . GALLICO CVM . HELVETIA . CATHOLICA . INSTAVRANDO DEINDE .[VSTA .FVNGENTEM . LEGATIONE TANTO. FAVORE . COMPLEXA . EST ; VT . NIHIL . NON EJVS . CAVSA VEU.ET . EFFICERETQVE « - j LE- LEEATIONH.PANNONICA HVJVS. VNlVS. STRENVITATE , ATQVE. GRATIA DIFFICILLIMIS . ASPERISQVE . TEMPORIBVS TOTO.IMPERIO.GERMANICO DECVS . PONTIFICIVM .STETIT EVNDEM .EX . DIVTINA . PEREGRINATIONE. REDVCEM ACERRIMVS . INGENIORVM . AESTIMATOR CLEMENS.XII. PONTIFEX.MAXIMVS 5INGVLARUECCLESIAE.B0NO BREVTVM.A.SECRETIS.SIBI.CQNSTITVIT CVJVS . NON . TAM . INSTRVCTISSIMA . ^acogna .JVROPAE.BIBLIOTHECA - qvam ."viva.ac . spirans rarae.doctrinae.ac . sapientiae . svpellex ' commodis . mortalivm . patet hvic. franciscvs . maria . spinellvs scaleae.munceps^, veterBVamicitiae et . benefactorvm . memor GRATf ANTMT TESTEM ■- ■ KVPER . DOMI . NATVM . LIBELLVM D. D L E C T O R I 20*OTATJ2 S. P. D. P. IGNATIUS A CRUCE AUGUSTINENSIS DI5CALCEATU5 Sicrae Doemalicie Theologiae Prorcffor. TT f OMINES ntpiffimi cum facile fiii ftvlte perfua. 1, I Escrllentimmo Anflore cicelltlllilBltlt con- fcripimn majus cli omii latidc ; uipoce in quo admicabis c(l tn.jThcii diliof^!'. . livli .litrini , vwhorum dtltBn , & vcrst CKrLllL3:i.i» C |i!c Ni:l^>. P l.i.'.c lolrda doerrma c* iditii (ipietniae J- pcomii . Dicum Nespoli e>: AEdifeus noliris oftsrvo Calendas Ma. jas anno AErac Chriflianae- CIOIDGCL. i,- :'. Julius Nicclaus Epiii;. Archad. Can. Dep, APPROBATIO riam admirsmur: Cuju«*Oporculum pioefeB^mtra BacNuiTiim^ qiie ejufiiem fn itiac hnn-inis f nui in Ril-f/iiuiis neyoiio plus ingcnio, hnn: jcji tl.c «tif rir ir.tVjt r.n : , res ciuliitm d flkilts lovemis liiis iinpiitsruni poiii- I: nihd a Chriilisna 1'hiloiijt.hia jura Ijedrre r-ffir.. Dijtn-ini. nl,JI.,r. peraddidii Doaiffimu:. — &Novacoccs peclpitu Sml.^&vi^Hfi.Sma. ThomasTsElislaiciakcg. Ssc.On.Pcclcrnr. Dic Dii 3. mtnfu Nnrmbni 1750. rifi nfcip» fi» Rtgia Mj.fivi, fub Ji, 3,. ... nfinpu «Irtumt /_,S # RrwtKh.» D . ri«™ T_ A Mi/tftm . Mwlti Omr* J__3_, c*™ f«___.., Aani , _,,„ ,«_,_._. , qt*i impntutu, «,« i«/tna tpprsknkm fl ,-fl, M«™_V Rrwfi. «1 , f> m pMcttim, ft rv cr ilfiei P_i.XIII.ir- " - P V . XVI. u J-_i. Avl. wj. t. Iiilgiamur ror», fijlc XXI. «i/.ii.DunirempiDtiinl «•■"■■!■ »Ki r^&srirr™' □igiiizQd D/Googto ■4 ORIGINE MALI DISSERTATIO. | JVV (\ Sf 1 ra6 cavillatianes nedum Fidei , verutn etiam hIeViSJ LjJ naturl '' w 01 » i communique hominum fen- ]-'.!-■ i -"iiiffl sdverfantes occurrerunt , quibus ftomacha- I '-- ■ ■' - I ;u; , coimncre haud me potui , quin ad ca- mm aliquas graviores ftomachofiorefqiie in cralfis ver- lantes erroribus , ^meas qualefcumque notlS apponerem ; At ego hoc iaciendum minime adliuc cenfucram ; tumquil temporis progrcfTu errorcs debilitate concidunt fua : tum quia hujufmodi Baeliani eo in praefentia apud homi- ncs tanti ptofccinc vidcntur , quo in noftronmi tordiiim comtptela viam latam repererint . Unde melior , imrni vera ratio , qua iftius Au£loris fophifmatum vanitas dc- tegatur , eft corniptelae hujus a nobis amandatio procul, qnia tunf mcns in fc revcrlli conilnuo nito facict, quin & ab illis ablioricoii . In noftri Protoparentis peccaro , Votuntas, quae Intelleclum fequi dcbcbat , eum oppreflit f illumquc duccm amplius habere noluit , Icd fuis lolummodo libidinibus obfcqucn- tem , itaut , nobis malum omnimodA perpctrare volcnti- bns , quia Intcllcilus quamquam dcpreflus , numquani tamcn dclifiit aliquod pracbcrc lumen , quo in talcs libi- dines ftimulus cxcitctur alftduus ; Voluntas vult eum co- gcre , non folum ad fibi acquiefccndum , fcd ctiam ad DigitizM Dy Google f n. ) ejns libidmes ratas habcndas , kit falterri excufandas . Adamus non peccavit iui fedus gratia , non dominandi anibmon e , quia folus nmc crat , & faac omnia ditioni Jubieifa , ut nec divitiarum cupiditate quae tunc non exiftebant . Suae Voluntatis libido , ouae Imelleflum de- vicit , fuit ilh f e Dco aeqialein fieri , ut mde Bonum ; & Malum fciret . Malum jam ille fcivir , & in Mundum mvexir , cum primum non erat , falrem irt Terra • fci- vit quoque Bonuni , quod poft Malum c[: i ik-mni' i'- quod , nempe minui malum , ut daretur , inveniendtim iiut amifto vero Bono , quod Deus erat . Hoc Malura in ejus defcendentibus in omnes perditas lenfm libidines, tru- eefque cupidirates Dominii , Divitiarum &c. fe ditTudit Scd iplae libidines alteram altcra Jua cnormitatedd.ilit.ivit. In praefenti Mundus conienuit , cui contigit quod homi- ni , qui cum ftrepens malum amplius perpetrare non poflet , evadit H/pacrita . Ut fi pulchrae mulieris com- pos elfe nequivcrit , cjtis afpeilu tamen cuptUi obk-aa- bitur , quia nunquam feittTcuM oouB , ul i n Proverbio Hifpano . Si fpem fuam fortuna juvenibus amica frurtra- birur , aliis praeeiTe cttpit pmdetitia , & veluti Oracu- lum audiri , & eoli . Ita igitur in praefcnti H/Bocri,* fceculo , nem» Principum libi Acqutlitoris , vel potius Devorantis provincias tirulum amplius alTumit : fcd afpera interdum bella hifcc noltris temporibus totum Orbem va- ' fl.intia nomen , aut proprise dufmlionh , ain lm i^ej^-r^tr , aut aequilibrii Orbis~,-puLlUi.iuiii . Wullus Amor erEi mulieres alienas pravus , fed 1'Iatonicus , & pura amici- tiae nomino reflus . NuIIus Judex , vel Miniilcr iufli- liae venditor , fed mercedis exaflor , quae ei ( ut cre- d« ) pro aflis , laboribufque debetur . Omnes denique hcmines cujufcunque iint ftatus , fibi fua iplis pcccata Ipecie legitimi , atque honefti obtegere conantur . Ideo jgitur quifquis , quem qliia rituli Athei pudet , mi- nime Deum negabit , immo exprcisi vult cum eiTe , ut, DigitizadbyGooglc f m ) ci propriae corruptionis cauuam , quam in lcmetipfo no- lit cognofccre , tribuat . Poftquam gc-nus humanum pervagatum, fuerit omnia rapi- narum , focdiifimarum. obicocnitatum ; omnium dcriiquc atrocium facinorum , arquc flagitiorum genera , jam de- fatigatum eft iplis , quae )n feipfa abominationem cicnr , peruiciolas propier confetiuentias qtias patcnter fcctim rrahunt . Scd non ideil dciinit eadc-m flagrare con- .ctipiiccntia , eodcm propria affici Amore , quo fuit ad ca pcrpctranda impulfum . Concnpifcentia eit fons , cjui feptcm dilcurrit in ora generum pcccatorum , quorum uno ore clat-fo , & exficcato , eadem noxiae aquae quarr. titas fex aliis accrcfcet .- quibus omnibus dcficientibus ; tota aqua duftui fuperbiac accrefccrct , quac ficut fuit pritnum in Adamo peccatum unde alia , ita in nobis finc sjratiai: Divinac auxilio nunquam exhaurierur . Mundo praefcnti igitut li , quae fola noftra fuit , in id impe qualecumque fophifma , ut eam in Hinc focdae obfcaenitates Aretini , trux ca , impudens Lucretii Arheilmus , r..~ — jmnio fulmlem noliri ibeculi malitiani" oTfiFiiauhl ; cum hacs in Baelio materiam oiuucm fc obleftandi invenit . Quia Auflor iile , quanquani nec fttac viiae exemplo , ne- que fuis fcriptis , nedum fcnfus voluptatt-s , lcd ne quU dcm dominandi cupiditatem , & acqnircndi divitias pro- ■ moviHet ; nibilominus acilendo fupra cocmios fc-rmi om. nes , ambidonem iuam , omma lupcr iugeiiia dominium aneciavit ; idcoque aliorum opinionihLii m:>p i if o:[-!oraiis, Sc certioribus adverfari conatur defctidcndo in.iuditas , imo monftruofiifimas , od fuum ingcnimu ollcntandum . A 2 Idco Idco Davidi , ac Sanctis Ludovkd , Cryfoftomd , Ber- nardo &c. tot a fe confiitos defectus affigit ; immi quot- qnot fanftiflimi , ac perfeitiffimi fnnt apud homines ha- biti , calumniatur ; cum e contra fceleftiffimos omuei excufet , tmm6 laudet magnifaciatque . Ar quia Deus iuliifiimus , fanctiffimus eft, immd Sanflitas ipli , ipfa Juftitia , precipui ab eo fuit laceilitus : Ne- garc illum , nimis vulgaris impietas erat , quamque ncn pauci jam amplexi fuerant , tdeo ifte Baelius voluit in>' pietatem fuam ultra prorrahere , Divinam infeilando Frovidentiam , rribus praefertim fubdolis , ac fallaciffi- rnis propofitionibus ; nimirum : Cur Deuj peccabiles nos creaverit ! Ec fi peccaruri eramus ; cur nos creavit? Et illud Principium agendi , quod certe in plures par- tes dividi haudqiiaqtiam potclt . Etenim quifque noftmin clare , evidenterqne experitnr, illud fuum .Ego, duo , vel plura fieri rainimi pofle . Quaproptcr hoc proprium Ego unicum , & individuum , atque ab omni re corporea omnino fccretum , jure meriroque Mcntem appcllamu; . Experimur pariter proprium corpus ita eife dividuum , ut nullam eju; partem , ijuantumvis minimam , concipc- le poflimus , "quae in alias minores femper & minores dividi nequeat , ve! quod idem cfl. , quae ex aiiis plu- parci 1 pcrfpe£tumque eft, hominem duabus fub- nanius comtare , qtiarum ima Mens dicittir , quae lem- per Afliva , una , & individua e(f ; adeout vocabula iflbacc Mens , Acfio , Unnm ut Synnnyma haberi de- beant . Altera vero iubllanria elt proprium corpus , quod experienria doccnte , & Ratione diclancc piffviiiri , iricrs, & otiomm i-f} . Etcnim qii.nln.un pr[n;i;iiitm aftionis in- qiio»certc principium illud emanare debcret f Qnapro- pter Corpns , Paflio , Perpetua multitudo , vel mnifat ?r7\ihn ctiam fynonyma erunt . Quae qutun ita ie ha- bcant qnis non videt, nos, praeter h.ifce duas fubftantias, ali:is lulillantias concipere haudquaquam polfe , quando- quidem inter ununi , & plura non datur medium , quod, ut attendcnti patet , non fit aut Unum , aut Plura . Mcns igitur utpoce Acliva agit in Corpus , illud moven- f VI. ) do , aut ejus motus direflionem immutando , idque exc- quitur fua propria vi , fuaque propria natura . Cum enim lit ipfamet aiiio , non lolum in femetipfsm , fed in cor- pus qiioque , quod eft Paffio , aclivitatem. illam fuara escrcere dcbet . Corpus veri e contrario cum lit ipfa Paffio , ncquit ccric in mcntc fcnfationes , ut ajunt , nino rcpugnet . Et quamquam ob corpoicos niotus , ut cxperieritia patet , quaedam in mcntc exdtcntur lenla- tiones ,'id non aliter accidit , nifi juxta lcgcm illam Dci jubcntis , nt occafione talinm motuum corporcorum , ta- lcs quoque excitcntur tn mcnte fcnlanoncs , quae tamcn imptopric dieuntnr Paffiones ■ De Mentis Facultatibus . TRcs funt Mentis facukatcs , Vitahtas , Intclligentia , & Voluntas , Vitalitatis duac funt opcrationcs , Una lenfus mternus, per qucm lni ipfius cft conlcia , & quem Mens a femetipla elicit . Altcrj fcnlus , qui dici potclt extcrnus , non co quod extra iplam lit , vcl quia ab ex- tcrnis rcb:is in illa eff_cia_ur , vel imprlmatur , fcd quia a rebus cxternis , vcl (.x.itjcur , ut in l>!.indi.; kT.ijtiojiL- bus , vcl cogitur , ut in mltibus , veluti doloribus &c ad illum in fcmetipla formandum . Intclligfntiac aJIiuc uW funt operationcSjIniuitiva,., Sc Reflexiva . P»r inrnirivim m«im t— -^"'^""■'i.'-"!!! Attri- buta , dircfle cognofcit . Pcr Rcflexivam Intellecli^ fe di/rincc circa cognitionem obviam , fcii direclam , ui cam examinet , videndo naturam , proprietatcs , Attributa , iLirccliotiej , motto; 5;c. m counirac : ut quando Trian- guluui .ippreliendit , fe detinet circa idtam Triant>uli , ut in illa cognofcat TV.nipilum clfe ii_'i:rjm tribus lineis con.prciienfam , haberc ttes angulos , duobus rcclis acqua- les &c. (VII.) ' Ad Reflexivain credo peninere Memonam ; per quam Tn- tellefltis jungil Ideas , feil cogniiiones , ieit fenfationcs praeleritas , & ftitnras , ctim praelentibus . A qua jun- ftionc, omnia judicia , omnes raiiocinaiioncs , imo omnts , & deleclatio , quae a fenfibus in nobis produ- . N.n: , JuJki ( vm. ) il-rr , Vo. -i-:^ o:i|it ?.: *->-n I -vivcn: -i: 1'erri cum Idea i'i I n , Op-^Ji o liiiTeri-cndi , vel fepirar.di duas Idea;, fu_ipnoit unionem anrecedenicm duaium , vel plurium Idcarum , iii cum di;0 ,- Ptirut non efi r«khtr , fuppo- nit , Volu:iiaicm jam cor.i.irxifl.- a_i| re.i;i',lif:icm al-cnjus /Jf/cnHiro(i( cum illa Ptrtt . ln omnihus iAis Mentii fccultatibus vid:re elt ilhm inu- ginem , St fimilitudir.em Dci , quam Dcus ipfe noj do- ciut . N'jrn in Vitaliute q:iifqu;j «tpertiui illud Princi- pium agendi a fcmc;ipfu , in Itmeripfo , & in .corpori- bus , quod qjamijii.im imneifefU , inliritjm , pcrfcclif- fimim Aclurem , nn-j immar.enlcra divinum Afl-jm alirjuo modo espnmit . Ir. iniell;j_,ent;a vicicre Htel op;rauonim fnnnar.di Ideas , ui vtri , boni , entis , rei , numeii , inentis , ho- rpinis , bruti , plantae , figu:ac , trianguli , circuli , moius , qjictis &c. qaae afiouu moHo ilUm lileam Ar- clictypam , ptr quam ( ft-cundum 1'latonem ) J3eui res irJcimal ( lcd verJ creai ) expnmum , i. non in trean- do , ul ldea D;i , faliem in repraelentando , nam per il!a Mtn; , naiuram , eiTcr.tuin , aiiributa &c rerum particjurium cojnsfcit . Sed Mcmoria ell ojierauo ; in qua uiagis eluMlcit i.U ineomprclienlibilis grana , quam noftns m;ntib*js largiins eft Deus . Nam cjm omnis Crtaiura fil in il!o perpctr.o , r.ipidiflim > ciuiu luae exi- flt::iue , qu-J icmpi^ ci;i:ur , i:jiu vr. jjusIcm. mo- jam rj3ti fu amplius , un nihd adhuc fiE mo-ncntum fu- turum C fjae exiflcniue : ea elt vis Iniellectus per Mo moriam , ul quafi cx r.ihilo eliciot mnrr.crtum A , & C , ad iUa cum pratfcnu momento R coniunfienda in Cj^r.;i-on.biL. , nt lupra diximm . Har.t visn quamquaiu. cor.lir.j^ , ui vtnfumam , & indubitabi:err. in njbis tx- ptr.am ir , iiiwini'::.!:c;;li ::!cm :m-i i-:Ic :'.-.:ux.r , i.am illud fifterv rapiJiHimum cyrfum pratlentis , per euern - . f)ipni7n!l h. O-ivjjr^ bmnis ereitura ruewdebet, non fotum fa$n' t fed quafi ' contra naturam rei creatae videri debet . Fer hanc ergo mentcm potilEmum , & fupra omnes alias luas facultatcs ad imaginem , & limiliiudinem Dei faflam efie paiet ; nam fi aliae , aliquod divinum attributum , ifta divi- nam ipfam eflentiam aliquo modo adumbrat , Nam illa imcrmmabilii vitae tata fimul , & .pcrfetla pojpffio , quae aeicrnitatem naturae divinac exprimit , fi non intermina- bilis , fi non perfefla , faltem aliquo modo totam fimul in memoria conlpiciendam fe praebet . Hic obiter notandum quam fumma injuria Baelius iftam Boe- tii aeternitatis divinae definitionem improbei , & con- temnat ; nam quod fit interminabilis , quod fitperfefla, nulli dubium ( ut divina ) eile poteft . Tota Baeliana difficultas ergo fuper iilam totam fimid poffejjicaem cade- re debet . Sed hanc in noftia memoria experimur , quam- quam ut nollrae crcatae menti aptari polht , nofcere r.on vaieamus . Quomodo ergo illam non credemus in Deo , cujus narurae tam aptatam vidcmus ? Sed hie Baelianus error in alio tum fui , ttun aliquonim qui fe ut Philofophos venditant , radicem habei . Nam llti aetemitatem ( atiributum foli Deo competens ) ut durationem infinitam iibi 6ngere volunt , quando dura- lio poteft competere folis creaturis («) ; nam per illara ereaturae habenles proprium e(Te femper fucceflivum , ipfarum praelens nunqiiam integrain , 5t totnm , fed femper , & perpctui dcficiens , & ruens uti mutilatuni a praelerito , & futnro invenietur . E convetfo elfe Dei , cum lil limplkiflimum totum iniesrum ell in ailu , cum nihil poflit deficere ei de eo quod eft , vel acquirere de eo quod non iir ; totum fimul ideo fuum praefens dc-bct habcre , cui nec praeteritum , nec fuiurum affici poteil. Et tale praefens eft aetemitas , de qua Boeiius loquitur . B De 0) VlJt £. Auguflini™ Confds. lib. ir. CJp. 14. & S.TIiomim phmtttt De noftra voluntate aliquam fimilitudinem immenfitatis Def exprimente audiamus Cartelium . Nec veri etiam queri pojfum , quod non fatis amplam , & perfcBam ■oehntatem- five arbitrii liiertatcm a Deo acccperim ; nam fani nul- lis illam iimitibus arcumfcriii cxperior . Ee quod valde- notandum milii vidctur , nulla alia in me funt tam pcn- fcita , aut tanta , quin intelligam pcrfediora , Jivc majo- ra adbuc effc pojfe , nam fi , exempli caufa , facultatcm inteiiiaendi conjid'ro , fiatim agnofco perexlguam illam , & valdc finitam irt me effe , fimulque alterius cujufdam mulii majeris , tml maximae , atque infinitae ideam for- mo , illamque tx boc ipfo , quoi ejus ideam formarc pof- ftm ad Dei naturam periinere percipie - Eadem ratione Ji facultatsm tccordandi , ticl imagmanii , vel quaslibet alias cxamincm , nullain plani invenio , quam non in me le- nuem , & circumfcriptam , in Deo immenfam effe intelli- gam , fola efi valuntas , five arbisrii liiertas , quam tan- tam in me sxperior , ut nullius majoris Heam appreben- dom ; aieout illa praecipu* Jit , raliene cujut imagmem quandam , & fimilitudinsm Dei MI referre inteUigo , nam quamuii major abjque comparationc in Deo , quam in mt fit , tum ratione cogniiionis , & potentise , qnas illi adjuit- dae funt , rcdduntqut illam magii firmam , & cfficacem , tum ratione objetli , quotiiam ad plurt fe entendit , non tamen in fe formaliter , & prxciii fpeSata major •oidciur , quia tantum in eo confijlit , quod idcm , vel facirv , vel tion facers ( boc efi affirm*** ■ , W ncgare , profequi , vei fugire ) poffimus , vel potius in ee tantum , quod ad id quod nobis ab intellcilu proponitur affirmandum , vel ne- gandum , five profequendum , vel fugiendum , ita feramur, ta J nulla vi externa noi ad id , dettrminari fentia- *nus &c. Et bene dicit , ut nullius majoris ideam apprehendam . Nam hoc ipfum vellc , leii cupere intelligentiam majorem il- h , guam habemus , nos admonet dc dtfctiu iftius po- oigiiizsa D/Google ( xii. ) De attributis conftituti.i:i:.i .1 i.i 1:11:1 icpLTgtljliuni . In ccrru l-.nc , ut protHilitionuru rrta- It perquiccR ymaede Gam ( Scd 1 DlgitizBd B/Cooglc ( xm. ) pellabimus ; & indiffercniia , feu facultas ad oppofita-; Spontaneitas eft i\h vis ,,ill» indinatio a nobifmat ipfis , ut ai id , qiad aobis abintdleilu prapanirvr ( addennu i ; fenfu imerno , five extemo ) ai ajfirmmdwn , Wie> ( ul in Adamt peccira dili ) cui qitae quiticm nedum lulural! ratio- fidem Clliem illjm , quam Crefi- ' ni , verum ctum ipfi communi lcn- li> , Occronis , Aujuiti &c. E "Bsotin , tA^tOi'* mcute aliqtu , jetm ^V*' q'jali^ricn;u]cs,qua- vcl alra a corpore impeUalur opor- H;r^.::n , !(...' !■ : , Wncic; vaiio- corpore i.-ipidilfimum ' mrKum quis e^li polcral 1 luin quia jflotum iJt iolijum I Ac ncma ijinorai cui^ 1:1 ti.iIl^ ^..[L-ijjniur', fcpulcraoKen- coiporejm formand.im illum conlra- hifioriii rradua^, quac in coium my- oueal iJlud fuifum , illjivc dcor- Jtrnlennr pnettn» , fcd nntimt Hoo*dcorfum , quod fupcr leiram dico quOS Priuci,.;. ..l.u.ilir.LEu!:; :. c IIH vi.ltuu... , .tiirra.:! [j.lill H.iri a.i:\-j:i:;;n Hr.r-.r. cr.ir.l . irl r.i- o.LLlir , r,.i-i .'rimia lu.1 corpoia ab flris u;iioc li:,;>um , ornne conlo- nclhcie ciicumfulo impuiTa icndunt. nim, i^ir.iL-.irr.q i; :'r:ni,ni iji; ■.'ilii^ , llijm C01pjru.il corutLiin , qucru, ar.j.ic li-.iilimii.i ... 1:1. :.,-■;,■:!,: ii . fjnjje 1.-11 t.->r:/ioi jp-;::..:u , ;:-- Scd qi™l raaiimi hic noian- pendiculuai non oblique Fcn vdm d.im t.r , ];i.i i.Jim , cjm vciil non miB ; prjclcim ob ci.n ip.Jii r:.- 1 trc.icn.J^ njii.jc l:j;i cjqmi;:!ius r;,j;ic.:i , ]ji .11 mj:::. i:i:i:.i:j ..!i Itlraherc iubpuclciiu , t]liu iwrtrjiil Epicuro ilRJIj no.i i>;i.!i: c.f: ■ fim ( tar. ) t .gdniam JSvi profequendum , vil fugicfidum , itt feramvr , «t a wRl tai extema not ad id determinitri fentiamus . Sei per hooi attribumm , niliil hbertatis , nuilum aftum itv •*roluorate videre liccc . Sei) illud quod conftituit libcrta- tem volumalis eft indiffercmia , pcr quam ad untim ma- ■gis , quam ad alium attum aflirmaniii , vei negandi , leu prolcctuendi , vel fngiendi , fe determinat ' . Per hanc indificrentiam. voluntas cxercec eleclionem , quae vere aflivam illam r.onffituit ftrema fpccics ,. cum pcrindc fir ac , indiShrcntia ad bo- num , & maium -, qtiamquaro in infimo gradu , qua ni. hitium voltlntas imperiefU fuani exercet libertatem , at- tamenyquia mentibus creatis eft potiffima , fibi per an- tonomafiam indifferentiae rramen adfcivit ; unde ejus ufu propterea fcholae ad exprimeridam Dei libertatem abifi- nrnlia : huitE motus obli-jijiia» i Ilrm vidcii potcft in omnibus obje- K.ri ■:i:ni.[ myflcrii a Lucielio Rc- Oionib^ , ■|'.-ac imlirac li.ici my:lt- ]:■>■■.;. Hve ]'i.-.vi.'rnri.ic lubrnr.ata, ri;: tiiint , ciu. ijlilaro iirpi, y.rK- ncii.-T intellinenliiin noftrjm eice- reiru, quod noftram fiiporalionem •Imil , led eiplane oppcmuntur. tn lii , ei aliud ai libiira) invcnimn ("•">, nent ■ Ideocjue videndum cur haec indiffjrentiac fpeciei Deo. aptari non poflit , nulk ex re unen ejus perlttlif- iima hbenate immintita . Deus igicnr , ut perfe£tiffimus , perfefliffiBH adhuc fupta illam omniuin rnentium creatarurii debet efle fu li- Nam quod attinet ad affirmandum , cum id nitatur vero ut a nobis crcditur , quamvis multoties non ule , fed ftlfum fit , quod reddit noftram indifferentiam non fir- mam , & ideo imperfeilam ; nam cum falfum inveni- tur iliud , cui primo , uti veto a nobis habito aflentie- , cogamur . Sed in Deo curn fit ipfe au£lor veri, , & fdeo de ipib non judicet , cum ipfe iliud iuftineat , ixab tale reddat , quanto perfe&iilima debet clTe ejus libertas , quae cum cogi non poffit a melioti eiamine ad le inverien- dam , a pura iua volunrate dcpendet . l. ■ i Circa amorem , feu defideriura , quod eft alterum volun- latis attributum , hunc fic perfecHffiinurn in Deo confi- derare debemus , ut diverfae a noltro naturae illum co- gnolcere fateamur . Nam cum Deus fit Cisator , & Con- fer- opus e!i fubjiccrc , gmxl scrj ipfi dum prc.mirfLOiic.rTi 1 Chriflo ti fi- Taliom CDDtmilim , iino Djipofiium tLiin , uti pcrpcrub dunirurac coil- ctfcc . (crvanda iuir . Tum cciim pcccAli Quod c^n pecniiiri nwdo ifl graviutcn: i pr.iclms dc.ii.|..c c.|.nt a:ii:; . : i ii.l;:i..:uir.:i , yi. l- s:> F.m- 111, .:,..•: ii. l::.i; auimac , in eu|io ru,:,n:i oslltis myllcriis fiunr , ali- percjuiiitinrc Ttiniu:iIIL':ir , q':ilu; ;;',., n,i.[;;i uivl.-i f XVI. ) fervator rerum HUs" vult ad eas fuftintndas ; nos , ,ut ah rilis , fuftineamur , & fulgiamur ; in iplo non elt defi- dcrinm , fed vera volitio , vcrus amor , cum quo omnes res ad fe inclinat , ut ilias luftcntct ; in nobis niliil aliud eif , qnam defideiiura , appctitus , inclinatio ver- fus rcs ad inveniendum in illis fulcimen , quod nos lu- ftineat . l Quod ut melius expllcernus , confiderandum nobis eft , quod omne Ens cogitans cum dcbeat neceifarii per (uam effentiam habere intellcilum , & voluntatem , elt de ne- celTitate fuae eftcntiae , quod prima operatio lui intelle- flus iit femetipfum , vel ialtcm propriam exiftentiam cc- gnofccre , ut prima , & neceflaria operatio fuae volunta T tis lit amor ere» femetipfum . Deus ergo cum fit Ens cogitan; , imo mens fupretna perfe- cliffima , debet etiam perfctliffune feipium cognokere , uti etiam feipfura amare . Cum ipfe fit perfectiflimus , immenfus , infinitus , a .fe & ab alia nulla re depen- dens , fuus amor erga feipfum debet ab ipfo praeferri amori omnium creaturarum . Et ita Dcus non poteft cou- ftituere -ultimum finem fui amoris qualerncumque rem creatam , fcd feraetipfum folum . E' conveifo omnis mens creata , quamvis nofcere , & ama- re femetipfam , haud tamen femeripfam Bltimum finem lui amoris facere debet , qula voluntati in fuis inclinacionibus fequendum intelleflum eft fupgerentem fihi fuinmum Ens, a quo ipfa mens crcata fuit , Sc in omni momento confer- vatur . Itaque intelleflus fic voluntati obje£him praebet, ut defideriorum ejus fui amoris etiam confiderati uti proprii , h. e. erga feipfam mentem , illud ultimus elTe de- beat finis . Nam veri proprii , vcrique lui utilis caula ferri debeat ad faciendum Inum ultimum fincm , ad aman- dnm fuper omnia , etiam fupra femetipfam , illud Ens , quod non folum ipfam creavit , & continuft couietvat , fed quod folum in omni momento fn capax inilinendi tam j L'.- 1 n t : :"J L"; Gi ( im ) ' eam , & expler.di fui dertderia , quae nullum Ens crea- tum , neque proprium fmim nunquam impk-te , & iiiiti- tiere poteft . Hoc ergo erit verus fui proprius amor , eilque omni memi creatae habendus , ut voluntas lumi- ni intelleitus innixa operetur . Sed fi voluntas non iequendo lumert intelleflus cemere ruat ad faciendura femetipium ultimum finem fui amoris , ne- que hoc confequetur . Nam voluntas non poterit fe com- pefcere , non poterit acquieicere in ilio iolo objeflo . Etenim mentes creatae debent fe cognolcere ut finitas , & ideo terminatas , & deficientes ; ifta cognitio elt ita ab ipfis inleparabilis , ut etiam invitae debeant illam femper habere , cum fit propriae eflenriae , & naturae. In ipfarum termino igiiur iitae mentes , relpicientes pro- priam deficientiam , hoo cfl: proprium niliil , ifte abifliis nihili , Ulas horrore perfundit , uti illarum effe deltruens. Itaque ne ad iliud barathrum ruat , alio Enti uiniten- dum eft illi , a quo illud vacuum nihili ab ipfa infemec fugiium , repleatur , repareturque . Et ita hoc aliud effe, 8c non ampfius rpfa , erit terminus fuae voluntatis . Sed iftud «fie cum non fic iilud fummum , infinitum Ens , a quo ipfa mens femet averterat , erit atiud Ens crci. tum ; fed poftea agnolcens in illo eundem terminum , 8; ideo idem illud tam exofum nihil ab illa in femetipla effugitqm , eft illi opus , ut ad aljud Ens creatum , cui innttatur , tranfeat ; in quo cum ei accidat idem , quod in primo , tranfit ad aliud . Ec ita objefta voluntatis femper commutabuntur , ea minime inveniente ilhim nl- timum finem , qui debeai illi fuum fulcrum , iuamque quietem praebere . Ideo mundanae tes nunqtiam expfent noilras cupiditates . Ideo Aiexander poft acquiiinim pe- ne totum oibem terrarum , querebatur tantos mun- dos iuperefle , in quos.fuum imperium extendere non pofier . Ifte ccecus amor mentis erga feipfam , ifte impetus volun- C tatie. Oigitized By Cooglc f xviir. tatis faciendi feipfam uliimum finem fui ipfius , eft fom, origo mali , iui6 omne malum , quod fit in mundo ; Nam cum Detts lit fupremum , infinitum bonum , jpfe fiw lus potell explcre defiderium voluntatis crealae , qtiae in illo Iblo poteft invenire fuum firmum , Bc perpetuuni fukrum . Nam cauia appeientiae boni in omni volunta- : te eft , quod meni creata fentiens in femetipfa fuam deficientiam , fuum terminum , nittlur , ut fupra duSum 1 eft , fuper aliud Ens , qtiod illa credit pofle iftam fuam. dcficicntiaui fupplere , Sc ideo cfle ipfi bonum . Sed quait- do voluntas Entc creato nititur f ut fuo ultimo fine , Sc fic ut fiio fummo bono , cum illud aplum ad fe fu- ftinendam non inveniat , jam non erit fuum bonum . Hoc cns ergo , qttamquam bonitm in femetipfo , refpeitu VoliuiUtis erit malum , quu ab ipfa ufus iftius Enlii perverfus fuit . Et ita ifta voluntas erit auctor mali , qttod ut a fe fola pioficifcens , comra ipfam Iblam habet luum efleftum , & refpeclu ipfius erit malum , ut infra Ei diftis vidcrc licct . Primum Dcum non eiTe suflorem mali , fed illam volumatem creatam , quae ufutn boni pervertit tota penitus adhaerens illi bono ( h. e. finito ) quod illam fuftinert non poteft . Et hic eit notandum quam gravis , quam ingrata erga Deum fit ifta perver* fio voluniatis creatac , quae Cum a Dco creata fit tan- tae extenlionis , taniae amplitudinis , ut quafi «nmenfi- tatem Dei aliquo modo adumbret ( ut fupra vidimus ) , & hacc gralia illi concefla , ut fua vi , iiia amplitudine fuperans omnes res creatas , ad fuum faftorem , qui fo- lus tamam cjus vim cupiendi potcft explere , 8c iic in illo qiiiefcere , ad fc fuftentandam fe volvat ; rantam fuam vitn , lantum conaltim in nihilum creatttrarum ve- lit difperdere , unde fine vi , finc vigore , & in nihilum praecipitaiam fe invcniet . II. Deum niliilomiuus efie infittiti libeium , qua.mquaiji auflor auQor mali non 'fit , nec .efie paflit . Nam cum il- h indifferenlia mcntium creatarum ad bonum , & ma- Ium ( quae maxima in illis habetur , non confiftat , niii in iaciendo ultimuni finein lui amoris , vel Deum , quod - eft bonum creaturae , vel fcmeiiplas , quod efl malum. In Deo ntione dignitatis objeiti , h. e. ipliufmei Dei ) illi duo aBus tam oppofiii in crcaturis , h. e. faciendi ultimum finem Deuiu , 8t fe ipfas , dico in Deo funt uaus , & idem aclm . Et ideo in hoc aflu non poieft dici Dcum piivatum induTerenlia , led indiflcremiac in hoc ailu non efle locum. $ cura non duo , fed unus fit , vel fii unus , qui duos creaturae aclus comprehendit . III. cum indifferentia , & ideo libertas mcntis crearac drca bonum , 5: malum iit inter duos aclus , lcilicec amotis Dei , &: fui fuper omnii , Si ifta mens a Dco cogeretur amare. Deum , jam non elTet indiflerens , & idea non libera , quod comra naturam fuae voluntatis foret , itaut ifta polentia in illa dcftnieretur , & ita nul- Iik amor in illa , neque fui ipfius relinquerelur . Elfi in mcntibus beatis valuntas non poteft a fummo bono fcjungi , hoc evenit , quia quando in illa erat libenai indiffercntiae , hoc eft inhaerendi Dco , vel fibimciipfi, ut uliimo fini , cum Deo inhaererc ipla volucrit , quo- modo poflet ab ipfo amplius feparari ? Illa in aclu indif- iercntiae cum elTet in pcrfefto aequilibrio , voluii lancem fui adlus verfus Dcum pcndere , idco quomodo amplius poterit in aliam pariera illam. defleilere ? In ifto aflu illa cum fe a lumine intelleclus duci fiverit , in Dea in- venerit illud forlc , illud infinitum objcilum fuomm de- fidcriQnim , quod femper , & continuo illam fuffentabit in fua deficientia , quam uti tcrminata , debet femper in femetipfa fentire . Ipfa voluntas indefincnler fovebit fuum proprium araorera in ifla eleclione , fibi corapla- cens in illa , non obftinationc , fed conilantia quia per- jetui videt ulile Sc bonum fibi ab illa pervenicns . Et (XX.) quis poterit unquam rumpere iflam catcnam utilis , & boni , quae mens continub experitur ab ifla fua tam re- £la tam rationi confentanea inliaefione ! X' converfo C voiuntas in ftatu fuae indifferentiac lancem fuae inclinatitmis , crga femetipfam pendere fecinet , fa- ciendo femetipfam ftium ultimum finem , unde fumet i[- la auxilium ad refurgendum , ut fummo bono inhae* Tota fua vis ab ipfa in ifta dejeflione eft collocata , jam fubfedit , unde ergo eliciet illa iftud auxilium ? Imo ma- gis , magifque eruet l femetipfa novos impulfus ad iflam luam ruinam . Nam idem impetus proprii amoris caeci, Ali ; bilem fuggeret , & iu illa diltraila inter dcliderium fuae obftinationis , & judicium tiii intelleetus negantis pofftbi- litatem iftius tui defiderii , cogiiur uno eodemque a£lu negare , quod appetit . Inter quos duos tam oppoiitos airus ipfa voluntas magis magilque fc , & fuam hberta- tem imtninuet , itno in nihilum reducet . Ita Lucifer in fuo illo Ponim fedem menm in Aqailane , & ero fimilis Aliijfimo , dico in iilo fuo primo a£lu , cum amorem erga leipluin a proprio fenfu interno , qui ni- hil , nili lemeripfum illt fbggerere poterat , & non at> inrclleflu , qui exccllcnriam Dei ilii demonftrabat , fe duci maluiffet . ab ifto primo a£lu orta elt ilLi in lecuri- do a£tu obftinario fultincndi , quod in primo a£tu elege- rat , quac quamquam lumen intelleEtus viciffer , non ideo iftud definit mentem Luciferi continuo vellicare ofteii- dendo illi excellcntiam Dei fupra ipfam , & idco illam fimilirudinem effc impoflibilem ; & quia Lucifer illum fe- qui noluit , illud lumen non amplius illi ad confolatio- nem , & gaudium ( ut mqnribus beatis ) inferviet , fed ad illius delperationem , 8t odium contra Deum augen. dum , Sc idt-5 fua voluntas femper rorta , fempcr diftta- fta , unde fua libertas coafla , in fervitutcm redafta a propria obllinatione invenietur . Sed iltud exempium Luciferi nos ducir ad aliam demonflra- tionem necdfiratis indifferentiae in meniibus creatis . Natn. cum ulqne adhuc ifla neceffitas vila fuerit in natura vo- luntatis , feu libertatis ipfius mentis , iine qua jam mens elfe defineret . In praelens videre licet confirmationcin iftius necelfariae indilferentiae in magis antiqua , magis indubitabili , magis autentica omnium Hiltoriarum , quae in toto orbe confeftae fuerint , dico in noftra lacra Scri- ptura , quae nos docet Dum nullam mentem fine hac indiffcrentia crcavilfe . Nam puri Ipiritus , ut Angeli , Pc Dosmones , habuerunt primum Itatum iltius uiiUll-- remiae , per quara illi fummo bono , itti fibimetipfis tan- ( XXII. ) tantum adhiefenuit . Iia etiam animae duormn noflro- nim Promparentum , in primo atlu illarum creationis ame primum illanim peccatuin . Et fi poft peccatum iiaec indifferentia qua parte ver°it ad bonum h. e. ad Dco inhaerendum in ipfis , ut in Lucifero , 8: malis An- gelis , extindla non fuit , tam debilis , tam vulnerata in ipfis remanfit , ut fine aiutilio gratiae repatatricis ad Deum afliirgere nunquam poffet , ut clarius infct videbi- tur . Quod faclum tam conflans , tam generale circa in- difieremiam in omnibus mcntibus creatis , etiam demon- ftrabit 3 poftetioti , talcm indiflerentiam h. e. ad bo- num , 8t tnaltim efle de natuta , & eflentia mentis crea- tae , itaut illi adimi , mfl a lemetipfa , non pofiit . Nam cum Deus fit autlor naturae , quando videiaus aliquod attributuin femper , & iuvariabiliter affinum alicui rei , crcdere debemus illud efle infcparabile ab ipfxufmet tei natuta , & effentia . Eifi in anima Chrifli ifla indiffetcniia ad malum locum non habuit , ftiic in caufa illa arfliffima unio Hypofta- tica ad quam a Divino Y«fc-> «™ femetipfb fuit a & fumpta , per quam primus aflus amons erga icmetiplam, ab illo erg» Deum non potuit (ejungi ■ De praefenti ftatu mentium humana- rum , feu animarum . , COnfiderando mentes in femetipfis , jam vidimus fu- prcmam mentem perfedtilfime liberam manerc , quam- vis indifferentii ad malum in illa locum habere non poflit , cum idem aftus amandi fcmetiplam fupet omnia, in tjuo omne malum confiftit in illa iuptcma mentc flt pcrfeflifiimum bonum . Vidimus ctiam mentem crcatam non potuiffe creari fine indifferentia ad amandum fcmcripfam iiiper Deum m ■ fuo ( xxin. ) fuo prlmo a£!u a feipfa elicito , nam per hoc deftru£U foiflet . Ui etiam iftae ntentes cum in primo aclu ad amandum. fuum Creatorem accefiilfent , quamquam in Aiiibus le- quentibus ab ifto amore non potuiifent recedere , non ideo minus libera: , imo magis , quam in primo Actu il- larum tam urilis Eleftionis remanenc . Supereft ut Mentes Corparibus addiitas hoc eft animas , ut in praefenti noftro ftatu eas efle experimuf , exami- Omnibus notum Indifferentiam noftrae voluntatis, qua par- te ad bonum inclinare fe deberet , in nobis lumme de- bilitatam , & infirmam , & e contra qua parte Bd ma. luin tendit ut alterius viftricem experiri . Omnes Infi- deles , omnes Ethnici in hoc cum nobis confcntiunt , per omnium ora volitat , illud querulum Axioma Vide» nttliora proboqae , detcrmrii fcquor . Huic noftrae infelicita- ti , etiam adiungitur illa infitmitatum noftri corporis, per quas anima noftra infinilis ienfibilibus aflli£tionibus quo- tidie fubici ie experitur. Inter muita dcliramenta ad encogilandam eaufam hujufce duplicis infelicitatis animae noltrae , duo videntur in la- pientibus Mundi magis viguiife . Untim , eft illa hypothefis Mctcmpficofis ad lubitum Ibm- niata, cui caeca fidc crcdcnduio (bret , dico eaeca , ijuia jfta fldcs fnper nullam antiquam non interruplam , 8; tonftamem traditionem fundarctur . Cui addas iftam hypoihcfim mutlis infolubihbuj diflicultatibus obnoxiam efle . Nam ii Deus noftras animas in poenam Pcccato- rum carceri noftrorum corponim addrxuTel, quac iplac in alio Ideali Mundo ( ut iila vull hypothtiis ) commifif- fcnt . Pcr hanc pocnam iilis infli£iam Dcus illas poluil- fet in ftatu , jn quo magis , quam in primo ad com- mittenda peccata obnoxiae foreiit . Quod effer facere Dcum auilorem mali . Et fi illae animae in illo primo ( jtsrv. ) ipranim mundo in malum ceciderunt , quamquam tnnc non adhuc gravatae non debiles effeflae a praefenti no. ftro corpore , quomodo i!Hs pofiibile foret ab illo malo reliirgere poitquam illi primae earum maliiiae ifte novus obtx adiiceretur > Secu:idum deliramentum primo longe abfurdius , efl illa impia nequifltma , fubdola hypothefis Manichaeorum , per quaro Antideum neicio quem malum , Deo vero op- ponunt , ita ut himc ut boni , illum ut mali auftorem eltinnere velint . In qua hypathefi praeter ablurditatem ficlionis in prima notatam videre licet illam ineptam ad caulam noftrae inieiicitans cxplicandam . Nam fi Dcui bonus non potuit compefcere mala ab illo malo Deo in nobis produfla , debebat potius fe ablrinere a nos crean- do ne pennitreret facluram fuam ab alio difiormari . Et fi mentium crcatarum aliae beatae, 8: ideo totae bonae, in totum feltces , aliae damnatae , & ideo totae malae , totae infelices efTeftae , in illorum hypothefi , nuncma- tum viciffe bonum conlequi oporteret . Haec viciffitudo dominii , quam' fit abfurda , quam oppofita naturae & EITcntiae Divinae , quifquis viilere potcft . Sed ineptiae iilius hypothcfis , cum & dofliffimis viris maxime a San- to Auguilino jam explofae fuerint , non cft noftrum in illis immorari . Eo magis , quod illius dcfenlores eam dLfcinleie parvi pendunc , fcd illorum conatus eft ad la- befiffandam veram caufam noftrarum infelicitatum , quae a prava noftra voluniate tantum ortum habucre , nam humana fupcrbia dum a fe amoliri caufam mali nititur, ExpiJfis ergo tam male alfutis fiftionibus circa caufam mali , & ideo nofirarum infclicitatum , oportct veratn oltendere . Ad Iioc facicndum uti ad omne vemm in materia fa£K eruendum oportet, rejeflis omnibus Hypoiliefiuus , omni- buc humanis " hgmentis , fadlum iplum cxaminare ; & Olgiiiztffl D/ Google quii omne faflurn a catena alioruni faclonim dependet; opus elt iftam catenaro profequi , ut ad principium , & idci ad caulam iftius iafli perveniamus . Catenam fa- ilorum eandem efle ac illorum Hiiloriam , liquet . Fa- itum ergo eft , nos homines illis duplicibus infeliciiati- bus obnoxios nalci ; ab Hiftoria ergo nortrae generatio- nis , caulam hujus fa£ii eruere nos oportet. Hanc Hiftoriam nulla natio , nulla tecta , nulla religio ; tam antiquam , tam authenticam , iam non interruptam, uti noitra , poffidet ; ad eam igitur nobis opus eft ut recurramus , ut in illa principium noftrae generationis , & ab illo caulam noftroruin malorum difcere poflimus . Et quis tam vecors , tam mente captus , iftius Hifto- liae fidem in dubium revocare poflec : Imperia Afliro- rum , Medorum , Perfarum , cum iuis legibus , annalt- faus , religione , perierunc . Sola noftra Hiftoria ab ori- gine Mundi ufque ad nos , inta£ta , inalterata , non in- tcrrupta in noltris iacris Libris a Populo Judaico lerva- tis , pervenit ; quorum conlervatio ottendit ipios , ut a Deo nobis diSatoa , ita at> ipio per fuam Omnipoten- tiam fupra omnem comunem rerum viciilitudinem nobis fervaros fuifle . Nam quomodo potiiuTet populus totiei in duriifimam fcrvitutem tedaiius , cui facra tocies in- terdicta , femper omnibus nacionibus defpeflui , numquam aliis imperans , eujus. civin* , & jemplum in q>io> omnia lua Archivia , omnts Gencalogiac , oninia afla authentica , omnia licra lervabaniLir , totics diruta a fun- mentis , & flammis mandata fucrit . Dico quomodo po- tuiilet ifte populus fine ipeciali Dei auxilio iuos facros libros , luos annales iupra omnes triumphantes nationes, quae omnes fuas traditiones ut dixi , amilerunt , folus iervare ? Ec poftea ab eo ipfo , quaraquam invito, nobis perventi , ne cui in mentem cadere polfit illos a nobis fiflas , cum illorum depofitarius fuerit idetn. ule populus tam nobis inimicus t Sc infenfus. ( XXVI. ) Iftj Hiftoriae ergo, , antiquae ut Mundus , nobis pervcit- tac per cotubnrem , & numquam, inierruptam traditio. nem per totun» curfum annonun fex mille , firmiffime' vidctur irmixa fides > quae ei praeftari debct ; co ma- gis , quod nullum abturdum continet , & mirabili paten- mmc moiio omnem nodum hujui jacti folvat > & ex- Ab ifta ergo. doccmur , Dcum poft creatum univerfum Mundum , creafle Adamum ad imaginem , & firoilitu- dinem liiam , uti & Evam illius uiorem . Subieciffe illi omnem terram cum fuis viventibus.. Pofuifie eos »» amacniGimo Pomario , ut ejus fnitlibus. vefcerentur . Ve- taffe iUis unanl iblam arborem , ne de ejus fiuttibus co- jnederent . Et quja erant ad imaginem , & fimiliiudmem fuam , Sc univerlae Terrae mandare debcbant , cos re- Sos , & fine ullo malo , neque defeflu animae vel cor- poris creavit , Bc ideo nudi vivebant fine ulla embefcen- tia , nam in illis non erat malum , neque corporis de- fcflus , de quo erubefccre potuiffent ■ Diabolus feduxit Evam ut coraederet de illo VEiiiii-'» 1 ^**-! f"SB"en- do ab illo fcieniiam boni , & mali eam haberc jatuuTc, & ideo Deo aequalem evadcrc : Eritts fism Dii fiiintct bmum , & mdum . Illa poft comefum fruclum , indu. xit Adanj ut idem facerct ; fhtim poit illam mfraflio- nem diviui praeccpti , erupir in illis crubefcentia fuac nu- dii.itis , & ideo ambo fibi feceruiit ptri^oinata t foliis irbornro aii tegendum fua pudendl , In -|»«iam illorum deliai , hoc clt mali , Deui ejecit eos ex illo amaeno Pomario , & praedixit illis omnes labores , & mortem, quic ab ipfo deliflo cis fuperventura erant . £x hac ..hifloria fuuus piincipio noftri far-ri Codicis fcripta , Sc lucideutius in aliis cjuldem libri locis explicata , confi- derare oportct ; quoil illnd «ririj fnut Dii , cujus blan- ilitiis aCL-ili tlli nofiri 1'rotoparenies , a creatione recen- tes , malum in Mundum intrufeie ; nihil aliud fiiit , f xxvn. ) quim cortfufio ideae Creatoris cum illa creaturae , ficut ipft eianc ■ Nam memi Adami ex nihilo erutae , exer- cendo intelleftum , ideae primura obviae fuerunt illae , fui ipfiui nempe , & Dei . Ulius , quia corjfria crat ; hujus " nedum propter confcientiam , quae cominui ei fuam pro- priam deficientiam fuadebat , ideoq; illatn animadvercc- bat ut repraefenrantem eum , qut ipfam creare , quo- tidieqUe confervare pottiiifel ; fed etiam in primo [uae creatiunis moniento , clari , explicite , ac dire£[(: intclle- flum cognoviffe Deum , utpote ab illo perfcfla ratione praeditum immediate creatum . Exercendo poftea volun- rstera , primus a£tus , nulli dubium , qiun fuerit illa naiuralis propenfio trga femetipfum five amor proprius cuique menti infitus . Ifla ergo voiuntas , fivc ilte amor propiius , eodem tempote quo fe exeruit , has duas ideas , quibus innici potuifiet , ab intclkau habuit , Vo- luntas veri , cum in hoc fulcimine regi debuiflct a vc- n unione quam tnier fe hae duae ideae habebant , ab ilk fcjlicet neceffariae dependeniiae crcatucac a fu- prenlo faclore , in «jh» fuum reperiffet verum fulcruia ( quia femeiipfura amando , eo magis Creatorcm fuum, atque Confervatorem quis diiigere debet ) temere utram- que conjurixit , ac fi effeni ejufdem naturac , 8c iden- titatis . Et hoc pafto creatura fibi blandiens , Deum pot, fe'fWri.fe «edrdk . - - En igitur primui error in Mundo , 8c una fimu!" ongo pec- cati ; itaut difcerni nequeat , uter primum fibi vindicct iocum , alteriui cum alter caula fuit . Nam hinc dici poteft , amorera proprium f_fle , qui halce duas ideai lila falfa ur.ionc , uuaoi t tcntiam cognofccndam , ac ei veluti noftrorum deflde- riorom iini innitendum , in fuperbiam a nobis veriitur illam , ut ea folum obleflemur , eague ut aliis ingcnio praeftantes videamur. Sha- ( XXXI. J Suiroe (*) mari magno tutbantibus tcqxats ■eenrit E tcrra magttum altcriui jpctlarc labarem/ Non q:iia uexari quemquam eft jutfnda noluptat , Scd, quihm ipfc malis carcas, quia. cernere Juave tjt, Cortcupifccntia ticiilurum. potdl ilici rivus antecedetitrs, im- ptlkn; nos v.tnit.ttt: d!c fcienies ioiinm & malum , ut formcmus icilicet ilhs fitlliis , atqne pemiciofas fcicntias vcluti M*;;iam , Sortikgia , Altrologiam , quam Judicia. rijm appdlanr , Divinationcm &C Sc illas vamflimas Alchimiae, virgukte divinatoriae Stc. quibus addi poflent etiam illae invdiigariones, & inventa ordinis, quo Deus creavit , rcgitque Mundum ; & eorum qua; iunt in Lu- na , Jovc , Saturno , aliilqne Flanens ; qnid fint Come- tic , qnid Elementa , & alias htijulmodi inancs curiofi- tatcs, dc tjtiibus jnre Xenoplion (li) Socratis nominc, dicit: Isidcm eir:.m { ktino cnim fakcm Icrmone brcvitatis cauf» verba ejtrs whibco ) qui lie rerum omnium itatura folHci. %"^Tc^^^Vl^Ju 'fcVpt 'Z vsrt , nlis ntba untquam' movert : bts emnia tum ortri, tum intcrire ; aliis nibil umquam , ncc ottsm , ncc interU ti. Praeierca de his illud quoquc confidersbat , utrum pc- rinde se illi , qui rcs bumanas difcunt arbitrantur hoe quod didicere , lum fibi tum aliis , ~ quibufiumque velint , fe fa. — fic & illi, qui res drvittas (--—'- fe , po/lca quam cognoverint , quibm r. fingula fiant , cffciluras ubivelini, -j jperenr , que babcitnt fcire tantum, qua patlo reiutn hujvfmoii fin- '£ fimilia . An e/ufmodi quiddam ne quidem jperent , fa cmpirum ■vkijfitudtnes , aliaque , fi quo fii opus , l ' ' n jperenr . gulas fi.mt, De illis ignur qui haec traiiarent , bujufmodi profcrcbat . Talis (*) Lucnt.lib. ...dcRcr.Niltir. (l>) Lib. i. Mctuor;LliiiULQ £tlit- PjriGen. Jolittnd^ Lcuticbvii Amctlttrni. f xxxn ) Talis concupifcentii pfaetere» nos aJ avaritiam impellir, cupiendo per ipfam divitias , & quam raaxime poflu- mus , boria hujus Mundl , quac ne quidem defideiium noflnim explent. . Concupifcentia vero camis, cft illa inhaefio fenfibus exter- nis , qoi perpetui mentem noflram trahunt ad volupta- tes , Sl oble£lamenta Guftus , Odoratus , Auditus , ac raagis ad ea , quae proprie carnis dictuitur , quinquc denique fcnfuum cotporij . Qui haud mali ob ufum , *■ quo- a Deo nobis donati luere ; licuti ne quidem mala I efiet voluplas , quam ab ipfis experimur , fi eam ulti. mum nollnim finem tion emceremus . Ac quia ipfi pofl: Adami lapfiim , non amplius intelleflus luraine , quod obfcurarunt , reguntur , nos fuis voluptatibus folum oc- cupandos impcllunt . Explicita mortali concupifcentia in Adamo relifla poil pec- catum , fupcrell nunc videndum , quomodo ab co ad nos omnei permanaverit , ac una fimul cum ipfa , in- firmitates, dolotes, univetfae dcnique corpo/eac aflliftio- Ad hoc infpiciendum , nullus conatus , oulla demonliratio opus cfict , cum in omnibus cafibus peculiaribus expe- riamur , fateamurque . Nam fi vivere inordinate , in temperanter , difiblute , alicui pedagrsm attnlerit , qui motbus articularis inde ab eo ad ejus poftcros ttan- lierit , hujufmodi tranfitum in dubiom non vocamus , nec admiramur , fcd ftatim ejus , ut morbi haereditarii, necefiitatcm agnolcimus . Idem contingit in calculorum morbo , peeloris , venereo &c Quoad vitia vero , ieu mala mentis ut funt concupifcentiae , quot gcntilitia in Familiis lempcr liabita fuere , Sc nunc habcntur } Qait- diorum afperitas , Tarquiniorum fupcrbia in omnibus in- notelcunt Hiiloriis ; fcd quid plura? nd integtas ufque Nationcs pcrmanare . Cui non patet Graeconun infideli- tas , Punkorum pcrfidia , Afianorum moUitiei ; & de pravo (' XXXIII. ) pravo Creterdium ingcnio , illt Pocu a S. Paulo citanw, cicn : Crtttnfei mtndatti , vSntrtl pigri , mtUe ttftitt . Quid igitur mifum G dcpravaiu noitrorum P.-atoparcniura menubus , carponbufque , ad nos omnci eorum nula , um mcntis , / GfJoglc. f XXXV, ) hujus inordlhationis illos puderet , camque contexsrerit. Exindc prima defeclio proprii corporis ab iplis Piui;e- nitoribus . Quae lamen longe major in gentr.ubriis dIi- lervatur adlu , qui tanta corporis perturbalione fii , & ab eo vehemeniius ad animam tranfit , ut eam tunc quafi phrencticam coniiderare . licet . Unde dnplex illa perturbaiio , nempe corporis , & aniniae efiecit , ut De- mocritus , Hyppocrates , Galenus , omncfque tam vete- res , quam recentiores Medici , hunc ailum , geneialcm convulfionem , & Epilepfiam appellavcrint . Et Alexan- der per hunc a£lum , luae htimanitalis infirmitatem no- fcere fatebatur - Cum per hunc atlum igitur ita perturbatum , ita incom- pofitum , poft peccatum generaius fit homo , quid mi- rum fi. ejus corpus necefiano corrupium nafci debuiffet l Hanc concupifcentiam per generationis aftum nobis indi- tam , Nutrices in pueris magis confirmant , adaugent- que iliis lafcivis bafiis , a quibus eoncupifcentia camis teneliulae aetati vehementer imprimiiur ; illis in parie- tem puliationibus , & in quodvis aliud corpus , undc matum fenfit infans , vindjitae fpiritus in eo alitur : aliis quibufqtie modis , per quos Magifter meus Grego- rius Caroprefius , omnibus leprem peccatis rnortalibus eorum mentem imbui , oitendebat . Exafta vero pueritia , omncs , qui nos circumftant , quid aliud agunt , & couamur , nifi 111 nobis concupilcentiam magis , magifque incendere ? Datur nobili puero bonus Reaor , fed ifte eritunus inter tot , tantofque alios , qui defttuent , quod ipfe aedifica- re vellet . Et mhilominus ifte bonus Keflor , quid in eum boni inftillabit :' Urb.initates , honorii ftimulos , omne denique mundanum bonnm ; led ncmo enm allo- quitur de quaerendo vcro bono , nempe Deo , pro fua- E Z Rtfpon- ( xxxvr, ) Refponfo tribus Baelii difficultatibui. POftquam praefenteni noftrarum raentium eorporumque flaium agnovimus , & exinde veram cauiam infirmi- tatis noftrae volunratis ad bonum , tum fuae inclina- tionis ad malum , aliarum duarum Baelianarum difficul- tatum contra divinam providentiam , vanitatem often- demus . Cur fcilicer Deus creavit eos , qui damnari de- beant ? Et cur poenac reproborum aeternae ! Qiiibus ut refpondeamus , etiam ejus tertiam qurrimoniam adiungemus , hoc eif . Quare nos impeccabiles non crea- Verit: Cujus futiliias , quamquam alibi oftendimus , hic tamen , eam aliis adneclendo , eo ntagis patebit . Quod ad hanc igitur , videlieet : Quare Deus nos pecca- biles creaverit ? exclamare cogimur . O fuperbia huma- na in quam demiflionem , in quantam abjeftionem te- ipfam redigis I Tu in illo trlth ficut Dii , Deus eSe vo- tebas , 8c nunc in viLem nuierinc conditionem te in- tuere coniendis quo luam pravitatem excufes . Ergo nec libi eleflio nec voluntas eife velles , fed inflar purae machinae abique principio in te , & ex temetipfa , ope- randi ? Quod ad alteram , cur Deus nimirum creaflet te , qui damnandus ens ? En aliam abjeflionem prima viliorera , fcilicet velle ex nihilo non eduftum fuifle ; cum ultimum omnium viluTimum fit non efle . Sed elto tihi minus malum non fuifle. Ergo tu Dei pr.id;iu«i:im irtro ! t -i„jrj ea parte tanium aifeftas , ut ei infultes. ? Sed cur non ufquequaque ? Deus enim quoque praeviderat fore te illum , qui lua fola voluntate damnari voluiffes, ejus munera , omnefque graiias refpuendo . Ergo cur Deus in nihilum te relinqueret , quem ctiminofum , Ibntem- que in fua mente viJtbat , ideoque illa , quam tu gnt- tiam credis , indignum ? Hoc non crat infortunium , ( XXXVII. ) 3uod ttbi aliunJe venllTct , fed illud a temetipfo par»; i , ac tutc ipfe voluilii . Sed ut tertia evanefcat objcclio quoad poenaruro aetemi- tatem , ac pariter ut penitus concludatur reiponfio hifce tribus querdis , quas ranrum reprobus aliquis in me- dium' proferret : Demas Deum ufque eo defcendere f ut huic rationcm fuam probaret , ac propterea ei di- Quod ego te impeccabitem non creaverim quereris: id pe- rinde elTet , ac fi tuie voluntaiis me finem uliimum fa- ceres : peccatura vero temetipfum . Si igitur ribi jam adulierium aliquod commiffuro dixiflcm , ui me tuorum defideriorum , Sc non re ipfum , uliimum finem faceres, negafies utique , pravam illam tuam concupifcentiam fe- cuturus . Quod & reipfa probafti , quia ego debitura , imo veram utilitaiem tuam in faciendo me ultimum tuum finem , & non te , non deftiu te monere , urpote qui non mihi inhaerendo , in malorum bacathrum niif- ies . Hj; fatis fuperque le monitum voluit itle ftimu. lus quem dum peccare msdiiabaris confcienriae tuae in- didi .- ergo lu iili obiiilens , impeccabilis elL - noluiili , Idemque fuit quoiies peccalH in gratiae coniempium , cujus te participem reddebam eo ltimulo , cxciiar ; qnamohrem ifta pocna fenftis cft ubi a temciipfo . Illam damni , carentum lci- Iicet mci , « qtwjnr vnliTii 1 ; tlanus pjtei , relpucndo tneum aunlium , faciendo ic ipfum ulumum nnem , ac res, & bona Munc.i , cjuae fpeiabas tibi fatisfactura . Si jpiiir Ipicvilli nic , me abjccilti , c.ir quercris nic abs te ncn pnlTilc-ri ) Ergu tu icmei in tot , lanufqae poe- Cuni ailem irjiena iinperium q.iod in te tfuie illi d;di- fti , acquiJieril , cur eo quaens a me iilam Ipohari 3 . Scd efto i]iioJ epa vehem ; nur; quaero al« ic , an fruj fa;irc veiis ? Ccitc quad non , relpr.ndcbis : cicmm in lali ftaio curr. te ahjccilfes , recelbtio ila rcipondere jJebcs quandoquuiem , Ii uun oIitti hjk jn ptrfcflo m- (■; S. V.irJIT. ir, Ep. 'ol.rin. np.4. fub ijm cfi Aiwr , fMtw al , etol ,Uf„.„ ,™ ( f. ) IUIU TbS. diflerentiae aequilibrio , vel m ' e , vel te tuoram defide- np/um finem ultimura faciendi, lancem nihilominus ttiae eWLon.Jad tcmetipfum impuUfti , fc conlequenter ad res mundanas , «que corporeas ; qualc robur nunc am- plius m te remanet efierendi lancem iliam , ut in par- rem meam potius propendeat ? Imo tute ipfc extinxi lh Hbi vim omnem , omnem voluntatem redeundi ad me. Nam fi in primo aftu pcccandi ad tc indinare ma Ittifti , in fecundo , huic tuac inclinationi , cbltinationem. adjtciens fufiinendi primiun , uti faftarn abs te - in ter- Mo, obliinationem fecundi , ac ita in omni momento- novam femper obftinatMiiem. addens , ilia infinite fortis' ac aiuturna erit in.te., Iblaque propterea. voluntatemi cuatn occupabtt . Nam tu ncc amplius leirjfum amas «que res Mundi , imc- eas , teque, tamquam poenu! nm tuarum caufas odio profeuueris , ac prlfercim mey 7 «tinflum V1 dere vdies ; itaut hoc t,bi folura il „ r™ 'f' am> ■ Sed 9"°™do me conficere , Sc conlumere poflim J Et f, id accideret , non ideo te tuis poenis eximeres. Ql,* crgo r „i„ ne p oei „, tuic fi nem Uaoebunr., tc aflum illum carum euutm infpcnfi.n pru . fequentc ? Si aeternus Mc tuus aflus, aeterna quoqua poena tua.ertti, Pofiquam iftarum ohieaionum.cqnjia diviharn Providentiam; niUUratcni oftendtmus , huic lermoni tinem faciamus apenendo , cogirationes ipfas , quibus iilae objeaiones inmtuntur , nobis utilitati fore , fi £ i s non ut difficul- lattbus ad infuhandum Deo , fcd ut mediis ne eum of- ftndamus , aut ut commiifam offenfiim cmendemus uta- Si igitur impeccabilis effe velis, pcrfeaionem hanc, ne ti- hi a tuanatura elfe citpia-;; liip.-il.iilimum t -,iiin loret hoc deftderium , velle nmwum elfc Deo fimilem . At quo- nes a concupifcentia tua verfus res crearas impelleris fac tibi in mentcm veniat , quod iplis imbecillioribus :xplendis tuls defideriis , tu praecipitatus in miferiarum abyffum invenieris ; ideoque tunc ad firmum fuicimen, verum folamen Dei eonfugias , oportet . Sie lacieni in omni aflu , ad vitae finem ufque te non peccantem in* veneris , vcl faltem graviorum facinomm immuncm ; ae «tiam poft mortem , impeccabilem , fi non natura , fed illa quadam gloriof» neeeflUate, quun tibi tua reflantio virae quaeGvii, concupifcentiae viriliter obfiftcndo. JJt autem tibi contra iplam conduplicetiiur auxilia , unanl maximam acternae damnatiDnis miferiam meditare , in Cm ipfamet concupifceniia, tc praccipitem dabit, qui» via effugies ilkm , & non eo vano , & delperafc» deGderio deprecandi , dum pateris eam , quam tute ipfc tibi coraparafti . JJt autcm poft eomminum peccatum refipifcas, bonuni tibi erit optare, tc nalum non fuifTe , qui tam maximi m. grarus Creitorem , Confervaiorem , ac Redemptorem taium offendcre debebas . Quia hoc defiderium etfi effo- _ flum deftruenui ic , habete minime poffit ; habebit u- rorem illius , atque hine placandi Dci ad vcniam tibi: fcd fi hoc defiderium, in alteio mundo expeilabb haben- dum, nedum inutile, fed vanum , defi) eatumque perin- dc, ac primunr, cxperien. F I N / S.
Thursday, December 19, 2024
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment